Rok 2016 w szczecińskiej komunikacji miejskiej pod znakiem nowości

12:04

Ponad 1300 przystanków, 76 linii autobusowych, 12 tramwajowych, zmiany na przystankach, dodatkowe linie, udogodnienia dla pasażerów. Ten rok był pełen nowości dla mieszkańców naszego miasta. Wiele zmian było właśnie na wiosek podróżujących komunikacją miejską.

Metamorfozę przeszły niektóre przystanki. W około 100 wybranych miejscach zniknęły słupy, do których przytwierdzone były kosze i rozkłady jazdy. Wszystkie informacje dla pasażerów pojawiły się w eleganckich gablotach na wiatach. Kosze natomiast zostały zamontowane obok. Dzięki temu więcej miejsca zrobiło się dla osób oczekujących na transport, wygodniejsze jest także wsiadanie i wysiadanie z pojazdów. Nowością są także przystanki autobusowo-tramwajowe na ulicy Wernyhory oraz buspas na ulicy Staszica.

Uruchomione zostały dodatkowe przystanki – min. „Staw Brodowski”, „Kamionki”, „Tokarska”, „Jaśminowa ZUS”, „Struga zajezdnia” lub zmieniono lokalizację innych, na wniosek pasażerów. Wydłużone lub zmienione zostały niektóre linie autobusowe i tramwajowe, w innych przypadkach utworzono nowe skomunikowania.

W tym roku pojawiły się także dodatkowe opcje zakupu biletów komunikacji miejskiej. W aplikacji mobilnej SkyCash uruchomiona została sprzedaż wszystkich biletów okresowych z wyjątkiem tych z ulgą rodzinną, które są dostępne tylko na kartach SKA.

Są także inne rozwiązania pozwalające pasażerom przygotować się do podróży. Poza aplikacją SkyCash jest także moBilet. Dodatkowo bilet można zakupić także w 400 punktach – kioskach, Żabkach itd., w kasach biletowych i infokioskach – biletomatach stacjonarnych. W tej chwili na terenie gminy działa 35 automatów na zakupu biletów w różnej formie. Umiejscowione są w najważniejszych punktach w mieście, przy szpitalach czy węzłach przesiadkowych. Są także biletomaty w komunikacji miejskiej, będące częścią projektu „Poprawy funkcjonowania transportu miejskiego w aglomeracji Szczecińskiej poprzez zastosowanie systemów telematycznych”, w ramach którego zamontowano łącznie prawie 8000 różnego rodzaju urządzeń. Od 1 stycznia do 31 października odnotowano 3146 zgłoszeń gwarancyjnych, co daje około 10 usterek dziennie (0,12% ) wśród wszystkich urządzeń zamontowanych w ramach systemu ( w tym w tablicach informacji pasażerskiej, kasownikach, biletomatach, monitorach w pojazdach i innych).

Nowości i udogodnienia pojawiły się także na odświeżonej stronie internetowej ZDiTM. Na www.zditm.szczecin.pl udostępniona została mapa pokazująca zarejestrowane w systemie pojazdy, w czasie rzeczywistym.

Wystarczy wejść na stronę ZDiTM i w zakładce dla pasażera znaleźć mapę przystanków i pojazdów. Można na niej podejrzeć czy autobus, którym chcemy jechać jest na czas i w jakim miejscu się znajduje. Znalezienie na mapie wszystkich ulic i przystanków komunikacji miejskiej także nie jest już problemem. Na każdym z wirtualnych przystanków pokazuje się informacja o liniach zatrzymujących się na nim i rozkładowy czas 5 następnych pojazdów.

Przydatną rzeczą na stronie jest także mapa pokazująca ruch na drodze. Można dzięki niej zobaczyć obraz z kamery na Moście Długim oraz dowiedzieć się jakie komunikaty umieszczone są na tablicach Systemu Zarządzania Ruchem – pomoże to ominąć ewentualne korki. Pasażerowie w ramach udogodnień mogą sprawdzić rozkłady według linii lub przystanków, można też skorzystać z wyszukiwarki pozwalającej na określenie trasy na podstawie adresów. Na stronie ZDiTM można także na bieżąco podglądać postęp prac przy Moście Cłowym.

Nowością roku 2016 jest także Transport na Żądanie, który cieszy się ogromnym zainteresowaniem pasażerów. Jest to innowacyjna forma wsparcia regularnej komunikacji miejskiej, w naszym mieście działa od maja. Mieszkańcy peryferyjnych, górzystych partii Podjuch uzyskali dostęp do linii autobusowych – Pętli Podjuchy. Pasażerowie po skontaktowaniu się z naszym dyspozytorem zamawiają na konkretną godzinę autobus, który później dowozi ich na pętle lub na wybrany przystanek. Pojazd zabiera jednorazowo 20 osób, a o godzinie planowanej podróży decyduje pierwsze zgłoszenie. Czas i trasa przejazdu jest różna, ponieważ godzina i start pierwszego kursu może być każdego dnia inny. Celem jest zebranie i dowiezienie zainteresowanych pasażerów w miejsce dogodnej przesiadki na autobusy komunikacji miejskiej – Pętlę Podjuchy lub do domów z pętli właśnie, w 15 min. W ramach Transportu na żądanie przygotowane są 3 autobusy, kursują jednocześnie 2. Do dyspozycji mieszkańców są przez 10 godzin na dobę w dni powszednie.

Źródło: Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego