Szczeciński Ruch Miejski opowiada listem otwartym na stanowisko Miasta w sprawie parkingowca przy Trasie Zamkowej

Wobec kontrowersji wokół tematu planowanego parkingowca przy Trasie Zamkowej Miasto opublikowało swoje stanowisko. Wynika z niego, że nie zamierza wycofywać się z przyjętej koncepcji, bowiem służy ona stworzeniu bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni dla pieszych w obszarze Starego Miasta. Szczeciński Ruch Miejski odpowiedział Miastu listem otwartym.

Jak możemy przeczytać w liście otwartym SRM „to nie wizja Starego Miasta wzbudza kontrowersje, lecz budowa parkingowców jako droga do jej urzeczywistnienia”. Bowiem spór dotyczy, między innymi, kosztów, jakie poniesie Szczecin w celu urzeczywistnienia owej koncepcji urbanistycznej:

„Parkingowce proponowane przez Urząd to koszt kilkudziesięciu milionów PLN. Za każdy. Zapłacimy za nie w całości z budżetu i nie otrzymamy żadnego dofinansowania. To jest ogromna kwota, która pozwoliłaby pokryć wkład własny, by zbudować nową linię tramwajową. Bo to zawsze jest coś za coś. Jeśli decydujemy się na jeden parkingowiec to musimy zdać sobie sprawę, że robimy to kosztem tramwaju na ul. Mieszka I (na przykład)”.

SRM podważa „konsekwencję” Miasta

Oprócz zbyt wysokich kosztów na jakie nie stać zadłużone Miasto, autor listu zarzuca brak konsekwencji w działaniu. Przypomina, że wyłącznie pod presją społeczną wspieraną przez lokalne media Prezydent zdecydował się zamknąć dla ruchu samochodowego Rynek Sienny, gdzie wcześniej chciał zalegalizować parkowanie.

Brak tej konsekwencji widoczny jest również w kwestii samego parkingowca:

„Zielona skarpa przy pl. Tobruckim, pl. Zawiszy, Łąka Kany – to pokazuje kompletny rozstrzał i brak w tym przemyślanych projektów. Mówienie więc o konsekwencji działań od lat jest zwyczajnie manipulacją”.

Brak konsekwentnych działań to nie jedyny zarzut. Autor listu podważa również kompleksowość całej koncepcji, argumentując, że prototypowanie nie dotyczyło całego osiedla a samego placu Orła Białego:

„Prototypowanie dotyczyło samego placu. Cała reszta to ładnie opakowana koncepcja, złożona ze starych założeń (idea 4 placów), przeprowadzonych ankiet („potrzebujemy parkingów”) oraz połączenia tego z celami politycznymi (parkingowce). Mówienie o kompleksowości badań i dogłębnie przeprowadzonej analizie potrzeb transportowo-parkingowych na podstawie kilkumiesięcznych roszad w parkowaniu stu samochodów w obrębie jednego placu i obserwowaniu w tym czasie kilku sąsiednich ulic, jest delikatnie mówiąc sporym nadużyciem”.

Propozycja SRM

„Już samo wprowadzenie płatnego parkingu pod Trasą Zamkową sprawiło, że 2/3 samochodów stamtąd „wyparowało”. Dlaczego więc nie wykorzystać tego do dalszych zmian i nie uwolnić najpierw Rynku Nowego? Zacząć egzekwować przepisy ruchu drogowego i usuwać źle zaparkowane auta z pozostałych ulic? Dlaczego nie działać metodą małych kroków, ale jednocześnie konsekwentnie realizować przyjęte założenia? To byłoby działanie mające sens, bo realizowane w wielu obszarach miasta, podporządkowane nadrzędnemu celowi, w sposób aktywny zmieniające nawyki i sukcesywnie redukujące popyt na korzystanie z auta w mieście”.

A zamiast aut komunikacja miejska i infrastruktura rowerowa. Żeby jednak ta wizja była możliwa potrzebny jest plan, spójne działania, a także środki finansowe – których nie wystarczy, bo są inwestowane w parkingowce.

SRM apeluje o odwołanie przetargu na parkingowiec

„Przyłączam się do apelu architektów o odwołanie przetargu na parkingowiec. Zmieniajmy Stare Miasto nie szkodząc i nie marnując pieniędzy. Nie musimy w tym się cofać, bo budowa parkingowca to krok… w bok i nie posuwa nas ani o centymetr do przodu”.

Pełna treść listu TUTAJ.

Autor: Infoludek.pl  szczecin@infoludek.pl