Dwa elektryczne autobusy przegubowe trafią wkrótce do Szczecina. Dzisiaj podpisana została umowa z firmą Solaris Bus&Coach Sp. z o.o. na dostawę nowych pojazdów.
Umowa z firmą Solaris Bus&Coach Sp. z o.o. obejmuje zakup dwóch zeroemisyjnych autobusów przegubowych. Pojazdy zostaną wyposażone w silnik elektryczny i system odzyskiwania energii podczas hamowania oraz jazdy z góry. Zakupione pojazdy muszą zapewniać możliwość ładowania plug-in oraz przez pantograf. Pojazdy będą objęte znacznie dłuższą gwarancją, wynoszącą nie 48 a 72 miesiące, co przełoży się na oszczędności eksploatacyjne.
Koszt zakupu to 9 102 000 zł brutto, z czego 5 715 447,20 zł to dotacja Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny”.
Operatorem pojazdów będzie Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” Sp. z o.o. Autobusy trafią do miasta w terminie 365 dni od dnia zawarcia umowy.
Dlaczego tylko dwa zamiast ośmiu?
Planowany był zakup ośmiu nowych pojazdów w ramach dofinansowanego projektu. Niestety Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zmienił zasady dot. współfinansowania takich zakupów, już po zakończeniu naboru i ocenie wniosków. Według nowych kryteriów Szczecin jest miastem zbyt bogatym, za dużym i ze zbyt czystym powietrzem by mógł liczyć na większe dofinansowanie!
Miasto Szczecin mogło realizować program na dwóch warunkach – ograniczyć zakres projektu przy zachowaniu wysokiej dotacji albo zmniejszyć poziom dotacji do 20%. Żeby zachować względną opłacalność zakupu, podjęta została decyzja o zakupie tylko dwóch nowych zeroemisyjnych autobusów.
Miasto rozważa zakup kolejnych elektrycznych autobusów jednak w kolejnych naborach będzie mogło liczyć na dofinansowanie w wysokości 20%. W przypadku autobusów elektrycznych nie przekłada się to na efektywność ekonomiczną zakupu takich pojazdów w stosunku do pojazdów z napędem diesla lub hybrydowym. Szanse na zakupy autobusów elektrycznych w większych ilościach, mogą dać dopiero środki pochodzące z Krajowego Planu Odbudowy.
/Źródło UM Szczecin/