Stowarzyszenie Stargardzka Kolej Dojazdowa od wielu tygodni porządkuje okolice dworca i tereny przylegające do torowiska dawnej wąskotorówki. Miłośnicy kolei chcą, między innymi, stworzyć muzealną ekspozycję. Są zapewnienia ze strony Prezydenta Stargardu, ale i Wojewody Zachodniopomorskiego, że obiekt ma szansę na rewitalizację. Pasjonaci chcą by stargardzka wąskotorówka ożyła!
Stowarzyszenie Stargardzka Kolej Dojazdowa sukcesywnie, od wielu tygodni, wraz z grupą wolontariuszy, oczyszcza teren dworca, a także tereny przylegające do torowiska. Znikają śmieci oraz chwasty, które wyrosły przy torach. W planach jest stworzenie muzealnej ekspozycji, a nawet uruchomienie przejażdżek drezynami.
W lutym br. grupa mieszkańców miasta zorganizowała akcję sprzątania terenu stacji kolei wąskotorowej. Prezydent Stargardu ponowił obietnicę przejęcia terenów po kolejce pod warunkiem, że Wojewoda Zachodniopomorski obieca wydać decyzję komunalizacyjną w przypadku przejęcia tych działek od PKP:
– Wsparcie od strony Pana Prezydenta Rafała Zająca, to dla nas wiele znaczy. Dziękujemy. – napisali na stronie na Facebooku członkowie Stowarzyszenia.
Stację kolejki wąskotorowej odwiedził sam Wojewoda Zachodniopomorski i jak poinformowało Stowarzyszenie: Miła wizyta, dobra rozmowa i nadzieja na przyszłość.
Jak poinformowało Stowarzyszenie w swojej grupie na Facebooku, udało się też nawiązać współpracę z sołtys Żarowa oraz Stowarzyszeniem na rzecz rozwoju wsi Żarowo:
– Dzięki tej współpracy, która mam nadzieje będzie owocna i będzie rozwijać się co dnia, zyskujemy kolejne spore grono osób, które tak jak my chcą odnowy naszej Kolei. W/w osoby będą wraz ze swoimi mieszkańcami działać na odcinku od Żarowa/Lubowa w stronę miasta. – czytamy na stronie grupy Stowarzyszenie Stargardzka Kolej Dojazdowa.
O Stargardzkiej Kolei Dojazdowej
Szadzka (Stargardzka) Kolej Dojazdowa liczyła 121,6 km całkowitej długości o szerokości torów 1000 mm. Zbudowała ją firma „Lenz&Co. GmbH”. Pierwsza linia ze Stargardu do Ińska została uruchomiona 14 stycznia 1895 roku, nieco później przedłużona do Studnicy. W maju 1895 otwarto odcinek ze Starej Dąbrowy do Kani, a w listopadzie z Kani do Dóbr Nowogardzkich, gdzie łączyła się z linią reską. 20 sierpnia 1896 roku została uruchomiona linia z Kóz Pomorskich przez Dobrzany do Poźrzadła Dworu. Ostatni odcinek oddano do użytku w październiku 1897 roku z Ińsk a do Jankowa Pomorskiego, gdzie łączył się z linią normalnotorową Runowo Pomorskie–Szczecinek. W 1910 roku odcinek ten został przedłużony do Drawska Pomorskiego. W 2001 roku PKP zdecydowały o definitywnym zamknięciu wszystkich kolei wąskotorowych w całym kraju. [Źródło: https://kolejki.muzeum.szczecin.pl/]
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl