Dawna torpedownia nad jeziorem Miedwie teraz dostępna również dla turystów na rowerach

Nowa trasa rowerowa w ciągu Drogi Wojewódzkiej nr 120 nie tylko umożliwi mieszkańcom Bielkowa dotarcie do Kobylanki, ale także ułatwi turystom rowerowym podróże w okolicach jeziora Miedwie i zlokalizowanej tam poniemieckiej torpedowni. 

Nowy szlak rowerowy ma tylko nieco ponad 1,1 km, ale jest ważny z co najmniej kilku powodów. Jednym z nich jest umożliwienie zwiedzania jednej z atrakcji turystycznych naszego regionu.

– To niewielki odcinek drogi rowerowej, ale może być on zachętą do zjechania z głównego szlaku, z Trasy Pojezierzy Zachodnich. Tą zachętą jest oczywiście malownicze jezioro Miedwie, ale i znajdująca się na wschód od Bielkowa dawna torpedownia z czasów II wojny światowej, w której wykonywano próbne strzały. Do tej pory była to spora atrakcja głównie dla fanów nurkowania, teraz będzie bardziej dostępna również dla turystów rowerowych – mówi wicemarszałek Tomasz Sobieraj.

Asfaltowy ciąg pieszo-rowerowy ma 2,5 m szerokości i powstał w niespełna dwa miesiące. Inwestycja zrealizowana przez firmę PRD Nowogard kosztowała 980 tys. zł (inwestorem był Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich, ale 80 tys. zł dołożyła Gmina Kobylanka).

Przedsięwzięcie wykonano w ramach poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). W tym roku Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego przeznaczy na przebudowy dróg i zadania z zakresu BRD kwotę 31,2 mln zł. Przewidziano realizację ok. 35 inwestycji, dzięki którym poprawi się komfort jazdy na odcinkach dróg wojewódzkich o łącznej długości ok. 30 km.

Trasa Pojezierzy Zachodnich

Nowa ścieżka rowerowa w Kobylance łączy się z „Trasą Pojezierzy Zachodnich”, czyli jednym z czterech głównych szlaków „Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego”. Docelowo będzie on liczył ponad 420 km długości i przebiegał przez malownicze obszary Pojezierzy Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego. Trasa ma dwie odnogi: północną, która prowadzi ze Szczecina przez Kobylankę do Stargardu, a potem dalej do Ińska i Białego Boru oraz południową, która rozpoczyna się w pobliżu Siekierek i biegnie przez Ińsko do Białego Boru.

Już teraz od mostu w Siekierkach można dojechać nową, liczącą 36 km trasą do Trzcińska Zdroju, a następnie drogami gminnymi i leśnymi przez Dobropole, Góralice i Tchórzno do Myśliborza. Część trasy jest już gotowa, część wymaga oznakowania, a część jest dopiero projektowana. Trasę pojezierną na odcinku Myślibórz–Barlinek-Pełczyce–Choszczno zaplanowano po nasypie dawnej linii kolejowej. Na fragmencie Sulimierz–Mostkowo jest już przygotowywany teren pod inwestycję, a w Barlinku oznakowane zostanie 1,8 km wzdłuż ulic 31 stycznia, Jeziornej, Szpitalnej, Mickiewicza oraz Pełczyckiej. Pomiędzy Pełczycami a Płotnem wykonawca prawie zakończył kładzenie asfaltu, a w części Płotno–Choszczno trwa przygotowywanie koryta drogi. Z Choszczna trasa biegnie przez Dobrzany i wieś Kozy do Ińska.

Wkrótce powinny ruszyć prace na fragmencie szlaku pomiędzy Kijewem a Jezierzycami (inwestorem jest miasto Szczecin). W kierunku Stargardu i Marianowa trasa wymaga głównie oznakowania, a w projektowaniu jest ostatni fragment Marianowo–Kozy. Za Ińskiem, gdzie odnogi Trasy Pojezierzy Zachodnich łączą się w jedną całość, powstaje fragment pomiędzy Storkowem a Wiewieckiem. Dalej szlak wiedzie po drogach gminnych i leśnych, przez Złocieniec, Borne Sulinowo, Szczecinek do Białego Boru. Trasa jest w znacznej części gotowa i wymaga głównie oznakowania. Szczegółowy opis trasy można znaleźć TUTAJ.

Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, za której realizację odpowiada Województwo Zachodniopomorskie, docelowo ma mieć 1100 kilometrów długości (powstające nowe odcinki łączą się bowiem ze ścieżkami rowerowymi budowanymi przez lokalne samorządy). W tym roku ruszy budowa ponad 270 km tras rowerowych.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl