„Nie przekonuj się #nawłasnejskórze” – kampania profilaktyczna dot. czerniaka

08:42
na własnej skórze

Rozpoczyna się ogólnopolska akcja społeczna o nazwie „Nie przekonuj się #nawłasnejskórze”, która ma na celu zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat ryzyka związanego z nowotworami skóry, ze szczególnym uwzględnieniem czerniaka. Kampania skupia się na edukacji oraz przeciwdziałaniu fałszywym przekonaniom na temat tego niebezpiecznego nowotworu.

Wzrost zachorowań

W ciągu ostatnich 30 lat w Polsce zachorowalność na czerniaka złośliwego wzrosła aż o 300%. Według prognoz, do 2040 roku liczba przypadków na całym świecie zwiększy się o 57%, a śmiertelność z powodu tej choroby aż o 68%. Kampania „Nie przekonuj się #nawłasnejskórze” skupia się na uświadamianiu, że niepozorne znamiona mogą kryć w sobie potencjalne zagrożenie i że nie należy lekceważyć nawet drobnych zmian na skórze.

Zmagający się z czerniakiem pacjenci często podają różne wymówki, by unikać konieczności poddania się odpowiedniej profilaktyce. Celem kampanii jest obalenie fałszywych przekonań na temat czerniaka. Specjaliści z dziedziny onkologii, jak dr Agnieszka Czyżewska, wskazują, że wiele osób myśli, że nie ma znamion wymagających badania, albo że badać powinno się tylko te zmiany, które budzą niepokój. Rzeczywistość jednak pokazuje, że nawet pozornie niegroźne znamiona mogą być potencjalnym zagrożeniem – zwłaszcza te trudno dostępne lub niepozorne. Czerniak nie zawsze jest czarny, nie zawsze szybko rośnie, a zmian możesz nie zauważyć gołym okiem.

Cele kampanii

Kampania „Nie przekonuj się #nawłasnejskórze” zestawia powszechne mniemania na temat czerniaka z faktami naukowymi. Przekazuje również informacje na temat rosnącej liczby zachorowań oraz podkreśla znaczenie wczesnej diagnostyki i profilaktyki.

Obecnie w Polsce występuje ok. 4 tys. zachorowań na czerniaka rocznie, z czego umiera ok. 1,5 tys. chorych – mówi dr n. med. Łukasz Galus, specjalista onkologii klinicznej.

– Czerniak wyresekowany w najmniejszym możliwym stadium zaawansowania, daje duże szanse wyleczenia – nawroty choroby zdarzają się zaledwie w 3% przypadków. Niestety w przypadku czerniaka diagnozowanego w bardzo zaawansowanym stadium ryzyko nawrotu choroby sięga znacznie powyżej 50%.

Warto również skonfrontować się z mitami na temat czerniaka. Czy opalenizna jest zdrowa? A także czy ryzyko dotyczy tylko seniorów lub osób o jasnej karnacji? Kampania daje konkretne odpowiedzi na te i inne pytania. Wiedza na ten temat jest kluczowa dla zdrowia i życia.

na własnej skórze
Źródło: Materiały Organizatora
Na własnej skórze
Źródło: Materiały Organizatora
na własnej skórze
Źródło: Materiały Organizatora

Dołącz do akcji

Kampania „Nie przekonuj się #nawłasnejskórze” skupia się na prostych zasadach profilaktyki i ochrony przed promieniowaniem słonecznym. W ramach akcji opublikowane zostaną spoty video i materiały graficzne, które edukują społeczeństwo na temat czerniaka i profilaktyki.

Każdy, kto chce dołączyć do kampanii, może pobrać materiały edukacyjne ze strony nawlasnejskorze.org oraz używać hashtagów #nawłasnejskórze i #nawlasnejskorze. Kampania „Nie przekonuj się #nawłasnejskórze” jest szansą na zwiększenie świadomości społecznej i poprawę statystyk zachorowań na czerniaka. Działanie to może przyczynić się do ratowania życia i zdrowia wielu osób.

Więcej informacji na temat kampanii znajdziesz TUTAJ.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl