Szczecińscy radni uchwalili zmiany na Starym Mieście i w SPP

Podczas wczorajszej sesji Rady Miasta Szczecin zostały przyjęte uchwały, które umożliwią wprowadzenie dużych zmian na Starym Mieście i w Strefie Płatnego Parkowania oraz utworzenie czterech nowych płatnych parkingów niestrzeżonych. 

Nowe drogi wewnętrzne na Starym Mieście

Jedna z przyjętych wczoraj uchwał dotyczyła pozbawienia statusu dróg gminnych kilku ulic Starego Miasta. Decyzją radnych od stycznia 2021 roku drogami wewnętrznymi staną się ulice: Łaziebna, Mariacka, część ulicy Tkackiej na odcinku od placu Żołnierza Polskiego do ulicy Grodzkiej, Staromłyńska, część ulicy Koński Kierat na odcinku od ulicy Mariackiej do ulicy Farnej, część ulicy Staromiejskiej na odcinku od ulicy Grodzkiej do ulicy Wyszyńskiego. Co to oznacza w praktyce?

Status drogi wewnętrznej nie oznacza, że nie będzie na niej możliwości parkowania, przejazdu, czy dojazdu do posesji – tłumaczył Daniel Wacinkiewicz, zastępca prezydenta Szczecinaz. – Daje on jednak możliwość, by na drogach tych wprowadzić nowe zasady, których efektem ma być udostępnienie możliwości parkowania wszystkim grupom interesu, jednocześnie zapewniając rotacyjność części miejsc parkingowych poprzez wskazanie miejsc dla mieszkańców, parkingów dla klientów okolicznych przedsiębiorców i pozostałych kierowców. W ten sposób unikniemy sytuacji, w której auta parkowane są na 8 godzin dziennie, a Stare Miasto funkcjonuje głównie jako parking publiczny.

Fot. Urząd Miasta Szczecin

Rewolucja w SPP

Podczas wtorkowej sesji Rady Miasta Szczecin została również przyjęta uchwała dotycząca zmian w Strefie Płatnego Parkowania, która wejdzie w życie 31 marca 2021 roku. O szczegółach projektu pisaliśmy TUTAJ.

Do pierwotnej koncepcji wprowadzono jednak kilka poprawek. Jedną z nich jest zmiana granic Strefy Płatnego Parkowania. Na wniosek radnych Koalicji Obywatelskiej skreślono z listy ulic objętych SPP ulice Strzelecką i Noakowskiego oraz odcinki ulic Jagiellońskiej, 5 lipca i Mickiewicza (w przypadku trzech ostatnich granicą SPP będzie ul. Bohaterów Warszawy). Po zmianach liczba miejsc postojowych zwiększy się z 6853 do ok. 11,7 tys. Mapę nowej SPP można zobaczyć TUTAJ.

Kolejną ważną poprawką jest obniżenie cen miesięcznych abonamentów. W uchwale przyjęto stawki 150 zł za strefę B i 240 zł za strefę A (pierwotnie miało być odpowiednio 200 i 300 zł).

Warto przypomnieć, że roczna opłata zryczałtowana dla mieszkańca strefy wzrośnie z 96 do 360 zł, a opłata za nieopłacenie postoju do 200 zł (lub 100 zł, jeśli zostanie wniesiona w terminie 7 dni od zawiadomienia o nieopłaconym postoju).

Za pierwszą godzinę postoju w strefie B zapłacimy 2,8 zł (teraz 1,6 zł), a w strefie A 3,6 zł (obecnie 2,8 zł).

Nowością będzie opłata zerowa za pierwsze 15 minut postoju. Z tego przywileju będzie można skorzystać tylko raz dziennie po pobraniu z parkomatu biletu „zerowego” bądź uruchomieniu opłaty „zerowej” za pomocą aplikacji w smartfonie.

Cztery nowe parkingi. Na dwóch będzie drożej niż w SPP

Szczecińscy radni przegłosowali również uchwałę w sprawie utworzenia czterech nowych płatnych parkingów niestrzeżonych (PPN):

  • pod Trasą Zamkową (110 miejsc)
  • przy ul. Czarnieckiego (40 miejsc)
  • przy ul. Ogińskiego (25 miejsc)
  • przy ul. Szymanowskiego (50 miejsc)

Parkingi będą płatne w dni robocze w godz. od 08.00 do 17.00. Pod Trasą Zamkową i przy ul. Czarneckiego za pierwsze 15 minut zapłacimy 0,50 zł, a za każde kolejne rozpoczęte 15 minut – 0,50 zł (czyli 2 zł za godzinę). Zdecydowanie drożej kosztować będzie postój na parkingach przy ul. Ogińskiego i Szymanowskiego: pierwsze rozpoczęte 15 minut – 1 zł, a każde kolejne rozpoczęte 15 minut – 1 zł (4 zł za godzinę).

Nowe płatne parkingi niestrzeżone zostaną uruchomione 1 lutego 2021 roku.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl