Zamykają pętlę na Głębokim. Będą zmiany w komunikacji miejskiej

Budowa węzła Głębokie w Szczecinie od sierpnia wkracza w nowy etap. Realizacja zaplanowanych prac wymaga wprowadzenia zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, które będą obowiązywać aż do końca roku.  

Prace przy budowie węzła Głębokie szybko posuwają się do przodu. Obecnie na ul. Kupczyka prowadzone są roboty bitumiczne na kolejnym fragmencie nowej ulicy, a na al. Wojska Polskiego powstaje nowy pas włączenia z planowanego ronda. Trwają też prace sieciowe oraz te związane z budową podziemnego zbiornika retencyjnego.

Już od najbliższej soboty rozpocznie się kolejny etap robót, który będzie wiązał się ze sporymi utrudnieniami dla pasażerów komunikacji miejskiej.

Z dniem 1 sierpnia br. zamknięta zostanie pętla tramwajowa, dzięki czemu wykonawca przystąpi do kolejnych prac związanych z budową warstw konstrukcyjnych torowiska, oraz budowy placu i jezdni manewrowej na pętli. Przeprowadzone zostaną także prace rozbiórkowego istniejącego budynku socjalno-kasowego znajdującego się na pętli – informuje Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji.

Wykonawca przewiduje, że prace w tym etapie potrwają do końca roku.

Zmiany w komunikacji miejskiej

W związku z zaplanowanymi pracami, od 1 sierpnia br. wstrzymany zostanie ruch tramwajów linii 1 i 9 na odcinku Rondo Olszewskiego — Głębokie. To oznacza wprowadzenie następujących zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej:

tramwaje linii 1 i 9 kursować będą na swoich normalnych trasach od pętli „Potulicka” do przystanku „Rondo Olszewskiego”, a następnie zostaną skierowane przez ul. Arkońską do pętli „Las Arkoński”. Linie kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy bez zmiany częstotliwości kursowania i z zachowaniem godzin odjazdów na stałej części trasy

– uruchomiona zostanie zastępcza linia autobusowa 809, kursująca na trasie Rondo Olszewskiego — al. Wojska Polskiego — Zegadłowicza — Głębokie Kąpieliskowa. Na trasie uruchomione zostaną przystanki:

  • Rondo Olszewskiego
  • Tor Kolarski nż
  • Goplana nż
  • Kasyno nż
  • Głębokie — przystanki po południowej stronie skrzyżowania,
  • Głębokie Kąpieliskowa — przystanek na ulicy równoległej do ul. Zegadłowicza, pomiędzy ul. Majową a ul. Kąpieliskową

Kursy wykonywane będą z częstotliwością:

  • w dni powszednie: w godzinach szczytu co 6 minut, w okresie międzyszczytowym i w godz. 18–20 co 12 minut, po godz. 20 co 20 minut
  • w soboty: do godz. 9 i po godz. 18 co 20 minut, w pozostałym okresie co 12 minut
  • w niedziele i święta (tymczasowo obowiązuje rozkład na Nowy Rok, Wielkanoc i Boże Narodzenie): do godz. 11 i po godz. 18 co 24 minuty, w pozostałym okresie co 20 minut

Pasażerowie posiadający bilety okresowe jednoliniowe na linię 1 lub 9 uprawnieni są do przejazdu daną linią na zmienionej trasie oraz wszystkimi liniami na odcinkach pokrywających się ze stałą i zmienioną trasą danej linii, a także linią zastępczą 809 na całej trasie – mówi Piotr Zieliński.

Co powstanie w ramach inwestycji?

Projekt przewiduje budowę pętli tramwajowo-autobusowej z peronami tramwajowo-autobusowymi door to door, miejscami postojowymi Kiss & Ride, stanowiskami do postoju taksówek, parkingiem rowerowym, stanowiskiem wypożyczalni roweru miejskiego, a także budynkiem socjalnym z poczekalnią dla pasażerów. Na jej terenie zostanie zamontowanych osiem dwustronnych wiat przystankowych oraz elementy małej architektury (m.in. ławki, przysiadki i kosze na śmieci). Węzeł będzie również wyposażony w System Informacji Pasażerskiej i system zasilania telefonów komórkowych (ładowny poprzez panele słoneczne).

Zaplanowano również budowę czterowlotowego ronda turbinowego (powstanie w ramach przebudowy skrzyżowania Al. Wojska Polskiego z ul. Zegadłowicza, ul. Kupczyka i ul. Miodową) oraz parkingu z zachowaniem walorów parkingu leśnego i okolicznego drzewostanu.

W ramach inwestycji przebudowane zostaną również okoliczne ulice. W al. Wojska Polskiego zaprojektowano dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (po stronie zachodniej będzie wydzielony ciąg pieszo-rowerowy, oddzielony od jezdni pasem zieleni o szerokości 3 m). Z kolei na ul. Zegadłowicza na odcinku od skrzyżowania al. Wojska Polskiego do skrzyżowania z ul. Kąpieliskową (ok. 300 metrów) przewidziano jezdnię o szerokości 7 m (2 x 3,5 m).

Do nowego układu drogowego włączona zostanie także ul. Kąpieliskowa. Po stronie zachodniej (pomiędzy krawędzią jezdni a ogrodzeniem kąpieliska „Głębokie”) powstanie dwukierunkowa ścieżka rowerowa o szerokości 2,5 m i chodnik o szerokości 2,25 m.

Ze względu na przebudowę skrzyżowania i budowę wjazdu na pętlę będzie musiał zostać przebudowany odcinek ulicy Miodowej. Pomiędzy istniejącym budynkiem restauracji a pętlą tramwajowo-autobusową zaprojektowano ścieżkę rowerową o szerokości 2 m z włączeniem do układu dróg leśnych, a w pobliżu skrzyżowania powstanie wlot na układ ścieżek rowerowych z jezdni ul. Miodowej.

Projekt przewiduje też przebudowę ul. Kupczyka na odcinku ponad 1,8 km. Będzie tam nowa jezdnia o szerokości 6 m (2 x 3 m), ciągi pieszo-rowerowe i ścieżka rowerowa.

Inwestycja obejmie również budowę oświetlenia, kanalizacji deszczowej oraz przebudowę instalacji podziemnych.

Firma Strabag na realizację wszystkich prac ma 24 miesiące od dnia podpisania umowy.

Węzeł Głębokie to pierwsza z dużych inwestycji komunikacyjnych, za której realizację odpowiedzialna jest spółka Szczecińskie Inwestycje Miejskie.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl