57. edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTRAPUNKT [program]

Przed nami 57. edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTRAPUNKT. Ten największy i najstarszy festiwal teatralny w regionie wraca po dwuletniej przerwie, a po raz pierwszy w roli organizatorów wystąpią dwa miejskie teatry –Teatr Lalek Pleciuga i Teatr Współczesny w Szczecinie.

Tegoroczna odsłona Festiwalu to pierwsza edycja, która powstała w formie biennale, dzięki której Festiwal zyskał większe możliwości, otwierając się na międzynarodowe produkcje. To także pierwszy raz, kiedy KONTRAPUNKT potrwa półtora miesiąca, sprawiając, że wiosna w Szczecinie będzie stać pod znakiem teatru. Wszystkie wydarzenia w ramach Festiwalu odbędą się w dniach 19 kwietnia – 1 czerwca.

Łączymy nasze doświadczenie, a także zupełnie odmienny charakter, by pokazać najciekawsze polskie i międzynarodowe produkcje skoncentrowane na formie… ale nie małej formie – mówią Tomasz Lewandowski i Jakub Skrzywanek  – dyrektorzy 57. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTRAPUNKT.Podczas tegorocznego KONTRAPUNKTU zobaczymy spektakle reprezentujące różne przestrzenie teatru: od teatru lalek, poprzez performensy w przestrzeni publicznej, sztuki wizualne, po teatr dramatyczny. Chcemy docenić różnorodność, jednocześnie troszcząc się o to, by każdy mógł odnaleźć na scenie coś, co go porusza – dlatego tegoroczny KONTRAPUNKT rusza pod hasłem „Znajdź swój punkt widzenia!”.

W tym roku, po raz pierwszy w historii Festiwal został podzielony na sekcje. W Międzynarodowym Konkursie Formy, do którego ze wsparciem kuratorskim Agaty Kołacz i Henryka Mazurkiewicza zaproszonych zostało osiem spektakli (cztery z Polski i cztery zagraniczne). Tematycznie skupiają się one wokół wątków odchodzenia, ale też ciała i jego kondycji, w tym cielesności wykraczającej poza normatywne kanony.

Dokonując wyboru, zastanawialiśmy się, jak spektakle zostały przygotowane, kogo i co reprezentują, za kim i za czym stoją. Każdy z nich wyraża inny sposób myślenia o tym, czym jest teatr. Skonfrontujemy polski teatr, dla którego najważniejsze jest słowo, z międzynarodowymi spektaklami, które redukują wypowiedzi. Sprawdzimy, jak wpływa to na formę. Przedstawienia oceni piątka artystek i artystów reprezentujących różne punkty widzenia: nie tylko teatr, ale też literaturę, sztuki wizualne, film. Obrady jury będą jawne i staną się swego rodzaju spektaklem – otwartą debatą z udziałem mediatora – zapowiadają organizatorzy Festiwalu.

W skład Jury Międzynarodowego Konkursu Formy wejdą: Inga Iwasiów, Katarzyna Kozyra, Anna Smolar, Piotr Jacoń i Marek Waszkiel.

Jednak to nie wszystko. Festiwalowa publiczność będzie mogła również zobaczyć spektakle w dwóch kolejnych sekcjach: Punkcie Wyjścia i Punkcie Zwrotnym. W pierwszym z nich znajdą się spektakle skierowane do widza dziecięco-młodzieżowego. Z kolei Punkt Zwrotny to przedstawienia, które zrewolucjonizowały myślenie o współczesnym teatrze. Tegorocznym bohaterem sekcji jest reżyser i scenograf Philippe Quesne, jeden z najwybitniejszych europejskich twórców, założyciel legendarnego Vivarium Studio.

Podczas tegorocznej edycji Festiwalu nie zabranie także Premier. W tym roku publiczność będzie mogła obejrzeć spektakl pt. „GIselle, tańcz!” w reżyserii Anny Obszańskiej oraz „Gong!”, czyli familijną sztukę lalkową, hołdująca wartościom olimpijskim. Co ciekawe, ten spektakl powstaje w kooperacji z Fundacją Moniki Pyrek.

Jak mówią organizatorzy 57. Edycji Festiwalu KONTRAPUNKT, teatr jest miejscem, w którym najważniejsze są otwartość, wolność wypowiedzi, ale też chęć dialogu. Dlatego też w ramach wydarzenia przygotowany został szereg darmowych wydarzeń, które będą odbywać się w przestrzeni miejskiej. To między innymi społeczne otwarcie, zainspirowane obrazem Caravaggia „Siedem aktów miłosierdzia”, za pośrednictwem którego Szczecin zostanie ożywiony w sześciu różnych zaskakujących lokalizacjach.

Przed nami ponad pięćdziesiąt wydarzeń: spektakle, koncerty i wystawy. Jesteśmy przekonani, że wspaniały i poruszający teatr wypełni miasto pięknem i nadzieją – dodają Tomasz Lewandowski i Jakub Skrzywanek Do zobaczenia na widowni szczecińskich scen!

PROGRAM

OTWARCIE KONTRAPUNKTU

Otwarcie festiwalu: Transgraniczne spotkania teatralne: 7 aktów miłosierdzia

Huczne, społeczne otwarcie w sześciu różnych lokalizacjach! Zapraszamy na serię otwartych i bezpłatnych wydarzeń artystycznych skierowanych do wszystkich mieszkanek i mieszkańców Szczecina w dniach 19-21 kwietnia.

Inspirując się obrazem Caravaggia „Siedem aktów miłosierdzia” na nowo przyjrzyjmy się jednemu z kanonicznych konceptów etycznych. Do współpracy przy realizacji przedsięwzięcia zaprosiliśmy artystki i artystów reprezentujących różne dziedziny sztuki i filozofie tworzenia, osoby z różnych grup społecznych, a także naszych zachodnich sąsiadów. Być może miłosierdzie, odwołujące się wprost do naszych uczuć, emocji i postaw, jest tym, czego w dobie konfliktów i nierówności potrzebujemy najbardziej.

19.04, 19:00 NAGICH PRZYODZIAĆ / KIKI NIGHT – Hala Odra

Spotkanie z kulturą ballroomu, która zainspirowała programy telewizyjne, takie jak „Pose” czy „Legendary”. Kiki Night to pełne emocji wydarzenie performatywne, podczas którego osoby uczestniczące walczą o trofea w określonych kategoriach. Wydarzenie skierowane jest do społeczności ballroomu, ale także osób, które chcą poczuć niesamowitą energię płynącą z performensu. A wszystko to przy akompaniamencie muzyki vogue, house i techno!

Kto organizuje? Madlen Revlon, prekursorka kultury ballroomu w Polsce i Tomasz Armada, projektant mody.

Wydarzenie bezpłatne. Wstęp wolny.

20.04, 10:00-16:00 GŁODNYCH NAKARMIĆ / SPRAGNIONYCH NAPOIĆ / UCZTA – Ogrody Śródmieście

Siądźmy razem przy wspólnym stole. Zaproszone przez Karolinę Gołębiowską osoby z miejskich organizacji aktywistycznych przygotują w Ogrodach Śródmieście ucztę według przepisów opracowanych podczas warsztatów polsko-niemieckich. To okazja nie tylko do degustacji przygotowanych dań, ale również możliwość spotkania ze szczecińskimi aktywistami_tkami i wszystkimi, którzy zechcą zasiąść przy wspólnym stole. Wierzymy, że atmosfera wspólnego jedzenia stworzy przestrzeń do rozmowy i wymiany doświadczeń, dzięki czemu uczta będzie miała wymiar nie tylko kulinarny.

Kto organizuje? Karolina Gołębiowska – artystka wizualna i działaczka kultury i Anna Mazurek – dramaturżka.

Wstęp wolny. Wydarzenie bezpłatne. Zapraszamy od godz. 10.00 do godz. 16.00

20.04, 14:00-19:00 CHORYCH NAWIEDZAĆ / SZCZODRA – Marina Gocław

Zapraszamy do Mariny Gocław, by przyjrzeć się miastu od strony wody. Wraz ze specjalistami porozmawiamy o bioróżnorodności i naturalnych walorach Odry, również w kontekście niedawnej katastrofy ekologicznej. W programie: wycieczka z przewodnikiem do Mariny Gocław, obserwacja tańca alg, pobyt w studiu odnowy, relaks w coctail barze.

Kto organizuje? Weronika Fibich i Rafał Foremski, działacze związani z Ośrodkiem Teatralnym Kana.

Akcja zostanie powtórzona pięciokrotnie, w godzinach 14.00-19.00. Obowiązują wcześniejsze zapisy. Wydarzenie bezpłatne. Zapisy: 57.kontrapunkt@gmail.com

20.04, 17:00 i 21.04, 16:00 ZMARŁYCH POGRZEBAĆ / SPEKTAKL – sala sesyjna Rady Miasta

Spektakl w reżyserii Jakuba Skrzywanka na podstawie tekstu Mikity Iłinczyka „Say Hi to Abdo”. Tworząc utopijny obraz Europy w roku 2050, na czele której staje Unia Euro-Islamska, twórcy spektaklu stawiają pytania odnoszące się wprost do współczesności. Czym dziś jest miłosierdzie? Czy może być ono lekarstwem na pełne napięcia i coraz bardziej spolaryzowane społeczeństwo europejskie? Czy możliwe jest domaganie się zadośćuczynienia za krzywdy, za które trudno znaleźć dziś odpowiedzialnych? Dotykający problemów migracji spektakl będzie próbą zbadania współczesnej
kondycji Europy.

Przedstawienie w formie dramatu sądowego, prezentowane będzie w wyjątkowej przestrzeni sali sesyjnej Rady Miasta Szczecin, gdzie pod publiczny osąd poddane będzie dzisiejsze pojmowanie „sprawiedliwości”.

Kto organizuje? Jakub Skrzywanek – reżyser, dyrektor artystyczny Teatry Współczesnego, Mikita Iłinczyk – dramaturg, Anna Orlikowska – artystka video i zespół aktorski Teatru Współczesnego (Maria Dąbrowska, Krystyna Maksymowicz, Ewa Sobiech, Paweł Adamski, Maciej Litkowski, Konrad Pawicki).

Wstęp na podstawie bezpłatnych wejściówek do pobrania w kasie Teatru Współczesnego.

21.04, 12:00 PODRÓŻNYCH W DOM PRZYJĄĆ/ POCHÓD

Jestem ze Szczecina, czyli skąd? Jana Shostak, artystka wizualna i performerka, zainspirowana napływowym charakterem mieszkańców i mieszkanek Szczecina, poprowadzi miejski pochód. Towarzyszyć jej będą szczecińskie organizacje zrzeszające osoby imigranckie. Podczas pochodu zobaczymy różne sztandary, które powstały podczas warsztatów z grupami mniejszościowymi. Czy któryś będzie zaskoczeniem? Posłuchamy również historii osób, które przybyły do Szczecina z różnych miejsc na świecie.

Kto organizuje? Jana Shostak – artystka wizualna, performerka, polityczka, aktywistka i Anna Mazurek, dramaturżka.

Wydarzenie bezpłatne. Wstęp wolny. Start o godz. 12.00.

21.04, 14:00-16:00 WIĘŹNIÓW POCIESZAĆ / MURY EUROPY – Wały Chrobrego

A mury runą…? Zapraszamy na performatywny przemarsz przez miasto z reprodukcjami murów znajdujących się na granicach Unii Europejskiej. W działaniach wezmą udział grupy polskich i niemieckich performerów, a towarzyszyć im będzie słuchowisko przygotowane na bazie reportaży wielokrotnie nagradzanego kolektywu dziennikarskiego Outriders. Wspólnie posłuchajmy rozmów z osobami mieszkającymi w obszarach przygranicznych, ekologami, lekarkami i samymi migrantami.

Kto organizuje? Marta Gosecka – pedagożka teatru, liderka równości i Be van Vark – choreografka, reżyserka.

Każdy może dołączyć do przemarszu, obejrzeć performance i wysłuchać reportaży. Wydarzenie bezpłatne. Wstęp wolny. Początek wydarzenia o godz. 14.00.

MIĘDZYNARODOWY KONKURS FORMY

Osiem głośnych i uznanych spektakli z Polski i zagranicy. Przedstawienia oceni Jury w składzie: pisarka Inga Iwasiów, artystka Katarzyna Kozyra, reżyserka Anna Smolar, dziennikarz Piotr Jacoń i krytyk Marek Waszkiel. Obrady Jury odbędą się podczas gali finałowej konkursu i będą publiczną debatą z udziałem mediatora.

21.04, 19:00 – WHITEWASHING, Rébecca Chaillon (Francja)

Pierwszy w Polsce pokaz światowej produkcji poruszającej temat rasizmu i tolerancji. Whitewashing to praktyka obsadzania białych aktorów w rolach osób z innych grup etnicznych. Wykorzystując to samo określenie, Rébecca Chaillon eksperymentuje z wybielaniem skóry, sprawdzając polityczną siłę tego gestu. Razem z Aurore Déon badają ambiwalentne napięcie, w jakim znajduje się czarna kobieta w społeczeństwie zdominowanym przez białych. Z ich gestów – ciągłego ruchu, aby oczyścić i zabrudzić przestrzeń, zabiegów dokonywanych na skórze i włosach – wynika bolesna prawda: wiele czarnych kobiet jest relegowanych do społecznie upokarzających zadań.

22.04, 19:00 i 23.04, 17:00 – THE MAKING OF PINOCCHIO, Rosana Cade, Ivor MacAskill (Wielka Brytania)

Prawdziwa opowieść o miłości i tranzycji opowiedziana poprzez historię Pinokia. Artyści i kochankowie Rosana Cade i Ivor MacAskill rozpoczęli pracę nad „The Making of Pinocchio” w 2018 roku – towarzyszyła ona tranzycji Ivora i była niejako odpowiedzią na nią. W przedstawieniu, które The Guardian określił jako „wesoły, mądry i przemyślany dwugłos, pełen zabawnych obrazów” – ich czułe i złożone doświadczenie autobiograficzne spotyka się z magiczną historią kłamliwej marionetki, która chce być „prawdziwym chłopcem”.

23.04, 18:00 – NIEPOKÓJ PRZYCHODZI O ZMIERZCHU, Gosia Wdowik (Polska)

Przedstawienie na podstawie książki Marieke Lucasa Rijnevelda jest wizualną opowieścią o doświadczeniu straty oraz o jej odkładaniu się w ciele i w wyobraźni. O próbie skonfrontowania się z tragedią, która więzi 10-letnią bohaterkę i jej bliskich w świecie pogrążonym w żałobie. O potrzebie odnalezienia sensu w śmierci. To także historia o dojrzewaniu i o końcu dzieciństwa. Świat, w którym panuje wieczna zima i przenikający chłód, pełny jest magicznego myślenia, zaklęć i modlitw. Widzimy go oczami dziewczynki wchodzącej w czas dorastania. Jest ona zarówno obserwatorką, narratorką i kreatorką fantazji.

23.04, 20:30 i 24.04, 19:30 – SCORES THAT SHAPED OUR FRIENDSHIP, Lucy Wilke, Paweł Duduś, Kim Ramona Ranalter (Niemcy)

Opowieść o poczuciu wspólnoty, uważności i dobrej zabawie. W figlarnych interakcjach Lucy Wilke i Paweł Duduś badają zakres swojej relacji: przyjaźni, która wymyka się tradycyjnym definicjom i jest kształtowana przez poetyckość i wspólną potrzebę zmysłowości. W interakcji z muzyką na żywo Kim_Twiddle, performerzy malują intymny portret w siedmiu rozdziałach. Ten koktajl osobowości przeciwstawia się stereotypom i normatywnemu postrzeganiu. Oferuje publiczności spojrzenie na utopię – wizję ludzkich interakcji, w których priorytetem jest czułość, szczerość i poświęcenie, aby autentycznie odnosić się do siebie nawzajem.

24.04, 17:00 i 19:00 – SYN, Karol Smaczny, Mateusz Smaczny, Marcin Tomkiel (Polska)

Nadstaw ucho. Słyszysz? Tam na wsi pies ujada. Uważaj. Spójrz, wyostrz wzrok, może zobaczysz, jak ćma trzepocze cienkimi skrzydłami, a liść pod pająkiem ugina się miękko. Może to Mamuna? Może Siubiela do sieni się skrada? Tam syn się narodził. Chodzą plotki, że we wsi obok dzieją się dziwne rzeczy. Wiesz gdzie to?

25.04, 19:30 i 26.04, 17:00 – AFTER ALL SPRINGVILLE, Miet Warlop (Belgia)

Komiks o tragicznej porażce społeczności, którego wybuchowa narracja rozgrywa się wokół
dymiącego domku z tektury, jego mieszkańców i sąsiadów: eleganckiego chodzącego stołu, który pragnie jedynie, aby go nakryto, mężczyzny, który chce wynieść śmieci, sfrustrowanej skrzynki bezpiecznikowej oraz bardzo długiej pary spodni. Przeżywają oni duże i małe dramaty, które mają slapstickowy charakter, choć mogą prowadzić do katastrofy. Historia opowiedziana jest z komiksową lekkością.

27.04, 18:00 – CZARNOKSIĘŻNIK OZ, Konrad Dworakowski (Polska)

Wyobraź sobie wiatr, który zabiera Ci to, co jest dla Ciebie cenne. Wyobraź sobie siłę, która zmienia świat wokół Ciebie. Wyobraź sobie przestrzeń, do której trafiasz wbrew własnej woli. Wyobraź sobie kraj rządzony przez wielkiego Czarnoksiężnika, którego nikt nigdy nie widział, który być może nawet nie istnieje… Właśnie wyobraziłeś sobie OZ. Miejsce, do którego trafia tysiące dzieci i dorosłych. Każde z nich widzi je inaczej, ma inną drogę do pokonania i inne oczekiwania wobec Czarnoksiężnika. Łączy ich jedno, chcą być u siebie, żyć i czuć po swojemu. Poszukują miłości, mądrości, odwagi i tego, co da im największą siłę – wspólnoty, która pozwala w pełni wykorzystać to, co maja najcenniejszego. Jeśli ocalą samych siebie, być może ocalą coś więcej, na przykład świat.

28.04, 16:00 – JAK NIE ZABIŁEM SWOJEGO OJCA I JAK BARDZO TEGO ŻAŁUJĘ, Mateusz Pakuła (Polska)

Adaptacja głośnej książki Mateusza Pakuły. Osobista opowieść o procesie umierania jego ojca, który chorował na raka trzustki, ale też historia bezradności i wściekłości na instytucje państwa, służbę zdrowia i Kościół, które zadają chorym dodatkowe cierpienia. „Współumieranie”, o którym napisał Pakuła, nie jest jednostkowym doświadczeniem. Z bezradnością, wściekłością i gniewem mierzą się tysiące ludzi w całej Polsce, którzy nie mogą decydować o własnym losie, a ich bliskim ogranicza się prawa. To krzyk o eutanazję w chwilach przekraczania granic cierpienia. Ale myli się ten, kto myśli, że zobaczy na scenie smutną opowieść, bo w spektaklu nie zabraknie groteski i komizmu, tak bliskich wszystkim spektaklom Pakuły.

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE KONKURSOWI

20.04, 11:00 i 21.04, 16:00 – TEATR NIEWIDZIALNYCH DZIECI, Przemysław Jaszczak. Spektakl na podstawie bestsellerowej książki Marcina Szczygielskiego.

“Teatr niewidzialnych dzieci” to historia dziesięcioletniego Michała i jego przyjaciół – wychowanków domu dziecka. I choć rzecz się dzieje w szarej rzeczywistości lat 80., niezwykła atmosfera miejsca, do którego trafia główny bohater, budowana przez wychowawców z powołaniem oraz kreatywne, wrażliwe i pełne zapału dzieci sprawia, że życie chłopca nabiera widoków na przyszłość. „Teatr niewidzialnych dzieci” to nie tylko wzruszające i komiczne zarazem kreślenie portretów psychologicznych, które pozostają uniwersalne dla współczesnych dzieci, przeżywających swoje mniejsze i większe problemy związane z próbą wpasowania się w dane środowisko. To także przybliżenie młodym odbiorcom historii PRL-u, z określonymi zasadami społecznymi, trudnościami, absurdami, całą plejadą postaci historycznych, które pozostawały w tym czasie w zbiorowej świadomości. Historia, w której młodzi pasjonaci aktorstwa zakładają swoją trupę i przygotowują spektakl jest też hołdem złożonym teatrowi samemu w sobie, dowodem na to, jak ważnym może stać się on kanałem rozwoju emocjonalnego człowieka, budowania jego empatii, umiejętności patrzenia na świat z różnych perspektyw oraz odwagi w wyrażaniu własnego światopoglądu.

22.04, 17:00 – ROBINSON, Agata Biziuk

Spektakl dotyka kryzysu wieku średniego, stanowi tragikomiczną rozprawę o sile i słabościach człowieka, które wybrzmiewają w konfrontacji z przemijającym życiem. Wiek średni to z założenia „połowa oczekiwanego życia na ziemi”, która jest czasem weryfikacji planów i autoanalizy własnego “Ja” pod kątem małżeństwa, pracy zawodowej, rodziny, ogólnej sytuacji życiowej. Kim jesteśmy dla świata, a kim dla bliskich? Co jest w życiu ważne? W dobie galopującego coachingu, który utwierdzanas w przekonaniu, że możemy wszystko, coraz trudniej odpowiedzieć na pytanie, jak chcemy spędzić czas, który został nam dany.

22.04, 17:00 – DZIENNIKARSTWO PERFORMATYWNE (wykład), Outriders

Wykład Jakuba Górnickiego – reportera i współtwórcy Outriders – międzynarodowego projektu reporterskiego, który tworzy korespondencje ze świata oraz nowe formy dziennikarstwa. Misją Outriders jest relacjonowanie i tłumaczenie wydarzeń, które „nie dzieją się w Polsce, ale mają wpływ na to, co się w niej dzieje”. Twórcy uważają, że korespondencja zagraniczna pełni dziś znacznie ważniejszą rolę niż kiedyś – ze względu na zglobalizowanie wydarzeń i szybkość informowania o nich.

24.04, 19:00 i 25.04, 17:00 – XD, Aleksandra Matlingiewicz, Jacek Sotomski

Muzyczny spektakl realizowany na podstawie tekstów najbardziej tajemniczego internetowego autora – Malcolma XD. Jego krótkie, absurdalne, ironiczne opowiadania podbiły serca millenialsów, a niedawno doczekały się realizacji filmowych Netflixa i Canal+.
W zagrzybionej piwnicy w bloku spotyka się wspólnota mieszkaniowa. Zebranie dotyczące rewitalizacji windy niespodziewanie przeradza się w awanturę, której przebieg wygląda podejrzanie znajomo. Czy kiedyś uda się nam uwolnić z błędnego koła sporów i rozliczeń?

25.04, 10:00 i 19.05, 13:00 – SCENY Z SUFITU (SPEKTAKL IMPROWIZOWANY DLA DZIECI), Martyna Kowalska

To magiczne połączenie improwizacji, wyobraźni i tego co w Pleciudze najlepsze! Witajcie w świecie spektaklu – unikalnej produkcji, która łączy w sobie sztukę teatru improwizacyjnego z fascynującym światem lalek. Podążając za nieprzewidywalnymi wątkami improwizowanymi na żywo, aktorzy wcielają się w postacie, które ożywają za pomocą misternie wykonanych lalek. To nie tylko przedstawienie dla oczu, ale także dla duszy, gdzie każdy ruch marionetki jest rezultatem spontanicznego działania aktora i jego kreatywności. Historia rozwija się na scenie zgodnie z sugestią publiczności, a lalki stają się nie tylko wiernymi towarzyszami aktorów, a gospodarzami tej teatralnej podróży. Z jednej strony widzowie śledzą emocje i interakcje aktorów, a z drugiej fascynujące widowisko lalek, które dodają nowy wymiar każdemu występowi. Improwizacja dla dzieci – oparta jest na formacie Podróży Bohatera oraz Bajki – jedna, długa forma historii fabularnej.

25.04, 18:00 – SPOŁECZNE SPA, Martyna Dyląg, Sandra Guzowska, Bartłomiej Juszczak, Aleksandra Kądziołka, Jakub Kotynia, Marcel Osowicki

To spektakl dla wszystkich tych, którzy stoją, leżą lub tańczą w ramach protestu. Każda osoba uczestnicząca w manifestacji decyduje się na radykalny gest wystawienia na ulicy swojego bezbronnego ciała. Emocje koncentrowane są w ciele, bo to właśnie ciało staje się jedynym środkiem wypowiedzi i jedynym narzędziem stawiającym realny opór w sytuacji protestu. Ciało, które pamięta i koduje. Ciało – nośnik skumulowanych społecznych frustracji i lęków. Nie wymyśliliśmy jeszcze sposobu na społeczne odreagowanie tych napięć, na pielęgnację społeczną, na regenerację społecznych emocji, odnowę społecznego ciała. Proponujemy więc utworzenie społecznej stacji regeneracyjnej SPA.

26.04, 19:00 – GĘSTOŚĆ ZALUDNIENIA, Krzysztof Popiołek

Są choroby, których nie da się wyleczyć. Trzeba tylko siedzieć i głaskać po rękach (S. Aleksijewicz) Sceniczna chóralna opowieść oddająca głos ludziom, którzy zostali naznaczeni katastrofą, a jednocześnie dotykająca niepokojów, lęków i przeczuć współczesności, badająca kondycję obecnego świata. Czwórka aktorów, w sposób bardzo osobisty interpretując słynną „Czarnobylską modlitwę” Swietłany Aleksijewicz, podejmuje pełną determinacji i czułości rozmowę z tym co trudne, niewygodne, dojmujące, od czego chcielibyśmy uciec, i czego chcielibyśmy nie wiedzieć. Z uważnością pochyla się nad historią każdego bohatera i każdego widza, wsłuchuje się w nasze tęsknoty, obawy i marzenia. Rozpoznaje i oswaja niewypowiedziane. I tańczy.

26.04, 19:00 – TO NIE BYŁO PLANOWANE (SPEKTAKL IMPROWIZOWANY DLA DOROSŁYCH), Martyna Kowalska

Spektakl łączący dwie formy sztuki teatralnej: Improwizacji teatralnej oraz Teatru Lalek. Projekt łączy w sobie spontaniczność i kreatywność improwizacji scenicznej z unikalnym medium teatru lalek. W ramach tego połączenia, aktorzy wykorzystują techniki improwizacji, aby tworzyć sceny i dialogi na żywo, jednocześnie wykorzystując lalki oraz inne elementy teatru tj. teatr cieni, do wykreowania interaktywnego i dynamicznego spektaklu. Ta symbioza pozwala na stworzenie niepowtarzalnych przedstawień, które angażują zarówno widza, jak i jego wykonawców. Dzięki improwizacji, każdy spektakl jest unikatowy i niepowtarzalny a widownia ma realny wpływ na jego przebieg.

27.04, 16:00 – KOLORY, Marta Łągiewka, Maja Bartlewska

Czerwony jest kwaśny jak truskawka i słodki jak arbuz. Kolor czerwony boli, kiedy wygląda spod zadrapanej skóry na jego kolanie. M. Cottin i R. Faria „Czarna książka kolorów” Wiecie, że kolory mają nie tylko barwę, ale też zapach, smak i dotyk? Czasami bywają radosne, a innym razem mają fochy. Można je smakować i odczuwać. Używać ich jako kluczy do otwierania najodleglejszych zakątków wyobraźni. Interaktywny spektakl „Kolory” jest inspirowany książką „Czarna książka kolorów” Meneny Cottin i Rosany Farii oraz wypowiedziami niewidomych dzieci na temat barw. To nie tylko magiczna przeprawa przez świat odczuwany różnymi zmysłami, ale także okazja do rozmowy na temat piękna różnorodności.

27.04, 20:30 – DOTYK ZA DOTYK. DANSING, Katarzyna Sikora

Międzypokoleniowa odsłona dansingu w teatrze. Szampańska zabawa, feeria barw, taneczny sznyt i odblaski dyskotekowej kuli… Zawirujmy w tanecznym uścisku, niech podłoga zadrży, niech zabłysną reflektory, a parkiet zapłonie ogniem naszych ciał. Niech żyje bal! Idąc za myślą Erin Manning: „Dotykwywołuje wydarzenie, dotyk tworzy zdarzenie”. Zatańczymy? Wyobraź sobie, że jesteś na dansingu… Co przyciąga Twoją uwagę? Co Cię onieśmiela? Co zawstydza? Co motywuje i skłania do dotknięcia drugiej osoby? Czy to musi być pożądanie? Może to afekt, życzliwość lub opiekuńczość? A może brak i tęsknota? Co dzieje się, kiedy pojawia się nieodparta chęći pragnienie dotyku, której nie można zaspokoić?

28.04, 14:00 – ŚWIATY MOŻLIWE, Krzysztof Popiołek

Żyjemy na początku ery kosmicznej. Jesteśmy świadkami wielkiej zmiany. Osaczeni natłokiem medialnych doniesień o wojnie, bezradni wobec kryzysu wyobraźni i braku adekwatnych narracji, próbujemy rozpoznać możliwe warianty i opowiedzieć opowieść na nowo – znaleźć sposób na to, żeby chociaż na chwilę zapomnieć o naszych lękach i o strachach współczesności, żeby odzyskać sprawczość i wpłynąć na bieg zdarzeń. Czy da się jeszcze pomyśleć ten świat inaczej? Czwórka przedstawicieli gatunku ludzkiego, kierując się wskazówkami sztucznej inteligencji, podejmuje ostateczną rozgrywkę. Stawka toczy się o wszystko, a miejscem akcji jest Planeta Ziemia, ten przedziwny escape room… Spektakl pełen jest zaskakujących zwrotów akcji, gry konwencjami, dialogu z pop-kulturą, gorzkiej ironii i czarnego humoru. Monologi przeplatają się ze scenami zbiorowymi, w których dominuje ruch, śpiew, taniec, zabawa i muzyka. Wszystko zmierza zaś do zaskakującego finału. „Mam nadzieję, że następna planeta nie da się tak załatwić”, mówi jedna z
postaci.

PUNKT WYJŚCIA

11.05, 11:00 i 13:00 – KULKA, Tomasz Maśląkowski

Przyjaciel. Przyjaciółka. Przyjaciele. To słowa, które wciąż powtarzamy. Ale czy zastanawiamy się przy tym, czym tak naprawdę jest przyjaźń? „KULKA” to historia pewnej przyjaźni. Historia nieoczywista, bo opowiedziana bez słów – językiem muzyki, form plastycznych i ruchu. Jej bohaterami są dwaj muzycy, grający na ukulele. Ich występy, zabawy i wygłupy wydają się beztroskie, a więź silna i trwała.
Ale pewnego dnia to się zmieni. Czy – i jak – przyjaciele poradzą sobie z tą sytuacją?
Spektakl powstał z myślą o najmłodszych widzach, którzy dopiero uczą się, czym jest przyjaźń, ale też o ich dorosłych opiekunach. To zabawne i ciepłe przedstawienie z muzyką na żywo może być odczytywane na różnych poziomach w zależności od wieku i doświadczeń odbiorców. Jedno jestjednak pewne: dla wszystkich będzie wspaniałą zabawą.

12.05, 16:00 – TROJANKI, Konrad Dworakowski

Na podstawie „Trojanek” Eurypidesa w tłumaczeniu Jerzego Łanowskiego i „Trojanek” Jeana Paula Sartre’a wg Eurypidesa w tłumaczeniu Jerzego Lisowskiego oraz „Heleny” Eurypidesa w tłumaczeniu Roberta Chodkowskiego. Troja upadła. W niewoli Greków pozostały tylko kobiety. Opłakujące poległych obrońców miasta, mierzą się z pierwszym dniem po wojnie złorzecząc oprawcom, bogom i losowi. Ale wojna trwa, wojna jest wieczna. Nie ma w niej zwycięzców, nikogo nie czyni szczęśliwym. Głos oddany trojańskim kobietom jest jedynym aktem sprawiedliwości jaki możemy uczynić. Na gruzach zburzonego teatru słyszymy lament, który niechby był tylko teatrem.

19.05, 11:00 – PRADAWNE DRZEWO, Honorata Mierzejewska-Mikosza

Spektakl inspirowany mitologią słowiańską. Młodzi widzowie są świadkami narodzin nieba, gwiazd, słońca (Swaróg), zjawisk przyrody, takich jak burze i pioruny (Perun) czy wiatru (Strzybóg), śledzą także wyznaczanie kierunków świata (Świętowit). A wszystko to dzieje się wokół leciwego, poczciwego Dębu… Historia niezwykłego drzewa, które stanowi centrum świata, jest świetną okazją do pokazania dawnych zwyczajów związanych ze zmiennością pór roku, zwrócenia uwagi na piękno, ale i kruchość Natury. Tradycje i elementy kultury ludowej prezentowane są w nowoczesnej odsłonie, operującej bogatymi środkami teatru formy.

25.05, 16:00 – TATA, Tomasz Maśląkowski

Na podstawie książki Toona Tellegena „Mijn Vader”. Tytułowy bohater spektaklu „Tata” to widziany oczyma dziecka „ojciec idealny”. Gigantyczny, wszechwiedzący, niezłomny, i – przede wszystkim – niekonwencjonalny. Taki, który zna rozwiązanie każdego problemu, a jednocześnie nie wstydzi się okazywania emocji. Taki, który potrafi przeciwstawić się lekarzom, trenerowi pływania, ale też rozzłościć się czy nawet rozpłakać. To jednocześnie zapis tęsknoty za Tatą, który kurczy się, łamie, a czasem nawet… znika.

PUNKT ZWROTNY

25.05, 20:00 – MAULWÜRFE KONCERT KRETÓW, PHILIPPE QUESNE

Mając za sobą tournée po Stanach Zjednoczonych, Francji, Belgii, Hiszpanii, Szwajcarii i Chile, muzyczny zespół gigantycznych kretów wychodzi ze swoich jaskiń, aby ponownie koncertować po tym ponurym świecie. Na ich muzykę wpływają wszelkiego rodzaju podziemne dźwięki, miękka muzyka elektroniczna i punkowa melodia głosu. Krety grają na basie, gitarze, perkusji ihipnotyzującym thereminie, by oczarować publiczność i zachęcić do tańca i dobrej zabawy.

26.05, 19:00 – FARM FATALE, PHILIPPE QUESNE

Humanistyczna bajka dla obrońców natury (lub tego, co z niej zostało). Pięcioro strachów na wróble, poetów i muzyków, żyje w świecie, z którego zniknęli już ludzie. To, co zostało, zdaje się przypominać gospodarstwo wiejskie. Strachy prowadzą stację radiową, oddają się filozoficznym rozważaniom i z rozbrajającym humorem ożywiają miniony świat hasłami, wspomnieniami i archiwalnymi nagraniami.

PREMIERY KONTRAPUNKTU

10.05, 19:00, 11.05, 19:00 i 12.05, 19:00 – GISELLE, TAŃCZ! Anna Obszańska

„Giselle” jako klasyczny balet romantyczny stanowi pretekst do opowiadania o sile eksploatacji ciała, o popychaniu go do granic niezgodnych z fizjonomią, anatomią i prawami fizyki, o wycieńczającym treningu, o zachowaniu wręcz anorektycznej sylwetki po to, by osiągnąć iluzję, by stać się nadczłowiekiem. Spektakl jest przyczynkiem do pracy ze wspomnieniami i prywatnym doświadczeniem autorki spektaklu. To opowieść o walce, jaką trzeba stoczyć, by odzyskać sprawność organizmu dotkniętego zawałem mózgu. Walka, którą stacza główna bohaterka baletu, balansując pomiędzy światami życia i śmierci to sytuacja, z której autorka czerpie, by opowiedzieć swoją własną historię walki z ciałem –
zbuntowanym i obumierającym… W centrum znajduje się ciało. Ciało zaniedbane i niesłuchane. W czasach bezustannego pośpiechu z jednej strony ignorowane, a z drugiej – doprowadzane do granic możliwości.

01.06, 17:00 – GONG! Tomasz Maśląkowski

Helena jest inna niż rówieśniczki: urodziła się z… rękawicami bokserskimi zamiast dłoni. Dla Heleny to kłopot: śmieją się z niej inne dzieci, trudno jej się pisze i je, nie mówiąc o otwarciu paczki czipsów. Ale któregoś dnia Helena ma sen, że dzięki swoim nietypowym rękom pojedzie na Olimpiadę. Pod okiem ojca, byłego sportowca, Helena rozpoczyna treningi. Jej mama jest przeciwna: Helena powinna raczej grać na pianinie lub występować w balecie, boks nie jest dla dziewczynek. Ale Helena jest uparta i wierzy, że jej sen może stać się rzeczywistością. Pilnie ćwiczy. Gdy któregoś dnia, używając swych umiejętności, staje w obronie prześladowanego przez kolegów starszego brata, jej magiczne dłonie znikają. Helena jest załamana – czy to koniec przygody ze sportem? Ojciec przekonuje ją, że odtąd musi liczyć wyłącznie na siebie i swoją ciężką pracę. Znajduje jej trenera, który zabiera Helenę na jej pierwsze zawody. Helena wygrywa – i zdobywa kwalifikację olimpijską. Wspierana przez całą rodzinę jedzie do Paryża, by tam zrealizować swój olimpijski sen…

WYSTAWY

05.04 – 26.05 – CHCIAŁBYM NIE WIERZYĆ W NIC, Nagrobki (Maciej Salamon, Adam Witkowski)

Najnowsza wystawa zespołu Nagrobki, współtworzonego przez Macieja Salamona i Adama Witkowskiego, powstała z okazji dziesięciolecia ich intensywnej obecności w polskim życiu artystycznym na przecięciu muzyki, sztuk wizualnych i teatru. Ostatniego dnia 2023 roku podsumowali 10 lat: Oficjalnie wydaliśmy w tym czasie 8 różnego rodzaju płyt, a nie wydaliśmy co najmniej 3 (z muzyką teatralną). Daje to średnią 0,00219298 wydanej płyty dziennie i 0,00082237 niewydanej płyty dziennie. Zagraliśmy 255 koncertów i spektakli teatralnych, co daje średnią 0,06990132 występu dziennie. Wydaliśmy jedną książkę, czyli 0,00027412 książki dziennie. Pod szyldem Nagrobki otworzyliśmy 3 indywidualne wystawy i uczestniczyliśmy co najmniej w 4 zbiorowych – 0,00191886 wystawy dziennie.

01.09 – 30.09 – NURTUJĄCA FORMA (WYSTAWA PODSUMOWUJĄCA KONTRAPUNKT)

Wydarzenie podsumowujące 57. Międzynarodowy Festiwal Teatralny KONTRAPUNKT. Wystawa w formie plansz przedstawiających edycję festiwalu z 2024 roku. Zaprezentowany zostanie materiał fotograficzny i tekstowy. Wystawa będzie dostępna dla odwiedzających w foyer Teatru Lalek Pleciuga.

Więcej o biletach TUTAJ.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl