Tylko jeden chętny na dostawę pociągów hybrydowych dla Pomorza Zachodniego

Pomorze Zachodnie jako jeden z pierwszych regionów w Polsce ogłosiło przetarg na dostawę pociągów hybrydowych: spalinowo-elektrycznych. Dziś okazało się, że ofertę złożyła tylko firma Newag S.A.

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego chce kupić dwa pojazdy hybrydowe wyposażone w 150 miejsc siedzących, ale ogłoszenie o przetargu zawierało opcję dostawy kolejnych dziesięciu pociągów (jej realizacja będzie zależna od tego, czy uda się uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych).

Podczas dzisiejszego otwarcia kopert okazało się, że dostawą dwóch „hybryd” jest zainteresowana tylko firma Newag S.A. Złożona przez nią oferta opiewająca na 49,2 mln zł idealnie zmieściła się w założonym budżecie. Teraz musi ją jeszcze przeanalizować komisja przetargowa.

Newag zaprezentował prototyp tego typu pojazdów podczas targów kolejowych Trako 2019 (zdjęcie powyżej). Warto przypomnieć, że firma jest także producentem popularnych „Impulsów”, których 40 obecnie kursuje po torach Pomorza Zachodniego.

–  Pandemia koronawirusa poważnie wpłynęła także na sytuację w transporcie publicznym. Musimy jednak myśleć perspektywicznie i robić wszystko, by za jakiś czas życie mogło wrócić do normy. To dla regionu wyjątkowo ważna inwestycja, zważywszy, że linie kolejowe na wielu odcinkach nie są zelektryfikowane. Dobrze rokuje, że ofertę złożył nasz sprawdzony partner i dostawca pojazdów – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

„Hybrydy” umożliwią uruchomienie nowych połączeń

Pociągi dwutrakcyjne łączą najważniejsze zalety pojazdów elektrycznych (wysokie przyspieszania, brak emisji spalin) oraz wyposażonych w przekładnię elektryczną pojazdów spalinowych (możliwość poruszania się po liniach niezelektryfikowanych).

Hybrydowy tabor pozwoli na stworzenie połączenia w relacji Szczecin Główny–Kołobrzeg–Koszalin z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg–Goleniów. Nowe pojazdy zapewnią również obsługę zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek–Runowo Pomorskie (dzięki kursom na trasie Szczecin Główny–Szczecinek).

Przez ostatnie dziesięć lat Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe wydało łącznie ponad miliard złotych. Większość zakupów została sfinansowana ze środków unijnych.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl