Zdrowe i smaczne święta dla mamy i dziecka

12:48

W czasie świąt Bożego Narodzenia warto pamiętać, że niektóre świąteczne potrawy nie są odpowiednie dla kobiet w ciąży, kobiet karmiących piersią czy najmłodszych dzieci.

Wyjątkowy czas

Jeżeli oczekujesz przyjścia na świat Twojego dziecka lub jesteś świeżo upieczoną mamą, która karmi piersią, także podczas świąt powinnaś przestrzegać diety. To czas, w którym myślisz już nie tylko o sobie, ale i o potrzebach swojego dziecka. Chcesz mu dać to, co najlepsze, ponieważ 1000 pierwszych dni jego życia, już od poczęcia, ma fundamentalne znaczenie dla jego zdrowia teraz i w dorosłym życiu. Choć w czasie świąt wszyscy pozwalamy sobie na więcej, nie zapominaj, by wraz z dodatkową porcją wigilijnej kolacji, dostarczyć organizmowi wartościowych składników.

Co nieco dla przyszłej mamy

Jako przyszła mama w trakcie świąt zadbaj o prawidłową, a przede wszystkim odpowiednio zbilansowaną dietę. Na wigilijnym stole z pewnością nie zabraknie takich przysmaków jak:

  • Ryby – w diecie przyszłej mamy są one niezbędne. Kobietom w ciąży polecane są zwłaszcza tłuste ryby morskie, wolno żyjące (łosoś, śledź, sardynka, halibut ). Ryby powinny pojawić się w tygodniowym jadłospisie przynajmniej dwa razy. Są doskonałym źródłem pełnowartościowego białka, witamin i składników mineralnych (wapń, fosfor, jod, selen, fluor i mangan). Są one ważnym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, potrzebnych dla rozwoju mózgu dziecka. Wszystkie spożywane ryby powinny zostać poddane obróbce termicznej (pieczenie, gotowanie, duszenie). Należy zrezygnować z ich smażenia oraz jedzenia w postaci surowej. Kobiety w ciąży powinny unikać ryb takich jak: miecznik, rekin i tuńczyk, gdyż mogą one być zanieczyszczone rtęcią.
  • Pierogi i kapusta wigilijna – niestety te przysmaki są ciężkostrawne, więc mogą powodować bóle brzucha. Lepszym rozwiązaniem mogą być surowe warzywa. Świeża kapusta biała i kiszona to bogate źródło witaminy C oraz składników mineralnych. Odpowiednia dawka witaminy C zmniejsza ryzyko pojawienia się infekcji.
  • Czerwony barszcz – jeśli nie ma w nim dużej ilości soli i ograniczymy ilość tradycyjnych uszek, każda przyszłam mama może się cieszyć jego smakiem. Buraki są bogate w kwas foliowy, żelazo, magnez i błonnik.
  • Owoce – owoce to stały element wigilijnej uroczystości, w szczególności owoce żółte i pomarańczowe takie, jak: pomarańcze czy mandarynki, które zawierają karotenoidy, głównie prowitaminę A. Są również dobrym źródłem witaminy C wzmacniającej odporność.
  • Słodkie wypieki i słodycze – lepiej nie przesadzać z ich ilością. Jedząc zbyt często słodycze, przyszła mama zmniejsza swój apetyt na wartościowy posiłek, prowadząc do zubożenia wartości odżywczej diety. Unikaj szczególnie mocno przetworzonych, gotowych słodkości i wypieków.

Wigilia karmiącej mamy

W okresie Świąt Bożego Narodzenia jako mama karmiąca staraj się stosować prawidłową, zbilansowaną dietę, która zapewni Ci zdrowie, dobre samopoczucie i prawidłową laktację. Karmienie piersią zapewnia organizmowi dziecka najlepszy i najbardziej dopasowany do jego potrzeb sposób żywienia. Według zaleceń WHO należy karmić dziecko wyłącznie piersią przez 6 pierwszych miesięcy życia, dlatego nawet w czasie świąt Twoje mleko będzie najlepszym posiłkiem dla dziecka. Twoja świąteczna dieta w czasie laktacji powinna być bardzo podobna do diety kobiety w ciąży, w obu przypadkach chodzi o to, aby dania były lekkostrawne i wartościowe dla organizmu, a posiłki spożywane regularnie, niezależnie od okazji. Zaleca się wypijanie odpowiedniej ilości płynów – głównie niskozmineralizowanej wody mineralnej lub wód źródlanych.

Bezpieczne święta dla najmłodszych

Jeżeli święta Bożego Narodzenia przypadają akurat na okres rozszerzania diety Twojego dziecka, warto zwrócić uwagę na kilka zasad: najpierw podawaj dziecku warzywa, a nowe pokarmy podawaj pojedynczo oraz w niewielkich ilościach, np. 3-4 łyżeczek nowego posiłku. Pamiętaj również, że cały czas w trakcie rozszerzania diety maluch powinien być nadal karmiony piersią. Warzywa stanowią podstawową grupę produktów żywnościowych, zgodnie z najnowszą Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej Dzieci i Młodzieży, opublikowaną przez Instytut Żywności w Żywienia. Chociaż wszyscy uwielbiamy wigilijny kompot z suszu, dla dziecka do picia zawsze najlepsza będzie woda i najlepiej ugasi pragnienie maluszka. Dziecko to nie mały dorosły, a jego potrzeby żywieniowe są nieco inne, niż Twoje, nawet w święta. Dla wrażliwego organizmu dziecka, szczególnie podczas rozpoczynania przygody z nowymi smakami, bezpieczna jest żywności specjalnie dla niego przeznaczona z oznaczeniem wieku na opakowaniu, która jest przebadana pod kątem norm jakości opracowanych specjalnie dla najmłodszej grupy konsumentów. Wtedy masz pewność, że dostarczasz dziecku to, czego potrzebuje, a wy możecie wspólnie cieszyć się z tego wyjątkowego czasu, jakim są święta w gronie najbliższych.

Aktywne święta

Korzystając z kilku wolnych dni, możemy świąteczny czas spędzić aktywnie, przebywając z dzieckiem na świeżym powietrzu, np. wybrać się na zimowy spacer czy wyjście na sanki – najlepiej całą rodziną. Ruch, zwłaszcza na świeżym powietrzu, nie bez przyczyny stanowi podstawę najnowszej Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej Dzieci i Młodzieży. Codzienna dawka aktywności pomaga utrzymać formę, poprawia nastrój oraz wspiera prawidłowy rozwój, a do tego jest świetnym pomysłem na spędzenie z czasu z rodziną.

Źródło: Program “1000 pierwszych dni dla zdrowia”