Aleja Wojska Polskiego – otwarta dla ruchu

Aleja Wojska Polskiego przeszła transformację. Przestrzeń dla pieszych, miejsca postojowe i sporo zieleni. W weekend odbył się festyn a dziś wraca na nią ruch samochodowy.

Infrastruktura drogowa

Nowa jezdnia wykonana z solidnej kostki kamiennej stała się fundamentem nowoczesnej alei. Na jej bokach szeroko rozciągają się przestronne chodniki, zapewniając wygodę spacerowiczom. W sumie dostępnych jest 173 miejsc parkingowych, z których 6 przystosowano dla pojazdów elektrycznych, a 9 dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowo, na zewnątrz chodników, zaplanowano 8 miejsc postojowych dla pojazdów zaopatrzenia z ograniczonym czasem postoju do 15 minut. Organizacja ruchu ogranicza prędkość na odcinku od Placu Zwycięstwa do Placu Szarych Szeregów do 30 km/h, tworząc strefę ruchu uspokojonego.

Miejsca wypoczynku i rekreacji

Przy projektowaniu nie zapomniano o zapewnieniu przestrzeni dla odpoczynku i rekreacji.  Plac Zgody stał się miejscem zabaw – zainstalowane zostały trampoliny oraz instalacje umożliwiające grę w głuchy telefon. Centralnym punktem jest fontanna, wytwarzająca efekt „ściany wody”, odwołujący się do dawnej „ściany płaczu”. W obrębie szerokich chodników wyznaczono pasy, w których przedsiębiorcy będą mieli możliwość wystawiania ogródków gastronomicznych.

Zrównoważone materiały i zieleń

Ponad 800 ton kostki kamiennej, odzyskanej z rozbiórki starej nawierzchni, znalazło nowe zastosowanie w projektowanym obszarze, przyczyniając się do redukcji odpadów. Przed  ułożeniem, kostka przeszła obróbkę mechaniczną. Jej górna krawędź została ścięta, wyrównana i przeszła płomieniowanie. Kostkę tą wykorzystano w obrębie miejsc parkingowych, ronda Placu Zgody oraz nawierzchni placów

Ciekawostkę stanowi fragment torowiska tramwajowego, odnaleziony w trakcie prac budowlanych. Zostało ono wyeksponowane a w jego  bezpośrednim sąsiedztwie ustawiono symboliczny słup przystankowy nawiązujący charakterem do istniejącej przed wojną infrastruktury tramwajowej. Nad jego lokalizacją i kształtem czuwał Miejski Konserwator Zabytków Michał Dębowski.

Ważną rolę pełni zieleń – 154 nowe drzewa, a wśród nich m.in. przepiękne i duże platany o wysokości ok. 10m, magnolie, brzozy, oraz docelowo 19 598 sztuk różnego rodzaju krzewów.

Elastyczne warunki dla roślinności

Zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań mających na celu poprawę warunków wzrostu roślinności. Automatyczne systemy nawadniania oraz specjalne membrany nawadniające, znane jako „piddlery”, stanowią kluczowe aspekty dbałości o drzewa i krzewy.

Dodatkowo, zastosowanie „piddlerów” – membran nawadniających i napowietrzających, które owijają bryłę korzeniową drzewa – umożliwia precyzyjne dostarczanie wody i tlenu do korzeni, stymulując ich rozwój.

Oprócz tego, miejsca nasadzeń zostały starannie przygotowane. Wprowadzono podłoże strukturalne, składające się z warstw kruszywa naturalnego różnych frakcji, uzyskanego poprzez kruszenie skał. Do tego podłoża dodano specjalnie dobrany substrat, zawierający elementy wspierające rozwój drzew, takie jak węgiel drzewny, nawóz o spowolnionym uwalnianiu oraz mikoryza i probiotyki. Dzięki temu, podłoże staje się przepuszczalne dla wód opadowych, co sprzyja ich naturalnemu przepływowi.

Również istniejące drzewa były przedmiotem pielęgnacji. Przeprowadzono cięcia pielęgnacyjne, a ich korony zostały odpowiednio ukształtowane. Ponadto, usunięto utwardzone nawierzchnie pod drzewami, pod którymi wcześniej parkowały samochody, tworząc w ich miejsce nowe zieleńce.

Nowa organizacja ruchu i darmowe parkowanie

Wraz z technicznym otwarciem alei Wojska Polskiego od poniedziałku, 28 sierpnia, wprowadzono stałą organizację ruchu. Oznacza to swobodny przejazd wzdłuż alei, ulicą Jagiellońską oraz wjazd i wyjazd z Placu Zgody na ulice Księcia Bogusława X, Bałuki i Bohaterów Getta Warszawskiego. Jednakże, relacja na wprost z alei Wojska Polskiego w kierunku ulicy Kopernika i Placu Zwycięstwa pozostanie niedostępna z powodu trwającej przebudowy Placu Zwycięstwa.

Miejscowości parkingowe również zostaną udostępnione kierowcom. Do 15 listopada br. możliwe będzie darmowe parkowanie wzdłuż alei Wojska Polskiego, na ulicy Jagiellońskiej oraz na ulicy Śląskiej poza skrzyżowaniem z ulicą Więckowskiego.

Co zostało do zrobienia?

Choć przejazd nowym odcinkiem alei Wojska Polskiego będzie możliwy od najbliższego poniedziałku, to formalnie inwestycja nie ulegnie jeszcze zakończeniu. Do zrobienia są jeszcze prace wykończeniowe, głównie związane z małą architekturą i dalszym zagospodarowaniem zieleni oraz prace poprawkowe.

Koszt przebudowy śródmiejskiego odcinka Alei Wojska Polskiego to ponad 43 mln zł. brutto. Za projekt odpowiada Pracownia Architektoniczna ARCHAID Jacek Szewczyk. Wykonawcą jest Firma Budowlano – Drogowa MTM SA. Nadzór nad realizacją sprawuje spółka Szczecińskie Inwestycje Miejskie.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl