W 2019 roku na Pomorzu Zachodnim realizowanych było ponad 200 km tras rowerowych

W tym roku Województwo Zachodniopomorskie realizowało odcinki dróg rowerowych o łącznej długości ponad 200 km. Przybyło infrastruktury w pasie nadmorskim, coraz bliżej oddania jest ta w głębi Pomorza Zachodniego, rozpoczęła się także m.in. modernizacja mostu Siekierki-Neurüdnitz. 

Miłośnicy turystyki rowerowej często zachwycają się ścieżkami rowerowymi wzdłuż wybrzeża Bałtyku. Takie głosy można usłyszeć także o oddanym we wrześniu wrześniu br. odcinku Pleśna–Mielno o długości 18 km (blisko 9 km powstało od zera). Dzięki inwestycji zrealizowanej przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie (inwestor większości tras rowerowych) na rowerze można przejechać przez Mielno, Chłopy, Sarbinowo, Gąski, Ustronie Morskie i Sianożęty. Przedsięwzięcie kosztowało ponad 7,3 mln zł (w tym 6,1 mln zł dofinansowania ze środków unijnych w ramach RPO WZ 2014-2020).

– Stworzenie sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego to projekt, który wymaga od nas konsekwentnego działania i wytrwałości. Tylko w roku 2019 realizujemy szlaki o długości ponad 200 km, z czego większość zakończy się w przyszłym roku. Planów nie brakuje, sporo tras jest projektowanych, sporo wymaga tylko oznakowania. Nie ukrywam, że mobilizują nas głosy płynące od miłośników turystyki rowerowej i to nie tylko z naszego regionu. Dziękujemy, że tak nam kibicujecie i trzymajcie za nas kciuki – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

Velo Baltica

Szlak rowerowy wzdłuż Bałtyku, na Pomorzu Zachodnim liczy ok. 240 km. Najprościej go opisać dzieląc na 5 etapów. Pierwszy prowadzi ze Świnoujścia do Łukęcina, a obecnie znaczna jego część jest projektowana. Drugi etap, z Łukęcina do Ustronia Morskiego, dzięki inwestycjom w latach ubiegłych w większości jest gotowy i poza niewielkimi fragmentami wymaga jedynie oznakowania. Dalej, dzięki oddaniu inwestycji Pleśna – Mielno, z Ustronia Morskiego dotrzemy już do Darłowa, a także dalej do granicy województwa w pobliżu Jarosławca. W przyszłym roku ten fragment szlaku powinien zostać w całości ukończony. Jeszcze pod koniec 2019 roku wybrano wykonawców dla stworzenia półkilometrowego odcinka w  Bukowie Morskim, oznakowania odcinków Gleźnówko–Dąbki  oraz  Darłowo–Wicie, a także zbudowania w Darłowie brakującej trasy wzdłuż ulic Mickiewicza i Sowińskiego (0,8 km) oraz ul Morskiej (0,25 km). W przyszłym roku także w gminie Postomino powstaną dwa nowe odcinki Velo Baltica, biegnące po nieczynnej linii kolejowej na wysokości miejscowości Marszewo i Złakowo. Aktualne mapy przebiegu trasy można pobrać ze strony http://velobaltica.pl

Stary Kolejowy Szlak

Ta trasa przecina region z północy na południe i zaczyna się na bałtyckim wybrzeżu w Kołobrzegu oraz Mielnie. Z tych dwóch miejscowości, poprzez węzeł w Białogardzie, szlak prowadzi aż do Wałcza. Dziś bez problemów dotrzemy z Kołobrzegu do Karlina oraz z Mielna przez Koszalin do Wroniego Gniazda. Trasy wymagają jedynie oznakowania. Obecnie projektowane są odcinki, które obie odnogi doprowadzą do Białogardu. Zarówno ta prowadząca z Karlina, jak i z Wroniego Gniazda do Żeleźna, a także z Klępina do Białogardu.

Na Starym Kolejowym Szlaku prowadzone są aktualnie prace pomiędzy Białogardem a Złocieńcem. Cały, liczący ponad 61 km odcinek jest oznakowywany, a dla 5 km trasy w pobliżu Połczyna-Zdrój trwa przygotowywanie koryta i prowadzone są roboty mostowe. W dalszych latach inwestycje obejmą trasę od Złocieńca do Wałcza, która jest obecnie projektowana. Więcej informacji można znaleźć na stronie http://www.rowery.wzp.pl/stary-kolejowy-szlak-15

Trasa Pojezierzy Zachodnich

Łącznie będzie mieć ponad 420 km długości i przebiegnie przez malownicze obszary Pojezierzy Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego. Podobnie jak Stary Kolejowy Szlak, również ta trasa ma dwie odnogi. Południowa, rozpoczyna się w pobliżu Siekierek i prowadzi do Białego Boru. Właśnie tu jest obecnie realizowana największa liczba inwestycji. W grudniu 2019 r. ruszyła modernizacja mostu Siekierki-Neurüdnitz (inwestorem jest Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego), który połączy trasę pojezierną z systemem niemieckich tras rowerowych w Brandenburgii.

Już dziś od mostu w Siekierkach można dojechać nową, liczącą 36 km trasą do Trzcińska Zdrój. Dalej szlak wiedzie drogami gminnymi i leśnymi przez Dobropole, Góralice i Tchórzno do Myśliborza. Część trasy jest tu gotowa, część wymaga oznakowania, część jest projektowana. Trasę pojezierną na odcinku Myślibórz – Barlinek – Pełczyce – Choszczno zaplanowano po nasypie dawnej linii kolejowej. Na fragmencie Sulimierz–Mostkowo przygotowywany jest teren pod inwestycję, a w Barlinku oznakowane będzie 1,8 km wzdłuż ulic 31 stycznia, Jeziornej, Szpitalnej, Mickiewicza oraz Pełczyckiej. Pomiędzy Pełczycami a Płotnem niemal zakończono kładzenie asfaltu, a w części Płotno–Choszczno trwa przygotowywanie koryta drogi. Z Choszczna trasa biegnie przez Dobrzany i wieś Kozy do Ińska. Tu szlak łączy się z odnogą północną prowadzącą od Szczecina. Z początkiem 2020 roku powinny ruszyć prace pomiędzy Kijewem a Jezierzycami (inwestorem jest miasto Szczecin). Dalej, w kierunku Stargardu i Marianowa trasa wymaga głównie oznakowania, a w projektowaniu jest ostatni fragment Marianowo–Kozy. Za Ińskiem, gdzie odnogi Trasy Pojezierzy Zachodnich łączą się w jeden nurt, powstaje fragment pomiędzy Storkowem a Wiewieckiem. Dalej szlak wiedzie po drogach gminnych i leśnych, przez Złocieniec, Borne Sulinowo, Szczecinek do Białego Boru. Trasa jest w znacznej części gotowa i wymaga głównie oznakowania. Szczegółowy opis trasy: http://www.rowery.wzp.pl/trasa-pojezierzy-zachodnich-20

Blue Velo

Ten szlak połączy w przyszłości wybrzeże Bałtyku z polsko-czeską granicą, a trasa będzie liczyć aż tysiąc kilometrów. Blue Velo na Pomorzu Zachodnim ma 275 km. Szlak rozpoczyna się w Międzyzdrojach, a jego pierwszy etap prowadzący przez Wolin do Skoszewa zostanie w znacznej części zrealizowany dzięki środkom programu Interreg Va. Prace już ruszają, a łącznie będzie to 10 odrębnych odcinków, 5 inwestycyjnych oraz 5 do oznakowania szlaków rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych. Z uwagi na problemy wykonawców wydłuża się zakończenie inwestycji na trasach wzdłuż Zalewu Szczecińskiego: Skoszewo-Czarnocin, Modrzewie–Lubczyna i Lubczyna-Dąbie. Przygotowywany jest przetarg na dokończenie robót budowlanych.

Dalej, istniejącymi trasami możemy przejechać przez Szczecin i zmierzając w kierunku Kołbaskowa przekroczyć granicę, a podróż kontynuować niemieckimi drogami. Dzięki temu komfortowo dojedziemy aż do mostu w Mescherin i Gryfina. Dzięki oddanym w ubiegłym roku inwestycjom, dalej poprowadzi nas liczący 45 km odcinek do Trzcińska Zdrój. Od tego miejsca aż do Dargomyśla trasa wymaga jeszcze oznakowania. Ostatni fragment szlaku Blue Velo na Pomorzu Zachodnim, prowadzący do Chwarszczan, już istnieje. W regionie na 38% długości tej trasy będą nowe drogi rowerowe, pozostałe odcinki poprowadzą po istniejących drogach rowerowych, drogach leśnych i mało uczęszczanych drogach lokalnych. Opis trasy: http://www.rowery.wzp.pl/blue-velo

Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego

Realizowana przez Województwo Zachodniopomorskie Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego docelowo będzie liczyła 1100 km. Nowobudowane odcinki łączą się ze ścieżkami rowerowymi, które zostały zbudowane lub są budowane przez lokalne samorządy. Równocześnie są przygotowywane kolejne zadania, jak np. projekt „Pętla wokół Zalewu”, który wykorzystuje istniejącą oraz tworzoną infrastrukturę w ramach szlaków Velo Baltica ze Świnoujścia do Międzyzdrojów i Blue Velo, z Międzyzdrojów do Szczecina. Pętla połączy zachodniopomorskie szlaki z tymi w Meklemburgii Pomorzu Przednim. Trasa została wytyczona po obu stronach polsko-niemieckiej granicy i liczy około 272 km. Po stronie niemieckiej prowadzi najczęściej po ścieżkach rowerowych, natomiast w części polskiej drogami publicznymi. Projekt obejmuje aż cztery obszary chronione – Woliński Park Narodowy i trzy obszary Natura 2000 – „Wolin i Uznam”, Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków „Zalew Szczeciński” i Obszar Specjalnej Ochrony Siedlisk „Ujście Odry i Zalew Szczeciński”. Główną częścią są wspominane już inwestycje pomiędzy Międzyzdrojami a Skoszewem. Za Szczecinem pętlę po stronie polskiej domknie prowadzona aktualnie przebudowa i rozbudowa przejścia drogi woj. nr 115 przez Tanowo w powiecie polickim.

Warto przypomnieć, że z końcem 2019 r. zostanie zakończona budowa Modelowego Miejsca Odpoczynku Rowerzystów w Mrzeżynie na trasie Velo Baltica, który jest realizowany w ramach projektu „Biking South Baltic”, Promocja i rozwój Trasy Rowerowej Morza Bałtyckiego (EuroVelo10) w Danii, Niemczech, Litwie, Polsce i Szwecji” realizowanego w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Południowy Bałtyk”. Wcześniej projekt umożliwił m.in. zainstalowanie nowoczesnych boksów rowerowych, czujników do zliczania rowerzystów (w Świnoujściu, Rogowie oraz Żukowie Morskim), a także pozwolił na przeszkolenie nadmorskich punktów informacji turystycznej pod kątem potrzeb turystyki rowerowej. Tzw. działania miękkie, które pomagają rozwijać lokalną turystykę i tworzoną infrastrukturę to stały element prowadzonych inwestycji. Podobne szkolenia towarzyszą m.in. modernizacji mostu Siekierki–Neurüdnitz.

Postęp wszystkich prac można śledzić pod adresem: www.trasyrowerowe.wzp.pl

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl