Kolejna ciekawa trasa rowerowa na Pomorzu Zachodnim

Błyskawicznie postępują prace na budowie asfaltowej ścieżki z Przecławia do Karwowa. Ponad 2,5 km nowej trasy ma być gotowe jeszcze w tym roku. To kolejna inwestycja, którą gmina Kołbaskowo realizuje dzięki 80 % dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego.

Trzymetrowej szerokości, droga pieszo-rowerowa, biegnie od granicy PrzecławiaWarzymic wzdłuż linii kolejowej Szczecin – Berlin, a po 800 metrach odbija na zachód w kierunku wsi Karwowo, by dotrzeć do drogi powiatowej Warzymice – Smolęcin.

Fot. Urząd Gminy Kołbaskowo

Budowany odcinek uzupełni sieć tras powstających na terenie gminy Kołbaskowo, a finansowanych w dużej części z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego.

Na 2,5 km nowego szlaku samorząd otrzyma 2 mln 71 tys. zł.

W ramach tego przedsięwzięcia powstaje także prawie 130 metrów drogi gminnej z chodnikiem z dofinansowaniem ponad 260 tys. zł.

Wykonawcą prac rozpoczętych we wrześniu ubiegłego roku jest STRABAG Sp. z o.o.

Fot. facebook.com Gmina Kolbaskowo

Ścieżka Przecław – Karwowo ma nawierzchnię bitumiczną, a więc gwarantuje komfort podróżowania wszystkimi typami rowerów. Przy niej zaplanowane są miejsca odpoczynku z ławkami i stojakami. Trasa wiedzie przez urokliwe łagodnie pagórkowate tereny, przy oczkach wodnych i małych wyspach zieleni. Na pewno będzie popularna wśród mieszkańców i turystów eksplorujących polsko-niemieckie pogranicze na dwóch kółkach.

Pomorze Zachodnie staje się krainą bardzo przyjazną rowerzystom, miejscem aktywnego wypoczynku, bezpiecznych podróży. Bardzo nas cieszy zaangażowanie gminy Kołbaskowo w projekty infrastrukturalne, które są finalizowane dzięki środkom z Regionalnego Programu Operacyjnego. Współpraca samorządu województwa z lokalnymi samorządami przynosi doskonałe efekty – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.- Jako region stawiamy na ekologię, turystykę, kontakty transgraniczne. Doskonale się w to wpisują mniejsze i większe rowerowe inwestycje realizowane w okolicach Kołbaskowa.

Trasa z Przecławia do Karwowa to kolejne zadanie realizowane w ramach projektu „Budowa dróg rowerowych w Gminie Kołbaskowo w celu uzyskania dostępności komunikacyjnej i poprawy bezpieczeństwa w ramach obszaru metropolitalnego – etap II”.

Przecławia do Karwowa
Fot. facebook.com. Gmina Kolbaskowo

Znalazł się w nim również szlak z Kołbaskowa do Kamieńca.

W 2019 roku oddano do użytku 1700 metrów ścieżki i prawie 400 metrów przebudowanej drogi gminnej. Całkowita wartość projektu to ponad 5 mln 641 tys. zł (koszty kwalifikowane), a dofinansowanie z RPO WZ wynosi aż 4,5 mln zł, a więc 79,8 proc.

Natomiast I etap wspomnianego projektu to aż sześć zadań o łącznej wartości 10,9 mln zł, z dofinansowaniem 5 mln 360 tys. zł.

Beneficjent rozliczył już roboty wycenione na 7,7 mln zł i otrzymał prawie 5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego WZ. Dzięki funduszom unijnym przygraniczna gmina rozwija sieć dróg, zwiększa mobilność mieszkańców, zapewnia bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu.

Ponad dwa lata temu oddano do użytku ścieżkę Karwowo – Warnik (z pięknymi widokami na panoramę Szczecina), przebudowano także drogę gminną w Karwowie.

Wielką atrakcją dla miłośników aktywnego wypoczynku jest asfaltowa velostrada z Przecławia aż do polsko-niemieckiej granicy. Popularna wśród cyklistów, rolkarzy, ale też spacerowiczów.

W listopadzie 2019 r. otwarto jej ostatni odcinek, z Rosówka do przejścia granicznego (po niemieckiej stronie ze środków Interreg budowany jest łącznik do Staffelde/Pargowa, na południe wzdłuż Odry, część trasy Blue Velo).

W realizacji jest także przebudowa drogi gminnej Siadło Dolne – Kurów, przy której zaprojektowano ścieżkę pieszo-rowerową.

Będzie to przedłużenie popularnego Szlaku Bielika, którym można eksplorować okolice Międzyodrza, malownicze wzgórza i wąwozy.

Po drodze są liczne atrakcje przyrodnicze i historyczne (m.in. ruiny średniowiecznego kościółka), idealne miejsca na piknik, a nawet siłownia plenerowa i boiska.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl