14 maja 2022 roku w Operze na Zamku w Szczecinie będzie premiera „Króla Rogera” Karola Szymanowskiego. To pierwsza premiera tego arcydzieła operowego w 65-letniej historii teatru. Reżyserem jest Rafał Matusz, a kierownikiem muzycznym – dyrektor artystyczny Jerzy Wołosiuk.
Prawdziwe operowe arcydzieło
Z uwagi na wydźwięk artystyczny „Król Roger” jest uznawany za jedno z największych arcydzieł XX wieku. To opera, oratorium i misterium jednocześnie. Jego realizacji podejmują się najbardziej znani na świecie dyrygenci i reżyserzy. Zachwyca na wszystkich scenach operowych. Opera na Zamku w Szczecinie wystawi sztukę w międzynarodowej obsadzie. Weźmie w niej udział ponad 150 osób. Soliści, orkiestra, balet i chór Opery na Zamku zastąpią przyjezdni soliści, chór niemieckiego Teatru Vorpommern i Szczeciński Chór Chłopięcy „Słowiki”.
Rozmowa z reżyserem Rafałem Matuszem:
Król Roger” jest o spotkaniu człowieka z samym sobą, o wewnętrznym kosmosie, o samostanowieniu, wątpliwościach, jakie człowiek ma wobec siebie, próbą odpowiedzi, kim tak naprawdę on jest dla samego siebie. Czy jest coś więcej, czy on jest absolutem? Jak naprawdę relacje pomiędzy mną a „mną wewnętrznym”, pomiędzy mną a światem się porządkują i układają? „Król Roger” w naszym wykonaniu w Operze na Zamku będzie przede wszystkim bardzo współczesną historią. Nie przenosimy się do czasów kostiumowych, choć król Roger II, król Sycylii to postać historyczna. My przygotowujemy tę operę jako opowieść z XXI wieku. To jest współczesny władca, ale władzę traktujemy w symboliczny sposób. Pasterz jest kimś w rodzaju ciemnej strony króla Rogera, z którą walczy. Także w planie jest to pokazanie walki jasnej i ciemnej strony człowieka. Można powiedzieć, że także dobra i zła, chociaż Pasterz nie jest do końca taki zły, a Roger nie jest do końca taki dobry… Nie chcemy ulegać łatwym, manichejskim podziałom na dobro i zło, ponieważ na tym polega współczesność, że człowiek jest i trochę zły, i trochę dobry jednocześnie. Spotkanie Rogera z Pasterzem będzie dla niego wstrząsem, czymś, czego nigdy się nie spodziewał, czymś, co „obróci” wszystko, co o sobie wie, co uruchomi jego wewnętrzne pragnienia, skrywane lub w ogóle nieuświadomione. Będzie rodzajem głębokiej psychoanalizy. I z tą psychoanalizą będziemy mieli na scenie operowej do czynienia.
(…) Wszyscy realizatorzy zadają sobie pytanie, co tak naprawdę Szymanowski chciał powiedzieć tą operą. Jest to jeden wielki znak zapytania. „Król Roger” jest wciąż nieodkrytą zagadką, wielu realizatorów do niego wraca, po kilka razy szukają, drążą… Myślę, że to pewien rodzaj przestrogi dla człowieka współczesnego, żeby zważył, że nie jest dla siebie totalnym absolutem, żeby zaakceptował w sobie także różne sprzeczności, znalazł jedność z własną intuicją, żeby nie bał się być samodzielny, żeby był odważny i konsekwentny w tym, co mu się w życiu przytrafia.
Osoby biorące udział w przygotowaniu opery
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne | Jerzy Wołosiuk |
Reżyseria | Rafał Matusz |
Scenografia | Mariusz Napierała |
Kostiumy | Zuzanna Kubicz |
Choreografia | Robert Przybył |
Projekcje multimedialne | Zachariasz Jędrzejczyk i Veranika Siamionava |
Współpraca muzyczna | Grzegorz Brajner |
Przygotowanie chóru Opery na Zamku | Małgorzata Bornowska |
Przygotowanie chóru Theater Vorpommern | Csaba Grünfelder |
Przygotowanie chóru dziecięcego „Słowiki” | Grzegorz Handke |
Asystent kostiumografa | Alina Szubstarska |
Korepetytorzy solistów | Olha Bila, Olha Bilas |
Obsada:
Roger | Stanisław Kierner, Rafał Pawnuk |
Pasterz | Juan Noval-Moro, Pavlo Tolstoy |
Roksana | Ewa Tracz, Joanna Tylkowska-Drożdż |
Edrisi | Tomasz Madej, Paweł Wolski |
Archiereios | Janusz Lewandowski, Grzegorz Pelutis |
Diakonissa | Małgorzata Godlewska, Małgorzata Zgorzelska |
Orkiestra, chór i balet Opery na Zamku w Szczecinie | |
Chór Theater Vorpommern | |
Szczeciński Chór Chłopięcy „Słowiki” | |
Dyrygent | Jerzy Wołosiuk |
Inspicjent | Marta Miklińska |
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl