ORP Kondor atrakcją turystyczną Szczecina? Jest wielu chętnych

Radni z Elbląga zaapelowali do prezydenta miasta o przejęcie okrętu podwodnego, który przeszedł „na emeryturę”. O Kondora stara się również Szczecin.

ORP Kondor jest jednym z czterech okrętów podwodnych typu kobben (po norwesku foka), które trafiły do Polski w latach 2002-2003 z Norwegii. Wszystkie zostały zbudowane w latach 60-tych, więc ze względu na wiek będą stopniowo wycofywane z użytkowania. Jako pierwszy „na emeryturę” przechodzi ORP Kondor, który pod polską banderą w ciągu 13 lat przebył ponad 42 tysiące mil morskich i uczestniczył w wielu operacjach morskich.

Gdzie trafi ORP Kondor?

Radni PO z Elbląga zaapelowali do prezydenta miasta, by jak najszybciej rozpoczął rozmowy w sprawie bezpłatnego przekazania okrętu (Agencja Mienia Wojskowego poinformowała, że taką decyzję może podjąć tylko minister obrony narodowej). Chcą, aby okręt stał się atrakcją turystyczną całego regionu. Podobne plany mają jednak m.in. Gdynia (okręt miałby trafić do Muzeum Marynarki Wojennej) i Drawsko Pomorskie (sprowadzenie okrętu wpisywałoby się w prowadzoną w regionie Drawska akcję „Jezioro Tajemnic” i związaną z nią legendą o okręcie U-boot zatopionym w Jeziorze Drawsko). Według ogólnopolskich mediów, o pozyskanie okrętu ORP Kondor starają również Szczecin i Świnoujście.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl