Pociągi hybrydowe na Pomorzu Zachodnim jeszcze w tym roku. Umowa z producentem podpisana

Pomorze Zachodnie jako pierwszy region w Polsce kupiło pociągi hybrydowe: spalinowo-elektryczne. Dziś została podpisana umowa z firmą Newag S.A. na dostawę dwóch pojazdów, które ułatwią podróżowanie m.in. na trasie Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin.

Pomorze Zachodnie jest liderem w Polsce pod względem nowoczesnego taboru, a zakup ekologicznych hybryd tylko tę pozycję umocni. Pociągi dwunapędowe łączą najważniejsze zalety pojazdów elektrycznych (wysokie przyspieszania, brak emisji spalin) oraz wyposażonych w przekładnię elektryczną pojazdów spalinowych (możliwość poruszania się po liniach niezelektryfikowanych).

Koszt zakupu dwóch pojazdów wyposażonych w 150 miejsc siedzących wyniesie 49,2 mln zł. Firma Newag S.A. była jedynym oferentem w przetargu ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.

Chcemy żyć na Pomorzu Zachodnim zgodnie z naturą. Zakup hybryd wpisuje się w tą strategię. Dzięki nim zadbamy o środowisko i ograniczymy koszty. Przede wszystkim pojazdy zapewnią większy komfort podróży – mówił marszałek Olgierd Geblewicz.

Zgodnie z podpisaną dziś umową, pociągi hybrydowe powinny zostać dostarczone do końca 2021 roku. Prezes zarządu Newag S.A. zadeklarował jednak, że nastąpi to jeszcze w tym roku. – Składając ofertę rozpoczęliśmy negocjacje z naszymi dostawcami, żeby wszystkie podzespoły były dostępne – mówił Zbigniew Konieczek. – Gratuluję odważnych decyzji. Nadal będziecie numerem 1 w Polsce.

pociągi hybrydowe Pomorze Zachodnie umowa
Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

Nowe możliwości połączeń

Hybrydowy tabor pozwoli na stworzenie połączenia w relacji Szczecin Główny–Kołobrzeg–Koszalin z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg–Goleniów. Nowe pociągi umożliwią również obsługę zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek–Runowo Pomorskie (dzięki kursom na trasie Szczecin Główny–Szczecinek).

Na Pomorzu Zachodnim mamy ok. 40% niezelektryfikowanych linii kolejowych. Pojazdy dwusilnikowe pozwolą na podróż bez przesiadki np. ze Szczecina do Koszalina – dodał marszałek Olgierd Geblewicz.

Przez ostatnie dziesięć lat Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe wydało łącznie ponad miliard złotych. Większość zakupów została sfinansowana ze środków unijnych.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl