Trzy największe ronda w Szczecinie będą „półturbinowe”

Urząd Miasta Szczecin zapowiedział dziś wprowadzenie kolejnej rewolucyjnej zmiany w organizacji ruchu. Rondo Uniwersyteckie, pl. Grunwaldzki oraz Rondo Hakena staną się czasowo „rondami półturbinowymi”.

„Yellow Boxy” nie będą jedynym nowym rozwiązaniem, które będzie w najbliższych miesiącach testowane na ulicach Szczecina. Miasto poinformowało dziś, że wkrótce trzy największe ronda staną się „rondami półturbinowymi”, co oznacza, że na ich tarczy wprowadzone zostaną segregacje pasów z prowadzeniem ich poszczególnych relacji. Pasy zewnętrzne (prawe) będą służyć wyłącznie do skrętu w prawo, pasy centralne (środkowe) do skrętu w lewo bądź jazdy na wprost, a pasy wewnętrzne (lewe) tylko do jazdy na wprost po okręgu.

ronda półturbinowe Szczecin
Rondo Uniwersyteckie. Fot. Materiały Urzędu Miasta Szczecin

Oznakowanie poziome koloru żółtego (czasowe) zostanie wprowadzone na wszystkich rondach na minimum 3-6 miesięcy. – Po tym okresie zapadnie decyzja o dalszym funkcjonowaniu takiego rozwiązania – mówi Piotr Zieliński z Centrum Informacji Miasta. – Na pl. Grunwaldzkim, podobnie jak ostatnio stało się to na pl. Odrodzenia, likwidacji ulegną wszystkie nielegalne i legalne miejsca postojowe poprzez montaż słupków blokujących.

W przesłanym komunikacie prasowym, jako przyczyny wprowadzenie zmian, miasto wymienia: wzrost liczby zdarzeń drogowych na tych konkretnych rondach w ostatnich kilku latach, coraz gorszą przepustowość (wynikającą m.in. z jazdy prawym pasem ruchu po całości okręgu), a także bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów (np. na placu Grunwaldzkim  żeby przejść na drugą stronę muszą pokonać aż trzy pasy ruchu).

ronda półturbinowe Szczecin
Plac Grunwaldzki. Fot. Materiały Urzędu Miasta Szczecin

Jakie efekty mają przynieść wprowadzone zmiany? Dzięki jasnemu określeniu, z którego pasa ruchu można wykonać dany manewr, ma zmniejszyć się zarówno liczba kolizji przy relacjach zjazdowych z rond, jak i pojazdów znajdujących się na prawym pasie ruchu z pojazdami znajdującymi się na pasie środkowym. Z koeli eliminacja miejsc postojowych zwiększy przepustowość, bo nie będzie wstrzymywania ruchu przez parkujące pojazdy. – Na pl. Grunwaldzkim spodziewamy się zwiększenia bezpieczeństwa rowerowych i pieszych uczestników ruchu drogowego, z uwagi na skrócenie czasu przebywania na jezdni. Pieszy bądź rowerzysta jest mniej narażony na niebezpieczeństwo przekraczając dwa, a nie trzy pasy ruchu – wyjaśnia Piotr Zieliński.

ronda półturbinowe Szczecin
Rondo Hakena. Fot. Materiały Urzędu Miasta Szczecin

Najszybciej, bo już jutro (wtorek, od godz. 22.00), zmiany zostaną wprowadzane na Rondzie Uniwersyteckim. Rondo na placu Grunwaldzkim stanie się „półturbinowym” w nocy z piątku na sobotę (od godz. 22.00), a Rondo Hakena w sierpniu.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl