Stary Szlak Kolejowy – kolejne odcinki czekają na turystów!

Nowe odcinki Starego Kolejowego Szlaku gotowe do odkrycia przez turystów! Zakończył się III etap budowy jednej z głównych regionalnych tras rowerowych, które pochłonęły blisko 7 mln złotych i znajdują się na terenie gmin: Białogard, Karlino, Będzino, Świeszyno i Mielno.

Stary Kolejowy Szlak to istotna część Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, ciągnący się z północy na południe wschodnią częścią województwa. Trasa łączy środkowe Wybrzeże z zachodniopomorskimi Pojezierzami i ma dwie odnogi na północy, startujące w Mielnie koło Koszalina oraz w Kołobrzegu, które spotykają się w Białogardzie. Na swojej trasie przechodzi przez malownicze miejscowości i atrakcje, takie jak uzdrowiskowy Połczyn-Zdrój oraz Drawski Park Krajobrazowy.

Stary Szlak Kolejowy - kolejne odcinki
Fot. UM WZ

Ukończone etapy budowy

W III etapie inwestycji wybudowano i oznakowano odcinki: Mielno – Wronie Gniazdo – Klępino – Karlino. Nowe trasy przebiegają przez gminy: Białogard, Karlino, Będzino, Świeszyno i Mielno.

Pierwszy z tych odcinków, o długości około 800 metrów i szerokości 2 metrów, biegnie wzdłuż drogi gminnej od mostu na Radwi w Karlinie do dawnej drogi krajowej nr 6, obecnie drogi wojewódzkiej nr 112.

Drugi, prawie 2,5-kilometrowy odcinek, powstał pomiędzy drogami powiatowymi, przebiegającymi przez Żeleźno i Wronie Gniazdo. Oba odcinki posiadają bitumiczną nawierzchnię i na nich rowery mogą dzielić drogę z pojazdami rolniczymi i samochodami Lasów Państwowych.

Szlak został oznakowany na odcinkach o łącznej długości około 30 kilometrów, m.in. Mielno – Mścice, Mścice – Koszalin, Konikowo – Niedalino, Strzekęcino – Wronie Gniazdo, Pomianowo – Klępino i Karlino.

Inwestycja objęła przygotowanie terenu, roboty rozbiórkowe, roboty ziemne, wykonanie konstrukcji drogi rowerowej, ustawienie urządzeń zabezpieczających ruch, oznakowanie pionowe i poziome oraz nasadzenia. Wykonawcą była firma Domar, która zrealizowała to zadanie za około 6,7 mln złotych.

Kolejne prace… 

Projekt Starego Kolejowego Szlaku stopniowo się realizuje, a prace na odcinku, który łączy się z już zakończonym projektem, są zaawansowane. Wkrótce rowerzyści będą mogli wygodnie przemierzyć dystans między Karlinem a Białogardem.

Dodatkowo, Zakład Dróg Wojewódzkich w Szczecinie (ZZDW) wybrał już wykonawcę dla II etapu inwestycji, obejmującego odcinek Złocieniec – Wałcz. Jest to kontynuacja poprzedniego projektu, zakończonego w 2020 roku, kiedy to wybudowano i oznakowano odcinek Białogard – Złocieniec.

Ruszył przetarg na kolejne odcinki Starego Kolejowego Szlaku:

Cały projekt Starego Kolejowego Szlaku jest możliwy dzięki wsparciu unijnemu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego oraz Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl