IV etap budowy Starego Kolejowego Szlaku już prawie na finiszu!

Dobiega końca IV etap budowy Starego Kolejowego Szlaku – jednej z długodystansowych tras rowerowych Pomorza Zachodniego. To 5 kilometrów drogi rowerowej z Białogardu do Karlina, a także oznakowane 31 kilometrów trasy. Spotkanie poświęcone rozbudowie Starego Szlaku Kolejowego odbyło się w Białogardzie w poniedziałek, 13 listopada 2023 r.

Stary Kolejowy Szlak jest doskonałą alternatywą dla Velo Baltica, która stała się już marką europejską. Czwarty etap rozbudowy już prawie za nami, czas na kolejny. Niebawem będzie to kompletna trasa, oznakowana i wyposażona w rowerową infrastrukturę – mówił wicemarszałek Tomasz Sobieraj.

W tej chwili kończy się etap IV budowy SKS, w którym powstają lub zyskują oznakowanie odcinki w gminach: Kołobrzeg, Siemyśl, Gościno, Karlino i Białogard. Nowa droga rowerowa o nawierzchni bitumicznej i długości blisko 4,8 km powstaje między skrzyżowaniem dróg wojewódzkich 163 i 112 ( dawna DK6) na wysokości Redlina,  a skrzyżowaniem DW 163 z ul. Olimpijską w Białogardzie. W miejscowościach Redlino i Białogard, ścieżka rowerowa przechodzi w ciąg pieszo-rowerowy.

Projekt przewiduje również oznakowanie istniejącej trasy rowerowej między miejscowością Bezpraw przy DW102 i Karlinem na długości około 30,8 km. Istniejący szlak biegnie tu w większości po wydzielonej drodze dla rowerów zlokalizowanej w pasie drogowym lub niezależnie od niej, na starym nasypie kolejowym. Przebiega przez miejscowości: Bezpraw, Charzyno, Ząbrowo, Jarogniew, Lubkowie, Jeziorki, Gościno, Myślino, Pobłocie Małe, Pobłocie Wielkie, Karścino, Lubiechowo-Przystanek i Karlino.

Wykonawca – firma ONDE S.A. powinna zakończyć wszystkie prace do 31 stycznia. Pozostały roboty wykończeniowe, takie jak oznakowanie pionowe i poziome oraz humusowanie i prace porządkowe. Wartość robót budowlanych zgodnie z umową, to ponad 10, 6 mln zł.

 

Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego jest koncepcją długofalową, sukcesywnie przygotowywane są kolejne projekty, mające na celu między innymi rozwój turystyki rowerowej w centralnej części województwa. W ten sposób powstanie w przyszłości trasa, na której znajdzie się odcinek Świdwin – Połczyn Zdrój – Szczecinek.

W rozpoczynającym się etapie V, mają powstać albo zostać oznakowane brakujące odcinki w gminach: Świdwin, Połczyn-Zdrój i w Białogardzie.

Między miejscowościami  Smardzko i Wardyń powstanie blisko 12-kilometrowy odcinek  nowej trasy.  Odcinek miejski w Białogardzie będzie mieć długość blisko 1,2 km.  Równocześnie zostanie oznakowany 6,5 – kilometrowy odcinek istniejącej trasy rowerowej między Świdwinem, a Smardzkiem.

Wykonawcą będzie również  firma ONDE SA. Wartość robót budowlanych zgodnie z ofertą przetargową wyniesie blisko 17 mln zł. brutto. Trasa powinna być gotowa na początku września przyszłego roku.

SKS jest jedną z czterech głównych tras rowerowych Pomorza Zachodniego. Szlak zaczyna się na Wybrzeżu Koszalińskim i biegnie na południe dwoma odnogami z Mielna i Kołobrzegu. Obie drogi łączą się w Białogardzie i prowadzą do Wałcza. Docelowo 190-kilometrowa trasa połączy środkowe Wybrzeże Bałtyku z Pojezierzem Wałeckim.

Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego została zaplanowana na ponad 1100 km. Rozbudowa infrastruktury dla rowerzystów jest dofinansowywana z Funduszy Europejskich.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl