PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. właśnie ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej, która ma dotyczyć budowy drugiego toru, elektryfikacji odcinka Szczecin Gumieńce – granica państwa, dodatkowych przystanków i nowych wiaduktów. Wszystko w ramach modernizacji polskiego odcinka linii kolejowej łączącej Szczecin z Berlinem. O realizację tej inwestycji od lat starał się Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego oraz partnerskich Krajów Związkowych Brandenburgia i Berlin.
Przetarg „Prace na linii kolejowej nr 408 i 409 na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Gumieńce – granica państwa, etap I: linie kolejowe nr 408 i 409″ w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów sieci TEN-T” ogłoszono w tym tygodniu.
Jak przyznaje marszałek województwa, Olgierd Geblewicz: „O modernizację linii kolejowej Szczecin – Berlin zabiegamy od lat. Dla Pomorza Zachodniego to inwestycja o ogromnym znaczeniu, warunkująca rozwój gospodarki, turystyki. Cieszę, że to długo oczekiwane przedsięwzięcie wkracza w etap projektowania. Planów, zapowiedzi, obietnic – już dość! Mam nadzieję, że szybko rozpocznie się też faza realizacji i za kilka lat podróż pociągiem do stolicy Niemiec będzie trwała niespełna półtorej godziny”.
Efektami prac budowlanych, które spodziewane są za 4 lata będzie zmodernizowana, dwutorowa i zelektryfikowana linia kolejowa, która umożliwi rozwijanie przez pociągi pasażerskie prędkości 160 km/h oraz 120 km/h przez pociągi towarowe. Jej przepustowość pozwoli na kursowanie 25 par pociągów pasażerskich oraz co najmniej 20 par pociągów towarowych na dobę. Poprawa przepustowości ma umożliwić także kursowanie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej – początkowo do Kołbaskowa, a docelowo także do Tantow i Angermünde.
Co ważne, już w 2026 roku czas przejazdu koleją ze Szczecina do Berlina ma wynosić mniej niż 90 minut. Pociąg ma dojeżdżać do centrum miasta (Hauptbahnhof), a nie jak obecnie do stacji Gesundbrunnen.
Inwestycja po stronie niemieckiej
Już od końca listopada 2021 roku trwają prace modernizacyjne po niemieckiej stronie, dokładnie na odcinku Angermünde – Passow. Deutsche Bahn stawia na działania ekologiczne, dlatego zbudowano 144 budek dla nietoperzy, wieżę dla jaskółek i 13 kilometrów ogrodzenia ochronnego dla gadów. Następnie zmodernizowany zostanie odcinek Passow – granica RP. Zakończenie prac przewiduje się na 2025 rok.
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl