Ruszył przetarg na zakup pociągów hybrydowych dla Pomorza Zachodniego

Pomorze Zachodnie jako jeden z pierwszych regionów w Polsce chce zamówić pociągi hybrydowe: spalinowo-elektryczne. Dziś został ogłoszony przetarg na dostawę dwóch pojazdów, ale docelowo może być ich nawet dwanaście.

Pociągi dwutrakcyjne łączą najważniejsze zalety pojazdów elektrycznych (wysokie przyspieszania, brak emisji spalin) oraz wyposażonych w przekładnię elektryczną pojazdów spalinowych (możliwość poruszania się po liniach niezelektryfikowanych).

Samorząd województwa zamówił na razie dwa pojazdy hybrydowe wyposażone w 150 miejsc siedzących, ale ogłoszenie o przetargu zawiera opcję dostawy kolejnych dziesięciu pociągów (jej realizacja będzie zależna od tego, czy samorządowi uda się uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych). Zainteresowane firmy mogą składać swoje oferty do 21 kwietnia br., a termin realizacji całego zamówienia to lata 2020–2022.

Zakup taboru dwunapędowego pozwoli nam połączyć ekologię z ekonomią. To lepsza oferta podróżowania dla mieszkańców i turystów oraz dbałość o środowiskoTo wyjątkowo ważna inwestycja, zważywszy, że Pomorze Zachodnie jest rozległym regionem, a linie kolejowe na wielu odcinkach nie są zelektryfikowane. Na około 1200 km używanych torów, zelektryzowanych jest około 750 km – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

Nowe pociągi to nowe możliwości połączeń

Hybrydowy tabor pozwoli na stworzenie połączenia w relacji Szczecin Główny–Kołobrzeg–Koszalin z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg–Goleniów. Nowe pojazdy zapewnią również obsługę zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek–Runowo Pomorskie (dzięki kursom na trasie Szczecin Główny–Szczecinek).

W latach 2010-2018 Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe wydało łącznie ponad 1 mld zł.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl