W tym roku na Pomorzu Zachodnim ruszy budowa ponad 270 km tras rowerowych

W tym roku przybędą kolejne kilometry tras rowerowych na czterech głównych szlakach tworzących Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego: Trasie Nadmorskiej (Velo Baltica), Trasie Pojezierzy Zachodnich, Starym Kolejowym Szlaku i Trasie Zielonego Pogranicza (część szlaku Blue Velo).

Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, za której realizację odpowiada Województwo Zachodniopomorskie, wkrótce będzie liczyła 1100 kilometrów (powstające nowe odcinki łączą się bowiem ze ścieżkami rowerowymi budowanymi przez lokalne samorządy).

Trasa Nadmorska (Velo Baltica)

Prowadząca wzdłuż wybrzeża Bałtyku trasa jest z pewnością jedną z najbardziej atrakcyjnych turystycznie. Po połączeniu wszystkich istniejących i budowanych odcinków, na Pomorzu Zachodnim jej długość wyniesie około 240 kilometrów. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku na Velo Baltice wybudowano kilka nowych odcinków (Międzywodzie-Dziwnów, Łukęcin-Lędzin, Mrzeżyno-Grąbnica, Darłówko-Jarosławiec, Łazy– Osieki–Iwięcino), które łącznie kosztowały 10,77 miliona złotych (nie licząc odcinków wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 102). W tym roku zaplanowano między innymi budowę i oznakowanie liczącego ponad 21,5 km odcinka z Mielna do Pleśny.

Trasa Pojezierzy Zachodnich

Trasa przebiegająca przez obszary Pojezierzy: Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego ma docelowo liczyć około 422 kilometrów. Wielką atrakcją turystyczną na szlaku będzie z pewnością liczący ponad 660 metrów długości most Siekierki – Neurüdnitz, na którym prace modernizacyjne powinny rozpocząć się jeszcze w tym roku. Przypomnijmy, że w 2018 roku zakończyła się budowa czterech odcinków Trasy Pojezierzy Zachodnich: Ińsko-Storkowo (długość 2,7 km, koszt 1,2 mln zł), Dzikowo-Barlinek (długość 6 km, koszt blisko 3 mln zł) i Siekierki-Trzcińsko-Zdrój (długość 36 km, koszt 22 mln zł).

Trasa Zielonego Pogranicza (część szlaku Blue Velo)

Zaczynająca się w Międzyzdrojach Trasa Zielonego Pogranicza biegnie na południe przez Wyspę Wolin, wzdłuż Zalewu Szczecińskiego, Szczecin i dalej w kierunku Kostrzyna nad Odrą. W ubiegłym roku powstały nowe odcinki szlaku: Gryfino – Trzcińsko-Zdrój (długość 11 km, koszt 7 mln zł) i Dargomyśl – Chwarszczany (długość 2,5 km, koszt 2,3 mln zł), a w planach są kolejne kilometry tras rowerowych na szlaku Blue Velo.

Na 2019 rok zaplanowano rozpoczęcie budowy i oznakowania ponad 270 km tras rowerowych na terenie województwa zachodniopomorskiego. Będzie również tworzona dokumentacja projektowa dla kolejnych 483 kilometrów szlaków (znaczna ich część obejmie Stary Kolejowy Szlak). Postęp prac budowlanych można śledzić na specjalnej mapie.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl