Rusza przebudowa węzła „Wyszyńskiego”. Będą zmiany w komunikacji miejskiej

Spółka Tramwaje Szczecińskie poinformowała, że 23 maja br. (sobota) rozpoczną się prace przy przebudowie węzła „Wyszyńskiego”. Inwestycja ma zwiększyć nie tylko komfort pasażerów komunikacji miejskiej, ale także kierowców poruszających się w tym rejonie.

Prace na ul. Wyszyńskiego są częścią dużego zadania realizowanego przez firmę ZUE S.A., które obejmuje również przebudowę węzła „Szarych Szeregów” (ruszyła w połowie stycznia br.).

W ramach przebudowy węzła „Wyszyńskiego” zmodernizowana zostanie m.in. infrastruktura torowa, drogowa, piesza oraz oświetlenie. Zakończenie robót jest planowane na jesień tego roku.

Pierwszy etap prac rusza już w sobotę

Podczas pierwszego etapu prac wykonawca zajmie się zdjęciem sieci trakcyjnej wzdłuż Nabrzeża Wieleckiego i na łuku w ul. Wyszyńskiego, demontażem słupów trakcyjnych, a także wierceniem i wykonaniem nowych fundamentów słupów.

Dzięki zawieszeniu linii 6 możliwa będzie także rozbiórka torowiska Nabrzeże Wieleckie od strony dworca, następnie od Jana z Kolna bez rozbiórki przejazdu na Małej Odrzańskiej – informuje Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Szczecińskie. – W ramach pierwszych robót zaplanowana została budowa kanalizacji deszczowej od strony dworca następnie od Jana z Kolna, prace ziemne – wykonanie koryta torowiska od strony dworca, wykonanie drenażu i rozpoczęcie podbudów torowiska.

przebudowa węzeł Wyszyńskiego Szczecin komunikacja miejska maj 2020
Fot. Spółka Tramwaje Szczecińskie

Zmiany w komunikacji miejskiej

W związku z rozpoczęciem prac przy przebudowie węzła „Wyszyńskiego”, od 23 maja br. (sobota) linia tramwajowa 6 będzie kursowała na zmienionej trasie (w zamian pojawi się linia autobusowa 806), a ruch tramwajowy w ciągu ul. Nabrzeże Wieleckie zostanie wstrzymany do odwołania.

Poniżej lista zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej:

  • Linia 6 kursować będzie na trasie objazdowej: od ul. Kolumba przez ul. Nową – Bramę Portową – pl. Hołdu Pruskiego – ul. Matejki do ul. Firlika i dalej do Gocławia, według specjalnego rozkładu jazdy bez zmian częstotliwości
  • Kursy wyjazdowe i zjazdowe przez ul. Dworcową z/do zajezdni Pogodno i Golęcin na liniach: 3 i 12 (z zajezdni Golęcin do Lasu Arkońskiego i Dworca Niebuszewo) – będą realizowane częściowo zmienioną trasą, od ul. Firlika przez ul. Matejki – pl. Hołdu Pruskiego – Bramę Portową – Potulicką, 3 i 12 (z Lasu Arkońskiego i Dworca Niebuszewo do zajezdni Golęcin) oraz 8 (do/z Gumieniec) – będą realizowane przez pętlę Potulicka
  • Odwołane zostają skomunikowania: linii 5 i 11 z linią 6 z Gocławia, linii 58 i 102 z linią 6 na pętli Gocław (skomunikowania między liniami 6 i 102 przywrócone zostaną z dniem 1 czerwca br.)
  • Uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza w postaci linii 806 na trasie Dworzec Główny–Stocznia Szczecińska. Autobusy kursować będą ulicami: Kolumba, Nabrzeże Wieleckie, Jana z Kolna, Łady, Firlika, Antosiewicza, Nocznickiego

Autobusy linii 806 będą kursować w dni powszednie w godz. 05.00–06.00 co 15 minut, w godz. 06.00–20.00 co 12 minut, a w godz. 20.00–23.00 co 20 minut. W soboty pojadą w godz. 05.00–09.00 oraz 18.00–23.00 co 20 minut, a w godz. 09.00–18.00 co 12 minut. Z kolei w dni świąteczne (tymczasowo obowiązuje rozkład na Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie) kursy będą realizowane w godz. 05.00–11.00 oraz 18.00–23.00 co 24 minuty, a w godz. 11.00–18.00 co 20 minut.

Na trasie uruchomione zostaną przystanki: Dworzec Główny – przystanek początkowy/ przystanek końcowy, Dworcowa nż, Dworcowa, Wyszyńskiego, Bulwar Piastowski nż, Wały Chrobrego, Dworzec Morski, Dubois, Antosiewicza, Stocznia Szczecińska – przystanek końcowy/ przystanek początkowy.

Trwają roboty przy węźle „Szarych Szeregów”

Prace w rejonie placu Szarych Szeregów są już bardzo zaawansowane. Wykonawca zakończył już realizację torowiska w ciągu ul. Piłsudskiego wraz z zabudową drogową.

Widać już perony, wiaty, wygrodzenia peronów i ciągów pieszych oraz przejścia dla pieszych. Trwają prace wykończeniowe do puszczenia ruchu tramwajowego na kierunku Piłsudskiego-Wojska Polskiego – dodaje Hanna Pieczyńska.

O inwestycji

Przebudowa węzłów „Szarych Szeregów” oraz „Wyszyńskiego” ma na celu dostosowanie istniejącego układu komunikacyjnego do aktualnie obowiązujących standardów. Po przebudowie przejazd tramwajami ma być bardziej komfortowy, przyjazny i proekologiczny, a przez to konkurencyjny do transportu indywidualnego.

Realizacja inwestycji ruszyła w połowie stycznia br. Na wykonanie całości zadania (czyli przebudowę obu węzłów) wykonawca ma 450 dni od momentu podpisania umowy.

  • Zakres prac na węźle „Szarych Szeregów” obejmie między innymi całkowitą zmianę konstrukcji torów na trójwlotowej siatce rozjazdów, zabudowę torowiska wraz z przebudową przystanków na ul. Piłsudskiego (do jezdni placu Odrodzenia), przebudowę torowiska w al. Wojska Polskiego oraz al. Piastów z rozjazdami. W ramach prac wykonany zostanie także remont jezdni ronda Szarych Szeregów oraz zagospodarowanie samej wyspy ronda i peronów przystankowych. Prace obejmą również sieć trakcyjną, system ogrzewania i sterowania zwrotnic, smarownice oraz częściowo uzbrojenie terenu. Układ relacji torowych na węźle trójwlotowym trójkątnym na placu Szarych Szeregów pozostanie niezmieniony. Długość przebudowywanych torów to prawie 900 metrów toru pojedynczego.
  • Zakres przebudowy węzła „Wyszyńskiego” obejmie między innymi przebudowę infrastruktury tramwajowej, drogowej, oświetlenia oraz częściowo uzbrojenie podziemne. Zmiany będą odczuwalne także dla pasażerów komunikacji miejskiej dzięki nowym przystankom i przebudowie peronów. Roboty prowadzone będą również na jezdni, chodnikach i ścieżce rowerowej. Przebudowane zostaną sieci podziemne, a w infrastrukturze tramwajowej pojawią się nowe elementy takie jak sterowanie i ogrzewanie zwrotnic oraz system smarownic. Wzdłuż Nabrzeża Wieleckiego tory przebiegać będą po istniejącym śladzie. W ciągu ul. Wyszyńskiego zaprojektowany został dwukierunkowy pas autobusowo-tramwajowy, natomiast na torowisku pojawi się dodatkowa dwukierunkowa relacja tramwajowa na kierunku Wyszyńskiego – Stocznia Szczecińska. Długość projektowanych torów to blisko 1150 metrów toru pojedynczego.

Wartą blisko 45 mln zł inwestycję realizuje firma ZUE S.A.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl