Repertuar Kina Zamek na wrzesień 2023

Kino Zamek przedstawiło wrześniowy repertuar. Oprócz seansów przewidziano specjalne wydarzenia, jak Letnie koncerty w Maastricht André Rieu. 

REPERTUAR KINA ZAMEK NA WRZESIEŃ 2023

MOJA ZBRODNIA

1 września (piątek), godz. 19:30
3 września (niedziela), godz. 17:00
5 września (wtorek), godz. 19:30
6 września (środa), godz. 19:30
7 września (czwartek), godz. 17:30

Bilety: 18 zł (ulgowe 16 zł)

komediodramat, Francja/Belgia 2023 (102 min)
Reżyseria François Ozon
Obsada: Nadia Tereszkiewicz, Rebecca Marder, Isabelle Huppert, Dany Boon

Paryż, lata 30. ubiegłego stulecia. Madeleine (w tej roli wschodząca gwiazda francuskiego kina Nadia Tereszkiewicz) to młoda aspirująca aktorka, bez grosza przy duszy. Kobieta zostaje oskarżona o zamordowanie słynnego producenta, który pod pretekstem zawodowej propozycji próbował ją wykorzystać. Kiedy wydaje się, że Madeleine stoi na straconej pozycji, z pomocą przychodzi jej najlepsza przyjaciółka, bezrobotna prawniczka Pauline (Rebecca Marder). Oparta na podstępie strategia, jaką w sądzie przyjmują bohaterki, przynosi niespodziewany skutek, w efekcie czego wygrywają batalię sądową. Los Madeleine kompletnie się odmienia. Przebiera w zawodowych propozycjach, jest na ustach całego miasta, cieszy się estymą i poważaniem. Nagła sława bohaterki nie wszystkim jednak się podoba, zwłaszcza zdetronizowanej gwieździe kina niemego Odette Chaumette (Isabelle Huppert).

Luźno inspirowany sztuką Georges’a Berra i Louisa Verneuila nowy film François Ozona to hołd dla złotej ery Hollywood. Historię z lat 30. poprzedniego stulecia francuski reżyser filtruje przez wątki feministyczne, #metoo i problem wpływu mediów na kształtowanie opinii publicznej.

CICHA DZIEWCZYNA

1 września (piątek), godz. 17:30
3 września (niedziela), godz. 19:15
5 września (wtorek), godz. 17:30
6 września (środa), godz. 17:30
7 września (czwartek), godz. 19:15

Bilety: 18 zł (ulgowe 16 zł)

dramat, Irlandia 2022 (95 min)

„Cicha dziewczyna” to opowieść o 9-letniej Cáit, która mieszka w wielodzietnej, ubogiej rodzinie. Po tym jak jej matka kolejny raz zachodzi w ciążę, dziewczynka trafia do swoich krewnych na wsi. Dotąd zamknięta, nieco przygaszona Cáit zaczyna otwierać się na świat i zgłębiać tajemnice nowego domu. Nagrodzony na Berlinale film w niezwykły sposób kreuje atmosferę, znakomicie operuje niedopowiedzeniem i hipnotyzuje pracą kamery. Jest to ciepła, przejmująca opowieść o nieoczywistych, budujących się więzach między dzieckiem i dorosłymi, a także o niewinności dzieciństwa.

Nominowana do Oscara „Cicha dziewczyna” to przepiękny, nastrojowy, zrealizowany w zjawiskowych irlandzkich plenerach debiut Colma Bairéada, który pokazuje, że czasami najmniejsze historie poruszają najbardziej.

PORTRET KRÓLOWEJ

8 września (piątek), godz. 19:15
9 września (sobota), godz. 17:30
12 września (wtorek), godz. 17:30
13 września (środa), godz. 17:30
14 września (czwartek), godz. 19:15

Bilety: 18 zł (ulgowe 16 zł)

dokumentalny, Włochy 2022 (77 min)
Reżyseria Fabrizio Ferri
Obsada: Charles Dance (narrator)

Niezwykła filmowa opowieść o najbardziej ikonicznej kobiecie naszych czasów oraz jej niezwykłej relacji z fotografią. Niezwykłe i niepowtarzalne dzieje jednej z najsłynniejszych monarchiń w historii. Jej fascynujące, kontrowersyjne, trwające ponad siedem dekad rządy utrwalone i odtworzone zostały w serii unikalnych portretów i fotografii. Film na podstawie bestsellerowej książki “Elżbieta II. Portret królowej” Paoli Calvetti, w reżyserii nagradzanego fotografa Fabrizzia Ferii i z udziałem Charlesa Dance’a.

Była jedną z najczęściej fotografowanych oraz najbardziej uwielbianych i popularnych kobiet na świecie. Wychwalano ją, krytykowano, podglądano. W każdym momencie jej długiego, trwającego 96 lat życia, ludzie na całym świecie próbowali zajrzeć za skrywającą ją zasłonę tajemnic, by odkryć nowe sekrety, lepiej ją poznać i zrozumieć. Wszystko po to, by odpowiedzieć na jedno pytanie: kim tak naprawdę była królowa Elżbieta II?

W pierwszą rocznicę jej śmierci na ekrany kin wchodzi film ukazujący historię Królowej z zupełnie nowej perspektywy: poprzez najbardziej intymne, niesamowite i rewolucyjne fotograficzne portrety. “Portret Królowej” to film dokumentalny, który nie tylko przedstawia długie panowanie Elżbiety II, ale także pokazuje, jak fotografia, pozornie “niema” sztuka, oddała wyjątkowy hołd monarchini, tworząc obszerny album, unikalny na świecie ze względu na swoją różnorodność, intensywność i bogactwo. Historia Elżbiety II to przecież opowieść o pozornie nieosiągalnej kobiecie, która z akceptacji przeznaczenia i ze służby koronie uczyniła podstawę swojego wizerunku i największą wartość, a także tarczę chroniącą ją przed wścibskimi spojrzeniami. Jedynym wyjątkiem była fotografia, okno do jej życia, gdzie Królowa, posłuszna prawom oświetlenia i poleceniom portrecisty, odsłaniała się na krótką, ulotną chwilę.

“Portret Królowej” to niezwykły, filmowy obraz daleko wykraczający poza ramy standardowej biografii. Twórcy splatają wątki z życia monarchini z równie fascynującymi dziejami jej fotografów, którzy towarzyszyli jej przez lata i często tworzyli jej wizerunek. To oni swoją pracą uwiecznili i rozpowszechnili znany nam dziś obraz Jej Królewskiej Mości. Od majestatycznego przepychu wczesnych lat jej panowania po zdjęcia skradzione z telefonu komórkowego, na których macha z Rolls Royce’a “jakby była jedną z nas”, twarz Elżbiety II na zawsze zapisała się w historii fotografii. Uważne przyjrzenie się tysiącom zdjęć, na których została uwieczniona, może pomóc nam znaleźć nowy sposób na zbliżenie się do Królowej – kobiety znanej, a jednocześnie pozostającej poza naszym zasięgiem.

ŚWIAT PO PRACY

8 września (piątek), godz. 17:30
10 września (niedziela), godz. 17:30
12 września (wtorek), godz. 19:15
14 września (czwartek), godz. 17:30

Bilety: 18 zł (ulgowe 16 zł)

dokumentalny, Szwecja/Norwegia/Włochy 2023 (81 min)
Reżyseria: Erik Gandini

Szwedzki mistrz kina dokumentalnego Erik Gandini podróżuje po całym świecie i wnikliwie bada, co oznacza dziś słowo „praca”. W Kuwejcie każdy ma prawo do pracy, więc w niektórych miejscach na jednym stanowisku zatrudnionych jest 20 osób, które przychodzą do pracy tylko po to, żeby w niej być. Z wykonywaniem konkretnych zadań nie ma to nic wspólnego. W Korei Południowej pracuje się tak dużo, że wprowadzono tam nawet politykę wyłączania komputerów pod koniec dnia, żeby pracownicy nie mogli już dłużej pracować. 14-godzinny dzień pracy to w tym kraju norma i oznaka szacunku. Z kolei w Stanach Zjednoczonych co roku pracownicy rezygnują z ponad 500 milionów godzin urlopu z obawy o utratę pracy. Tymczasem roboty są już gotowe do przejęcia większości wykonywanych przez człowieka zadań, co w efekcie uczyni nas bezrobotnymi.

Wiele zmieniło się od czasu, gdy grupa purytańskich księży wynalazła w XVII wieku pojęcie etyki pracy. W XXI wieku samo pojęcie „pracy” pod wieloma względami się rozpada. To idealna sytuacja dla szwedzkiego mistrza kina dokumentalnego Erika Gandiniego, który podróżuje po całym świecie i wnikliwie, z egzystencjalnym humorem bada, co oznacza dziś słowo „praca” i czy w ogóle ma ono jeszcze dla nas jakieś znaczenie.

CAŁE TO PIĘKNO I KREW

9 września (sobota), godz. 19:15
10 września (niedziela), godz. 19:15
13 września (środa), godz. 19:15

Bilety: 18 zł (ulgowe 16 zł)

dokumentalny, USA 2022 (121 min)
Reżysera: Laura Poitras

Fotografka, buntowniczka, aktywistka Nan Goldin jest żywą legendą, znaną ze stawania zawsze po stronie słabszych. Stworzenia jej filmowego portretu podjęła się wybitna reżyserka Laura Poitras (nagrodzona Oscarem za film „Citizenfour”). Tak powstało „Cało to piękno i krew” – trzymająca w napięciu jak rasowy thriller i zachwycająca wizualnie opowieść o sztuce, która ma odwagę zmieniać świat. Cofamy się do początków kariery Goldin, kiedy tworzyła kolorowe, intymne zdjęcia przedstawiające rewolucję seksualną, ją samą oraz jej przyjaciół. Wtedy była prekursorką, rzucającą wyzwanie męskiemu światu fotografii. Obecnie całą energię poświęca założonej przez siebie grupie aktywistycznej PAIN, która staje w obronie osób uzależnionych od środków przeciwbólowych i walczy z producentami tych leków – rodziną Sacklerów. Czy uda jej się po raz kolejny zapoczątkować społeczną zmianę, dającą nadzieję na lepszą przyszłość? Film zdobył Złotego Lwa na festiwalu w Wenecji oraz nominację do Oscara 2023.

FRIDA. VIVA LA VIDA

2 września (sobota), godz. 14:30
3 września (niedziela), godz. 15:00
9 września (sobota), godz. 15:30
16 września (sobota), godz. 14:30
30 września (sobota), godz. 14:30

Bilety: 18 zł (ulgowe 16 zł)

film dokumentalny, Włochy 2019 (93 min)
Reżyseria Giovanni Troilo
Obsada: Asia Argento (narratorka)

„Frida: Viva la vida” to filmowy dokument, który ukazuje dwa oblicza tej kultowej artystki. Z jednej strony ikona niezależności i kobiecej siły, zmagająca się z bólem i miłosnymi zawodami, z drugiej – artystka, wyzwolona z wszelkich fizycznych ograniczeń. Z biegiem lat Frida Kahlo stała się ikoną, a jej sztuka wywarła wpływ na artystów z różnych dziedzin.

Wizerunek Kahlo stał się kultowy. Artystka stawiała czoło życiu naznaczonemu cierpieniem z determinacją i zachłannością, jednak to tylko jeden z elementów składających się na jej fenomen. Sztuka Fridy Kahlo łączy ból i siłę, cierpienie i miłość. Asia Argento jako narratorka wprowadza widza w świat Fridy złożony z listów, pamiętników i prywatnych wyznań. To podzielona na sześć etapów podróż do serca Meksyku, wypełniona wywiadami, dokumentami, rekonstrukcjami i niezwykłymi obrazami Kahlo.

SAINT OMER

15 września (piątek), godz. 19:15
17 września (niedziela), godz. 17:00
19 września (wtorek), godz. 19:15
20 września (środa), godz. 19:15
21 września (czwartek), godz. 17:00

Bilety: 18 zł (ulgowe 16 zł)

dramat, Francja 2022 (122 min)
Reżysera Alice Diop
Obsada: Kayije Kagame, Guslagie Malanda, Valérie Dréville

Francuski kandydat do Oscara i zdobywca Wielkiej Nagrody Jury na festiwalu w Wenecji. Wstrząsający, prowokacyjny dramat sądowy, w którym na ławie oskarżonych zasiada młoda imigrantka posądzona o zamordowanie swojej 15-miesięcznej córeczki. Sprawa wydaje się być przesądzona: dziewczyna przyznaje się do winy. Jednak jej szokująca spowiedź przed przysięgłymi nie tylko komplikuje proces, ale i uniemożliwia łatwe ferowanie wyroków.

Alice Diop scenariusz tej historii oparła na faktach, ale jej film staje się manifestem skierowanym przeciwko oskarżaniu – matek i kobiet, szczególnie tych „obcych”, o innym kolorze skóry. „Saint Omer” niepostrzeżenie konfrontuje nas z naszymi własnymi uprzedzeniami, sprawia, że odkrywamy w sobie ławników, adwokatów, sędziów. Ale ta opowieść sięga jeszcze głębiej: ku kolektywnym wyrwom w sercach i pamięci; ku córkom dziedziczącym traumy matek. Bo wykluczenie i pogarda też bywają narzędziem zbrodni.

VERMEER. BLISKO MISTRZA

15 września (piątek), godz. 17:30
17 września (niedziela), godz. 19:30
19 września (wtorek), godz. 17:30
20 września (środa), godz. 17:30
21 września (czwartek), godz. 19:30

Bilety: 18 zł (ulgowe 16 zł)

dokumentalny, Dania 2023 (79 min)
Reżyseria: Suzanne Raes
Obsada: Jonathan Janson, Anna Krekeler, Abbie Vandivere

Bohaterem tego fascynującego dokumentu jest człowiek, który potrafił stworzyć wszechświat w rogu pokoju i jak nikt umiał uchwycić i uwiecznić ulotne, intymne chwile – Johannes Vermeer, jeden z największych malarzy w historii. Zgodnie z obietnicą w tytule, „Blisko mistrza” zdejmuje słynne dzieła ze ścian, wyjmuje z ram i zabiera do laboratorium, by ukazać nam w zbliżeniu oszałamiające detale – na przykład „Dziewczyny z perłą” – i odsłonić ukryte pod farbą warstwy. Twórcy pozwalają nam tez zajrzeć za kulisy najgłośniejszej wystawy tego roku, na której amsterdamskie Rijksmuseum zgromadziło większość z istniejących 35 obrazów genialnego Holendra.

Nakręcony z iście detektywistyczną pasją film pozwala odkryć mistrza na nowo. To opowieść o twórcy, który pozostawił po sobie więcej zagadek, niż dzieł, o skomplikowanych losach rozproszonych po największych muzeach świata obrazów, ale przede wszystkim próba zrozumienia co czyni Vermeera Vermeerem. Sposób, w jaki malował cień, a może światło dnia? Jedyna w swoim rodzaju czerwień okiennic czy zaskakująca zieleń, której używał do malowania skóry? Chodzi o warsztat czy wątki, jakie podejmował? O ten wszechświat w roku pokoju? A przede wszystkim: czy każdy Vermeer jest Vermeerem? „Blisko mistrza” podejmuje bowiem ekscytujący wątek eksperckich śledztw i sporów o autentyczność niektórych obrazów.

Dokument Suzanne Raes jest też intrygującym portretem zbiorowym muzealników, kuratorów, konserwatorów, kolekcjonerów, handlarzy sztuką – ekspertów i pasjonatów. „Vermeer. Blisko mistrza” opowiada więc i o tych, którzy swoje życie związali z artystą, pragnąc być jak najbliżej jego dzieł, geniuszu i tajemnicy, jaką pomimo najbardziej zaawansowanych badań, pozostaje zarówno jego historia, jak i malarstwo.

POPRZEDNIE ŻYCIE

22 września (piątek), godz. 19:30
27 września (środa), godz. 19:30

Bilety: 20 zł

dramat obyczajowy, USA/Korea Południowa 2023 (105 min)
Reżyseria Celine Song
Obsada: Greta Lee, Teo Yoo, John Magaro

„Poprzednie życie” to love story, która z lekkością i wdziękiem definiuje na nowo zasady ekranowego romansu, rozkochując w sobie widzów Sundance, Berlinale i fanów studia A24. To na wskroś współczesny film, który goi złamane serca, daje szansę miłości, godzi przeszłość z przyszłością, uczy rozstawać się bez gniewu i z nadzieją na nowy początek. Dokonuje przy tym niemożliwego: sprawia, że zakochacie się w każdym z trojga bohaterów.

In-Yun to koreańskie przekonanie, że ludzie zbliżają się do siebie, bo ich dusze poznały się w poprzednich wcieleniach. Nora (Greta Lee) i Hae Sung (Teo Yoo) dorastali razem w Korei Południowej. Rozdzieleni przez los jako dzieci, odnajdują się po latach dzięki mediom społecznościowym. W końcu miłosna i migrancka odyseja zaprowadzi oboje do Nowego Jorku. Nora jest już wtedy mężatką, a Hae Sung świeżo upieczonym singlem. „Co by było, gdyby?” – to pytanie nie przestaje kołatać w ich głowach. A także w głowie męża Nory (John Magaro), zaskoczonego nagłą wizytą Koreańczyka. „Poprzednie życie” przywołuje ducha trylogii Richarda Linklatera i najlepszych nowojorskich opowieści filmowych. Historii rozpiętej między Nowym Jorkiem i Seulem, nowoczesną technologią i upragnionym dotykiem, wspomnieniami i teraźniejszością, towarzyszą echa buddyjskiej refleksji nad przeznaczeniem i duchowym wymiarem relacji.

To nawiązanie jest nieprzypadkowe: reżyserka „Poprzedniego życia” pochodzi z Korei Południowej. Swój magiczny debiut, kolejny przebój od studia A24, okrzyknięty przez amerykańską krytykę „najlepszym filmem roku”, Celine Song osnuła wokół własnych wspomnień. W rezultacie powstała niezwykła historia o miłości, utraconych nadziejach i nowych szansach. I tej nieuchwytnej tęsknocie za poprzednim życiem, którą nosi w sobie każdy z nas.

DLA LESLIE

22 września (piątek), godz. 17:00
28 września (czwartek), godz. 19:30

Bilety: 20 zł

dramat, USA 2022 (119 min)
Reżyseria Michael Morris
Obsada: Andrea Riseborough, Andre Royo, Marc Maron, Allison Janney

Wygrana na loterii może zmienić życie, ale równie dobrze może jeszcze je utrudnić. Leslie, samotna matka z Zachodniego Teksasu, wygrywa na loterii 190 000 dolarów. Zamiast spełnić swoje życiowe marzenie i otworzyć własny lokal trwoni pieniądze na alkohol i narkotyki. Po sześciu latach wraca do rodzinnego miasta bez grosza przy duszy. Leslie szuka sposobu na zbudowanie swojej rzeczywistości na nowo i próbuje zbudować relacje z porzuconym przez siebie synem.

Za rolę w tym filmie Andrea Riseborough zdobyła sensacyjną NOMINACJĘ DO OSCARA 2023 dla najlepszej aktorki, a jej występ uznano powszechnie za wybitny.

WŚRÓD WYSCHNIĘTYCH TRAW

23 września (sobota), godz. 19:00

Bilety: 20 zł

dramat, Turcja/Francja/Niemcy/Szwecja 2023 (197 min)
Reżyseria Nuri Bilge Ceylan
Obsada: Deniz Celiloğlu, Merve Dizdar, Musab Ekici

Mistrz kina tureckiego Nuri Bilge Ceylan, autor „Uzaka”, „Pewnego razu w Anatolii” i „Zimowego snu”, ponownie zachwycił publiczność festiwalu w Cannes (nagroda aktorska dla Merve Dizdar) kinem melancholijnym i epickim w metrażu (ponad trzy godziny). Główny bohater Samet wraca do zanurzonej w śniegu anatolijskiej wioski, gdzie jest nauczycielem plastyki. Czuje się lepszy niż wszyscy wokół niego, czeka na awans, tymczasem zostaje oskarżony przez dwie uczennice o niewłaściwe zachowanie… Ceylan kreśli portret człowieka zapatrzonego w puste ideały, kogoś kategorycznie wierzącego w system wartości, który sam stworzył – wiecznie oskarżającego, miotającego się, oślepionego swoim egoizmem. Wśród wyschniętych traw to studium narcyzmu – cierpliwie zbudowane z impresji, fenomenalnych dialogów, emocjonalnych starć i prostych, choć przemyślanych statycznych ujęć. To kino piękne wizualnie, zatopione w dygresjach, pełne przenikliwych sformułowań. Ceylan pozostaje wierny sobie – i dobrze!

 

KONCERTOWE WYDARZENIE SPECJALNE W KINIE ZAMEK

ANDRE RIEU – MIŁOŚĆ MIESZKA POŚRÓD NAS

10 września (niedziela), godz. 13:00
17 września (niedziela), godz. 13:00
24 września (niedziela), godz. 13:00
1 października (niedziela), godz. 14:00

Bilety: 30 zł

koncert, Holandia 2023 (około 180 min)

Letnie koncerty w Maastricht są nieodłączną częścią koncertowego grafiku André Rieu. To właśnie stąd pochodzi holenderski Maestro i co rok miasto odwiedza 100 tysięcy miłośników muzyki, aby móc zobaczyć na żywo jego show. Koncert nosi tytuł „Miłość mieszka pośród nas”, który nawiązuje do ponadczasowego przeboju „Love Is All Around”. Piosenkę zna każdy fan kina, gdyż dzięki filmowi „Cztery wesela i pogrzeb” i wykonaniu grupy Wet Wet Wet, utwór stał się klasykiem muzyki filmowej.

Tytuł widowiska jest także bliski podejściu André Rieu do muzyki. Miłość jest muzyką naszych serc. Nie zna granic – mówi skrzypek. To najwspanialsza forma ekspresji emocji i najpiękniejsza melodia, jaką możemy zagrać w życiu. Mam też nadzieję, że tegoroczny koncert z Maastricht przyniesie Wam wiele radości i czułości podczas oglądania go w kinie.

WYDARZENIE SPECJALNE W KINIE ZAMEK

“Królestwo” – pokaz kultowej trylogii Larsa von Triera 

2, 16 i 30 września 

Początek godz. 16:30

Do polskich kin powraca słynna kultowa trylogia Larsa von Triera zatytułowana „Królestwo”. Kończący podobno swoją przygodę z kamerą duński mistrz zrealizował niedawno zwieńczenie tej opowieści zatytułowane „Królestwo: Exodus”. Wszystkie trzy części „Królestwa” we wrześniu będzie można zobaczyć w kinie Zamek w Szczecinie i w naszym mieście będzie to jedyna możliwość, aby zmierzyć się z tym przedsięwzięciem na dużym kinowym ekranie.

W latach 90. pierwsze dwa sezony „Królestwa” pokazały, czym może być autorski serial. Produkcja Larsa von Triera bywała porównywana do „Miasteczka Twin Peaks”, choć zawierała też ironiczne nawiązania do popularnych seriali medycznych. U von Triera studenci medycyny podrzucali pielęgniarkom odcięte głowy, lekarze pasowali się w piwnicach na członków loży masońskiej, a pacjentki urządzały na oddziale seanse spirytystyczne. „Królestwo” było jednocześnie karuzelą śmiechu i labiryntem krzywych zwierciadeł o gęstości najczarniejszego koszmaru.

Po 25 latach „Królestwo” doczekało się trzeciego sezonu. Ten zaskakujący finał nawiązuje do pierwszych części, wprowadza nowych bohaterów, a przede wszystkim wciąż wyróżnia się dystansem i autoironią w wykonaniu jednego z najoryginalniejszych europejskich reżyserów. W prezentowanym na festiwalu w Wenecji „Królestwo: Exodus”, Lars von Trier powraca do tajemniczego kopenhaskiego szpitala, aby ponownie porywać widzów niezwykłą mieszanką grozy i humoru.

Kultowa trylogia Królestwo zostanie pokazana we wrześniu w kinie Zamek w Szczecinie, w specjalnych blokach z przerwami na regenerację sił.

Trylogia zostanie zaprezentowana z podwójnymi – polskimi i angielskimi – napisami. Seanse odbywać będą się w dwutygodniowych odstępach czasu – 2, 16 i 30 września. Cena biletu na jeden sezon to 40 złotych.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl