„Wyspiarka” na półmetku drążenia tunelu.

Wydrążono już 742 metry tunelu w Świnoujściu. 13 lipca osiągnięto połowę długości drążonego tunelu. Wyspiarka ułożyła 417 pierścieni obudowy i z każdym dniem zbliża się do brzegu cieśniny Świna od strony wyspy Wolin. Jesienią drążenie tunelu powinno się zakończyć. Wówczas rozpoczną się dalsze prace związane z wykończeniem tunelu.

We wrześniu, przyszłego roku, zgodnie z kontraktem, przewidziano zakończenie prac.

Wszystkie elementy obudowy tunelu wykonane

Maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine) zarówno drąży tunel, usuwając równocześnie urobek, jak i wykonuje obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów – tubingów.

Widok maszyny TMB, Fot. GDDKiA

Na każdy pierścień tunelu składa się osiem takich elementów, które powstają w specjalnie wykonanym zakładzie prefabrykacji.

Wszystkie 6280 tubingi zostały już wykonane, część z nich zamontowano w tunelu, a pozostałe oczekują na swoją kolej na placach składowych.

na półmetku
Układanie elementów obudowy, Fot. GDDKiA

Teraz w zakładzie prefabrykacji będą powstawały elementy wewnętrznych konstrukcji tunelu.

Odcinek wjazdowy do tunelu, Fot. GDDKiA

Prace wykończeniowe

Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin nie będzie oznaczało końca prac.

Tunel ma przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM.

na półmetku
Fot. GDDKiA

Aby mogły się nim poruszać pojazdy, trzeba będzie wykonać płytę, na której będzie zlokalizowana jezdnia.

Fot. GDDKiA

Pod nią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu.

Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej wymagające przebicia się poza obudowę tunelu.

Wykonane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.

Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin

Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,2 km.

Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km.

na półmetku
Wjazd do tunelu od strony wyspy Uznam, Fot. GDDKiA

Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia.

Plac budowy tunelu widok na wyspę Wolin, Fot. GDDKiA

 Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski.

Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

na półmetku
Wjazd do tunelu przecięcie z ul. Karsiborską, Fot. GDDKiA

***

Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora zastępczego.

Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln złotych, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych.

Z okazji osiągnięcia przez „Wyspiarkę” półmetka, zorganizowano konferencję prasową. Więcej można się dowiedzieć TUTAJ.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl