Tunel w Świnoujściu coraz bliżej. Podpisanie umowy na jego budowę planowane jest na przełom roku 2017/2018. Zakończenie inwestycji w grudniu 2021.
Do 14 wykonawców, którzy spełniali warunki uczestnictwa w postępowaniu przetargowym na zaprojektowanie i budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu wysłano zaproszenia do składania ofert cenowych. Oznacza to, iż przetarg wkroczył w II etap.
Na podstawie Programu Funkcjonalno – Użytkowego (PFU), który przygotowało Miasto Świnoujście wykonawcy przygotują oferty cenowe, w których określą kwotę za jaką są gotowi zrealizować inwestycję i gwarancję (od 5 do 10 lat). Podpisanie umowy na realizację tej inwestycji powinno nastąpić na przełomie roku 2017/2018, a zakończenie realizacji w grudniu 2021. Inwestorem tego zadania jest Miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym GDDKiA.
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, która stanowi część toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację pomiędzy wyspami zapewniają przeprawy promowe, które nie zapewniają odpowiedniej przepustowości (co powoduje długi czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Stałe połączenie będzie drogowym tunelem drążonym w korytarzu północnym (zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową).
Całkowita długość inwestycji to około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.
Świnoujście otrzymało dofinansowanie unijne w wysokości 775,6 mln zł na budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin. To 85 proc. wartości całej inwestycji, pozostałe 15 proc. miasto będzie musiało pokryć z własnego budżetu. Wstępny koszt budowy całego tunelu to 950 mln zł.
Źródło i foto: GDDKiA