Ze Szczecina do Berlina będzie szybciej pociągiem niż samochodem. Będą dwa tory do granicy.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. właśnie ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej, która ma dotyczyć budowy drugiego toru, elektryfikacji odcinka Szczecin Gumieńce – granica państwa, dodatkowych przystanków i nowych wiaduktów. Wszystko w ramach modernizacji polskiego odcinka linii kolejowej łączącej Szczecin z Berlinem. O realizację tej inwestycji od lat starał się Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego oraz partnerskich Krajów Związkowych Brandenburgia i Berlin.

Przetarg „Prace na linii kolejowej nr 408 i 409 na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Gumieńce – granica państwa, etap I: linie kolejowe nr 408 i 409″ w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów sieci TEN-T” ogłoszono w tym tygodniu.

Jak przyznaje marszałek województwa, Olgierd Geblewicz: „O modernizację linii kolejowej Szczecin – Berlin zabiegamy od lat. Dla Pomorza Zachodniego to inwestycja o ogromnym znaczeniu, warunkująca rozwój gospodarki, turystyki. Cieszę, że to długo oczekiwane przedsięwzięcie wkracza w etap projektowania. Planów, zapowiedzi, obietnic – już dość! Mam nadzieję, że szybko rozpocznie się też faza realizacji i za kilka lat podróż pociągiem do stolicy Niemiec będzie trwała niespełna półtorej godziny”.

fot. materiały prasowe

Efektami prac budowlanych, które spodziewane są za 4 lata będzie zmodernizowana, dwutorowa i zelektryfikowana linia kolejowa, która umożliwi rozwijanie przez pociągi pasażerskie prędkości 160 km/h oraz 120 km/h przez pociągi towarowe. Jej przepustowość pozwoli na kursowanie 25 par pociągów pasażerskich oraz co najmniej 20 par pociągów towarowych na dobę. Poprawa przepustowości ma umożliwić także kursowanie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej – początkowo do Kołbaskowa, a docelowo także do Tantow i Angermünde.

Co ważne, już w 2026 roku czas przejazdu koleją ze Szczecina do Berlina ma wynosić mniej niż 90 minut. Pociąg ma dojeżdżać do centrum miasta (Hauptbahnhof), a nie jak obecnie do stacji Gesundbrunnen.

Inwestycja po stronie niemieckiej

Już od końca listopada 2021 roku trwają prace modernizacyjne po niemieckiej stronie, dokładnie na odcinku Angermünde – Passow. Deutsche Bahn stawia na działania ekologiczne, dlatego zbudowano 144 budek dla nietoperzy, wieżę dla jaskółek i 13 kilometrów ogrodzenia ochronnego dla gadów. Następnie zmodernizowany zostanie odcinek Passow – granica RP. Zakończenie prac przewiduje się na 2025 rok.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl