125 tysięcy na modernizację Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. To wciąż za mało, by pokryć koszty wszystkich napraw

Prezydent Miasta Piotr Jedliński wraz z prezesem Towarzystwa Kolei Wąskotorowej w Koszalinie – Pawłem Gajdzicą podpisał umowę na naprawę torowiska. Umowa opiewa na kwotę 125 000,00 zł brutto.

Koszalińska Kolej Wąskotorowa boryka się z rozlicznymi problemami. W ubiegłym roku tor, którego właścicielem jest UM Koszalin, nie został dopuszczony do eksploatacji. Wówczas Towarzystwo wykonało z własnych środków niezbędne naprawy tak, aby w majówkę pociągi mogły pojechać. Tegoroczna majówka również stoi pod znakiem zapytania, bowiem zakres niezbędnych napraw przekracza możliwości finansowe TKKW. Miasto złożyło deklarację, że wesprze Koszalińską Kolej Wąskotorową w przeprowadzeniu niezbędnych remontów torów. 18 marca br., została podpisana umowę na naprawę torowiska.

Zakres robót obejmuje między innymi:

  • wymianę 287 szt. podkładów,
  • wymianę 86 szt. podrozjazdnic wraz z uzupełnieniem i wymianą uszkodzonych elementów przytwierdzenia,
  • podbicie toru w planie i profilu w miejscach wymiany,
  • oprofilowanie podsypki.

Chociaż podpisana dziś umowa opiewa na niecałą połowę niezbędnej w tym roku kwoty, to dzięki niej prace będą mogły się już rozpocząć tak aby po wygospodarowaniu przez UM Koszalin reszty niezbędnych środków, mieć pewność, że z najpilniejszymi naprawami zdążymy do majówki – czytamy na stronie Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej na Facebooku.

Źródło: Koszalińska Kolej Wąskotorowa

Koszalińską wąskotorówkę wspierają wolontariusze

Nasi wolontariusze – Janek Szczepanik i Przemek Drela ustawili oznakowanie przystanków osobowych „Koszalin Wenedów” i „Kretomino”. Prace zostały wykonane przy pomocy ojca Janka – Tomka. Z obu tych miejsc zwyczajowo chętnie korzystali nasi pasażerowie – działały one jako przystanki „na żądanie”. Przyszedł więc czas na to aby je właściwie oznakować. – czytamy na stronie Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej na Facebooku.

125 tysięcy na modernizację Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej
Źródło: Koszalińska Kolej Wąskotorowa
Źródło: Koszalińska Kolej Wąskotorowa

1,5% dla Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej

Koszty utrzymania zabytkowej kolei są ogromne. Przychód z biletów nie pozwala na pokrycie pełni kosztów funkcjonowania. Naprawy toru, utrzymanie budynków i naprawy a często wręcz odbudowy taboru pochłaniają ogromne środki. Corocznie, ogromnym wsparciem są środki pozyskane w ramach możliwości przekazania 1,5% podatku przez  sympatyków kolei.

W tym roku Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej planuje rozpoczęcie naprawy kolejnego parowozu. Na warsztat trafi, pochodzący jeszcze sprzed II wojny światowej, parowóz Tx7-3502. Został on zbudowany w 1927 roku przez szczecińską stocznię Vulcan Werke Hamburg und Stettin AG. Jest więc to zabytek podwójnie cenny – po pierwsze, jest to parowóz typowy dla kolei pomorskich a po drugie, jest wytworem lokalnego, pomorskiego przemysłu. Niestety, stan parowozu, wycofanego z eksploatacji w 1974, jest bardzo zły i koszty jego odbudowy będą niebotyczne.

125 tysięcy na modernizację Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej
Źródło: Koszalińska Kolej Wąskotorowa

Przywitanie Wiosny z Koszalińską Koleją Wąskotorową

Najbliższe kursy kolejki wąskotorowej odbędą się w ramach Przywitania Wiosny w dniach 23-24 marca. Pociągi poprowadzi parowóz Px48-3901.

Źródło: Koszalińska Kolej Wąskotorowa

 

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl