Cztery nominacje dla Opery na Zamku w konkursie XVII Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury!

Nominacje przyznano: spektaklowi „Mały Książę” (kategoria: najlepszy spektakl dla młodego widza), Ewie Tracz (kategoria: najlepsza śpiewaczka operowa), Łukaszowi Golińskiemu (kategoria: najlepszy śpiewak operowy) oraz Tomaszowi Lazarowi i Adamowi Żebrowskiemu (kategoria: najlepszy plakat).

Nominacje zostały wręczone podczas dzisiejszej gali. Teatralne Nagrody Muzyczne im. Jana Kiepury to jedyny ogólnopolski konkurs, który honoruje artystów i twórców związanych ze środowiskiem teatralno-muzycznym. Organizowany jest od szesnastu lat przez Mazowiecki Teatr Muzyczny.  Statuetki Jana Kiepury to dla laureatów prestiżowe, najwyższe polskie wyróżnienie.

W konkursie może wziąć udział każdy spektakl muzyczny, artysta, wykonawca i inny twórca zgłoszony przez dyrektora jednego z polskich teatrów muzycznych oraz polskich teatrów, posiadających w repertuarze wydarzenia muzyczne, działających na terenie Polski. Organizator Konkursu, rokrocznie przyjmuje ponad 150 zgłoszeń.

Każdego roku Kapituła przyznaje nagrody w kilkunastu kategoriach, statuetkami – autorstwa Andrzeja Pągowskiego – z wizerunkiem patrona Teatru – Jana Kiepury, wyróżniając m.in. najlepszych śpiewaków operowych i wokalistów musicalowych, tancerzy, choreografów, scenografów, dyrygentów, a także twórców plakatów teatralnych i reżyserów. Statuetki najlepszym z najlepszych wręczone będą 25 września.

Szczecińskie nominacje

„Mały książę” – kategoria: najlepszy spektakl dla młodego widza w choreografii i inscenizacji Lucyny Zwolińskiej.

Premiera baletu „Mały Książę” Opery na Zamku w Szczecinie odbyła się 5 czerwca 2022 roku. Spektakl opowiada o podróży Małego Księcia po wszechświecie w poszukiwaniu przyjaciela i odkrywaniu prawdziwych wartości. Scenariusz, inscenizacja i choreografia zostały stworzone przez Lucynę Zwolińską, która przekazała symboliczny język opowieści Antoine’a de Saint-Exupery’ego na język tańca. Balet skupia się na tematach dorastania, przemijania, przyjaźni, samotności i miłości, a także zachęca dorosłych do spojrzenia na świat oczami dziecka i przypomina o najistotniejszych wartościach. „Mały Książę” operuje różnorodnymi technikami, takimi jak muzyka filmowa, klasyczna i elektroniczna, nagrania dźwięków i głosów, projekcje wideo i animacje. Spektakl jest podróżą, która porusza widzów i ukazuje historię różnych relacji międzyludzkich, a taniec, muzyka i scenografia tworzą niezwykłą atmosferę i zapraszają do zanurzenia się w magicznym świecie opowieści.

nominacje dla Opery na Zamku
Fot. Piotr Gamdzyk

Ewa Tracz – kategoria: najlepsza śpiewaczka operowa („Król Roger” Karola Szymanowskiego):

Opera „Król Roger” Karola Szymanowskiego zadebiutowała na scenie Opery na Zamku 14 maja 2022 roku. Jest to uznane arcydzieło operowe XX wieku, które zdobyło uznanie na całym świecie. Jego uniwersalny język dotyczy perspektywy króla, przywódcy i człowieka, poruszając pytania o transcendencję, wolność i tożsamość. Inscenizacja w Szczecinie, przenosi historię do współczesności, uwypuklając konflikty i emocje bohaterów. Spektakl skupia się na spotkaniu Króla Rogera z tajemniczym Pasterzem, prowokującym go do odkrycia swojej prawdziwej natury. Występ został oprawiony monumentalną scenografią, precyzyjnym ruchem scenicznym i doskonałym wykonaniem głównej roli Roksany przez Ewę Tracz.

Łukasz Goliński – kategoria: najlepszy śpiewak operowy („Król Roger” Karola Szymanowskiego w popremierowym spektaklu 17.12.2022, 18.12.2022)

Łukasz Goliński jako Król Roger uznawany jest za najlepszego interpretatora tej roli w Europie. Jego wykonanie jest doskonałe zarówno w trudnych partach śpiewackich, jak i w ukazaniu wewnętrznych rozterek postaci. Goliński posiada piękny, mocny głos o bogatej barwie, który doskonale oddaje atonalne partie Szymanowskiego. Jako perfekcjonista, tworzy indywidualne cechy postaci Rogera poprzez wokalizę, a także udanie przedstawia jego emocje i rozdarcie. Artysta świetnie oddaje tragedię Króla Rogera i jego dekonstrukcję, będąc dojrzałym i doświadczonym mężczyzną z pewnym pęknięciem. Sceny z Pasterzem i Roksaną są nacechowane erotyzmem i wywołują silne wrażenie. Finałowa scena przed Słońcem jest majstersztykiem. Goliński w naturalny sposób tworzy wiarygodną postać pełną metafizycznych przeżyć.

Tomasz Lazar i Adam Żebrowski – kategoria: najlepszy plakat („Król Roger” Karola Szymanowskiego):

Adam Żebrowski, znany grafik, stworzył plakat przedstawiający dwie postacie (czarną i białą) walczące ze sobą, symbolizującą konflikt wewnętrzny głównego bohatera w operze „Król Roger”. Plakat doskonale oddaje temat utworu oraz wizję reżysera, który ukazuje spotkanie człowieka z samym sobą i walkę o własną tożsamość. Brązowe cienie obu postaci symbolizują zwielokrotnienie dobra i zła, a także nawiązują do włoskiego malarstwa futurystycznego. Ascetyczna forma plakatu przekazuje mocny i głęboki przekaz.

nominacje dla Opery na Zamku
Projekt plakatu: Adam Żebrowski, fot. Tomasz Lazar

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl