W środę po godz. 17.00 na nabrzeżu w Świnoujściu zacumował statek „Da Chang”, na pokładzie którego w częściach transportowana jest maszyna TBM do wydrążenia tunelu pod Świną.
Przystosowany do transportu ciężkich ładunków statek wyruszył w rejs pod koniec sierpnia br. w chińskim porcie Nansha. Po ponad miesiącu jednostka ze 129 elementami maszyny TBM na pokładzie dotarła do Świnoujścia.
„Da Chang” zacumował niedaleko specjalnie wybudowanej komory startowej na wyspie Uznam, w której w marcu 2021 roku rozpocznie się drążenie tunelu pod Świną.
Po rozładunku wszystkich części, gigantyczny „kret” (100 m długości, 13,5 m wysokości, 2740 ton wagi) będzie musiał zostać ponownie złożony. Ma to zająć od dwóch do trzech miesięcy. Do szybu końcowego na wyspie Wolin maszyna TBM dotrze po ok. pięciu miesiącach. Tunel ma być gotowy we wrześniu 2022 r.
Nowy odcinek między wyspami Wolin i Uznam będzie miał łączną długość 3,4 km. Niemal połowa tej drogi będzie biegła przez jednorurowy tunel z jedną jezdnią o dwóch pasach ruchu. Koszt inwestycji to 912 mln zł.
Postęp prac można śledzić na bieżąco na stronie tunel-swinoujscie.pl.
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl