Zobacz, jak zmienia się wyspa Karsibór

Karsibór to jedna z trzech największych wysp Świnoujścia. Obecnie jest na niej jeszcze plac budowy. Jednak on wkrótce zamieni się w następne ciekawe miejsce w Świnoujściu. Głównie dla turystów rowerowych, wodniaków oraz osób, które chcą odpocząć wśród ciszy i natury.

I Zastępca Prezydenta Miasta Barbara Michalska mówi, że: Świnoujście znane jest głównie z racji plaży i dzielnicy nadmorskiej. Natomiast Karsibór to jest trochę inna wyspa, o przepięknych naturalnych walorach przyrodniczych i takim sielskim charakterze. Naszym celem jest wzmocnienie potencjału rozwojowego wyspy Karsibór właśnie w oparciu o cenne walory przyrodnicze i kulturowe. Spodziewamy się, że po zakończeniu trwających inwestycji będzie to kolejna, bardzo mocna atrakcja w Świnoujściu.

Wrasta zainteresowanie wyspą

Od rozpoczęcia budowy tunelu między wyspami Uznam i Wolin znacznie wzrosło zainteresowanie osiedleniem się na wyspie Karsibór. Plan zagospodarowania przestrzennego zwiększa możliwości jej rozwoju, ze względu na turystykę i możliwość wykorzystania potencjału, jaki daje woda i piękna przyroda. Przewiduje podziały nieruchomości dawnych upraw rolnych na mniejsze działki o funkcji mieszkalnej lub mieszkalno – usługowej. Konieczne jest zachowanie małej intensywności zabudowy. Chodzi o to, aby zachować naturalny klimat wyspy Karsibór.

O wyspie Karsibór

Wyspa Karsibór leży między Zalewem Szczecińskim a Starą Świną. To dawna część wyspy Uznam. Została utworzona pod koniec XIX wieku. Aby stworzyć krótszą i bezpieczniejszą wodną drogę do Szczecina, przekopano wschodni fragment wyspy Uznam. Tak utworzono Kanał Piastowski, którędy dziś przebiega tor wodny Szczecin – Świnoujście. Z oddzielonej przekopem i nowym kanałem wodnym części Uznamu powstała nowa wyspa – Karsibór. Z wyspą Wolin połączona mostem. Dziesięć lat temu samorząd wybudował go za własne pieniądze.

Nowy most był początkiem, dał początek do dalszego rozwoju tej części Świnoujścia. Władze miasta wspólnie z mieszkańcami opracowały turystyczną koncepcję zagospodarowania wyspy, która właśnie jest wykonywana i która poprawi nie tylko jakość życia mieszkańców. Zamieni wyspę w prawdziwą turystyczną atrakcję. Warto zaplanować tutaj urlop lub choćby krótki weekendowy wypad za miasto wiosną i latem 2023.

Odpowiednie miejsce dla wodniaków

Wody Starej Świny, jezioro Wicko Wielkie i rozsiane między nimi mniejsze i większe dzikie wysepki, to bardzo dobre miejsce dla kajakarzy i mniejszych jachtów. Karsibór jest miejscem do rozpoczęcia takiej właśnie przygody lub odpoczynku w jej trakcie.

Przy jednym z nabrzeży znajduje się miejska przystań dla kajakarzy z dostępem do wody i prądu oraz placem zabaw dla dzieci. Na przystani jest slip o długości 15 m, pirs dojściowy do dwóch pomostów pływających. Do użytku osób korzystających z przystani jest w pełni zautomatyzowana toaleta. Ciekawa jest również atrakcyjna drewniana elewacja wykonana z modrzewia syberyjskiego.

To jedna z wielu inwestycji, na którą miastu udało się pozyskać dofinansowanie z funduszy zewnętrznych – a dokładniej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020.

Deptak z wyjątkowym widokiem

Budowa przystani kajakowej była pierwszą inwestycją wykonywaną w ramach turystycznej koncepcji zagospodarowania wyspy. Następne to budowa deptaka wzdłuż wody, nowej przystani rybackiej, przebudowa najważniejszej ulicy biegnącej przez Karsibór, budowa chodników i dróg dla rowerzystów. Prace na wszystkich tych inwestycjach już się kończą.

Deptak nad wodą jest tylko kawałek od wjazdu na wyspę. Można tam dojechać i przejechać rowerem. Oprócz samego deptaka powstaje także droga dla rowerów. A z samego deptaka jest widok na poprzecinane wysepkami wody Starej Świny, pobliski Przytór aż po wzgórza, na których leży na przykład Lubin.

Tuż obok jest parking. Deptak będzie miał także część rekreacyjną z siłownią na powietrzu oraz urządzeniami do zabaw dla dzieci.

Największa inwestycja na tej wyspie

Deptak to tylko część olbrzymiej inwestycji, która rozpoczęła się pod koniec 2020 roku i właśnie dobiega końca. Droga dla rowerów będzie biegła już od zjazdu z mostu wzdłuż głównej ulicy w Karsiborze – ulicy 1 Maja. To ponad 3 km. Przebudowywana jest także sama ulica 1 Maja. Po przebudowie będzie miała 5, 5 metra szerokości, a na łukach do 8 metrów. Po obu strona będzie chodnik, którego wcześniej nie było w ogóle lub był w szczątkowej formie, po jednej wspomniana już droga dla rowerów.

Część ulicy, drogi i chodnika biegnie unikatowej Alei Dębowej, która jest jedną z atrakcji wyspy. Rośnie tam około 90 dębów szypułkowych z obwodem pani do 380 cm.  Aleja jest uznana za Pomnik Przyrody.

Koszt całej tej inwestycji (razem z sieciami biegnącymi pod ziemią) to ponad 35 mln złotych, z czego prawie 20 mln złotych to dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych oraz Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (Fundusz Przeciwdziałania COVID 19).

Świeża ryba na wyciągnięcie ręki

Przy przebudowywanej ulicy 1 Maja, tworzona jest także nowa przystań dla rybaków. Zmodernizowano konstrukcję nabrzeża na odcinku ok. 114 m a linię brzegową wysunięto w kierunku wody na odległość ok. 25 m od nabrzeża.

Na przystani będzie  5 stanowisk rozładunkowych (magazyny wyładunkowe i magazyny sprzętu rybackiego) dla kutrów o maksymalnej długości 12,0 m oraz zanurzeniu do 2,5 m.

Będzie też pływający odcinek postojowy o długości ok. 36 m. przystosowany do cumowania mniejszych jednostek.

Koszt tej inwestycji 11,67 mln złotych brutto. Jednak tylko niewielką część miasto pokryje z własnego budżetu. Na 100 procent wartości inwestycji netto miasto otrzymało bowiem dofinansowanie z Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” na lata 2014 – 2020.

Można sobie zrobić piknik nad wodą

Kupioną wprost od rybaków rybę można będzie przygotować i zjeść na nowym placu piknikowym, który u zbiegu ulicy 1 Maja i Barkowej, zaraz za zjazdem z mostu prowadzącego na wyspę. Są tam ogólnodostępne grille, stoły pod wiatami oraz urządzenia do zabawy dla dzieci, stojaki na rowery.

Plac znajduje się tuż nad Kanałem Piastowskim. To dodatkowa zaleta tego miejsca. Dzięki takiej lokalizacji każdy będzie bowiem mógł zaspokoić nie tylko swoje kubki smakowe, ale także wrażenia estetyczne patrząc na przepływające tuż obok duże i mniejsze statki kierujące się na pełne morze a także jachty i inne mniejsze jednostki pływające.

Koszt budowy placu to 396 tys. złotych. Dzięki dobrze napisanemu wioskowi, na wybudowanie placu Miastu otrzymało na to zadanie dofinansowanie w kwocie 143,6 tys. złotych z Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze 2014-2020.

Przystanek po drodze

Podczas rowerowej wycieczki po wyspie Uznam można także zrobić sobie przerwę w głębi wyspy na tak zwanym Zielonym Przystanku u zbiegu ulic 1 Maja i Ogrodowej. Kiedyś w tym miejscu swoją siedzibę miała Ochotnicza Straż Pożarna. Po jej przeprowadzce do nowej remizy, miasto postawiło zagospodarować teren właśnie na przystanek  dla rowerzystów, ale też  zmotoryzowanych.

Budowa placu, podobnie jak przystani dla rybaków, była dofinansowana środkami z Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze 2014-2020 w ramach środków Lokalnej Grupy Rybackiej Stowarzyszenie „Zalew Szczeciński”.

Znajduje się on na trasie prowadzącej do zabytkowego kościoła i cmentarza ewangelickiego. Są tam ławki, wiata, stoły i stojaki na rowery. Koszt inwestycji to niespełna 250 tys. złotych, z czego 228 tys. 656 złotych miasto uzyskało z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego w ramach Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” 2014 – 2020.

wyspa Karsibór
Fot. BIK UM Świnoujście
wyspa Karsibór
Fot. BIK UM Świnoujście
wyspa Karsibór
Fot. BIK UM Świnoujście
wyspa Karsibór
Fot. BIK UM Świnoujście
wyspa Karsibór
Fot. BIK UM Świnoujście
wyspa Karsibór
Fot. BIK UM Świnoujście
wyspa Karsibór
Fot. BIK UM Świnoujście
wyspa Karsibór
Fot. BIK UM Świnoujście
wyspa Karsibór
Fot. BIK UM Świnoujście

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl