Urząd Miasta Szczecin zapowiedział dziś wprowadzenie kolejnej rewolucyjnej zmiany w organizacji ruchu. Rondo Uniwersyteckie, pl. Grunwaldzki oraz Rondo Hakena staną się czasowo „rondami półturbinowymi”.
„Yellow Boxy” nie będą jedynym nowym rozwiązaniem, które będzie w najbliższych miesiącach testowane na ulicach Szczecina. Miasto poinformowało dziś, że wkrótce trzy największe ronda staną się „rondami półturbinowymi”, co oznacza, że na ich tarczy wprowadzone zostaną segregacje pasów z prowadzeniem ich poszczególnych relacji. Pasy zewnętrzne (prawe) będą służyć wyłącznie do skrętu w prawo, pasy centralne (środkowe) do skrętu w lewo bądź jazdy na wprost, a pasy wewnętrzne (lewe) tylko do jazdy na wprost po okręgu.
Oznakowanie poziome koloru żółtego (czasowe) zostanie wprowadzone na wszystkich rondach na minimum 3-6 miesięcy. – Po tym okresie zapadnie decyzja o dalszym funkcjonowaniu takiego rozwiązania – mówi Piotr Zieliński z Centrum Informacji Miasta. – Na pl. Grunwaldzkim, podobnie jak ostatnio stało się to na pl. Odrodzenia, likwidacji ulegną wszystkie nielegalne i legalne miejsca postojowe poprzez montaż słupków blokujących.
W przesłanym komunikacie prasowym, jako przyczyny wprowadzenie zmian, miasto wymienia: wzrost liczby zdarzeń drogowych na tych konkretnych rondach w ostatnich kilku latach, coraz gorszą przepustowość (wynikającą m.in. z jazdy prawym pasem ruchu po całości okręgu), a także bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów (np. na placu Grunwaldzkim żeby przejść na drugą stronę muszą pokonać aż trzy pasy ruchu).
Jakie efekty mają przynieść wprowadzone zmiany? Dzięki jasnemu określeniu, z którego pasa ruchu można wykonać dany manewr, ma zmniejszyć się zarówno liczba kolizji przy relacjach zjazdowych z rond, jak i pojazdów znajdujących się na prawym pasie ruchu z pojazdami znajdującymi się na pasie środkowym. Z koeli eliminacja miejsc postojowych zwiększy przepustowość, bo nie będzie wstrzymywania ruchu przez parkujące pojazdy. – Na pl. Grunwaldzkim spodziewamy się zwiększenia bezpieczeństwa rowerowych i pieszych uczestników ruchu drogowego, z uwagi na skrócenie czasu przebywania na jezdni. Pieszy bądź rowerzysta jest mniej narażony na niebezpieczeństwo przekraczając dwa, a nie trzy pasy ruchu – wyjaśnia Piotr Zieliński.
Najszybciej, bo już jutro (wtorek, od godz. 22.00), zmiany zostaną wprowadzane na Rondzie Uniwersyteckim. Rondo na placu Grunwaldzkim stanie się „półturbinowym” w nocy z piątku na sobotę (od godz. 22.00), a Rondo Hakena w sierpniu.
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl