W poszukiwaniu idealnego pracownika. Na te cechy pracodawcy zwracają uwagę

Dobry pracownik, czyli jaki? Spróbowaliśmy poszukać odpowiedzi na to pytanie u tych, którzy zatrudniają. Oto pięć cech najbardziej pożądanych u pracowników bez względu na branżę, staż, zarobki, obowiązki i odpowiedzialność.

Zaangażowanie

Pracodawcy doceniają, gdy zatrudniani przez nich ludzie angażują się w sprawy firmy, nie przychodzą do niej „za karę”, z uśmiechem realizują zadania. Podobnie jak marzeniem każdego pracownika jest, aby jego zawód był też jego pasją, tak właściciele firm pragną, aby osoby, którym płacą, wykonywały swoją pracę aktywnie, z oddaniem i zacięciem.

Zaangażowany pracownik to ktoś, kto ma pozytywne podejście wobec pracodawcy, całej organizacji i wartości, które ona reprezentuje. Pracuje zespołowo i wydajnie. Doskonale wie, dlaczego i w jakim celu wykonuje poszczególne zadania. Chce się rozwijać w danym zawodzie.

W jaki sposób już na etapie rekrutacji okazać swoje zaangażowanie? Każdy rekruter doceni zainteresowanie działalnością i rozwojem firmy. Warto podpytać też o zespół, z którym ewentualnie przyjdzie nam pracować.

Chęć nauki i rozwoju

Cóż to za pracownik, który zadowoli się tym, co dostanie na początku? Czasy są takie, że kto stoi w miejscu, ten szybko może stracić swoje wygodne położenie. Rynek pracy zmienia się błyskawicznie. Firmy co kilka lat przechodzą restrukturyzacje i zawsze jej pierwszymi ofiarami są ci, którzy nie potrafią lub nie chcą się rozwijać.

Na rozmowie rekrutacyjnej warto wskazać konkretne obszary, w których chcemy się doskonalić. Nie wystarczy powiedzieć, że interesują nas szkolenia, nowe zadania czy obowiązki. Potrzebne są konkrety, aby pracodawca wiedział, że chęć rozwoju nie jest w naszym przypadku tylko pustym frazesem. Dlatego warto wcześniej sprawdzić, w jakim zakresie możemy się przeszkolić w danej firmie. Rozwój to także większa odpowiedzialność na danym stanowisku oraz więcej własnej inicjatywy.

Sumienność, odpowiedzialność

Ocena sumienności pracownika jest subiektywna i w pewnym stopniu wiąże się ze wspomnianym wcześniej zaangażowaniem. Krótko mówiąc, chodzi o to, aby wykonywać swoje obowiązki adekwatnie do posiadanych umiejętności i doświadczenia. W inny sposób ocenia się pracę kogoś, kto dopiero zaczyna, a inaczej pracownika z wieloletnim stażem. Obaj jednak powinni do swoich obowiązków podchodzić odpowiedzialnie i starannie.

Dbanie o przepisy, prawidłowe korzystanie ze sprzętu, stosowanie się do wskazówek przełożonych – do tego jest w stanie w krótkim czasie dostosować się każdy, komu zależy na sumiennej pracy.

Kreatywność, inicjatywa

Nie trzeba być menadżerem, architektem czy planistą, aby wykazać się pomysłowością. Czasem zasugerowanie drobnej zmiany w miejscu pracy pozwala osiągnąć zaskakujące rezultaty. Pracodawcy chętnie doceniają osoby, które używają najważniejszego narzędzia pracy, jakim jest głowa.

Samodzielność jest motorem napędowym nie tylko dla pracownika, ale też całego działu lub nawet firmy. Bierność, brak odwagi to cechy ludzi, którzy nie mają co liczyć na awans czy podwyżkę.

W trakcie rozmów kwalifikacyjnych często padają pytania: „co udało się Panu/Pani samodzielnie wdrożyć?”, „z czego jest Pan/Pani najbardziej dumny/dumna?”. Każdy, kto ma gotową listę odpowiedzi, podpartą rzeczywistymi osiągnięciami, ma szansę zdobyć uwagę i zainteresowanie rekrutera.

Praca w zespole, komunikatywność

Czy potrafisz rozmawiać? Umiesz ciekawie opowiadać? Ludzie Cię słuchają? Potrafisz pójść na kompromis? Jeśli nie, to musisz popracować nad komunikatywnością. Współczesny rynek pracy wymaga od zatrudnionych na różnych stanowiskach częstych kontaktów z Klientami, ale też współpracy z innymi pracownikami danej firmy.

Praca w zespole to umiejętność skutecznego dogadywania się ze współpracownikami, otwartość na pomysły i potrzeby innych, odpowiedzialność, zdolność do pójścia na kompromis, a także umiejętność budowania i podtrzymywania dobrej atmosfery.

Dobrym testem dla każdego, kto nie wie, czy podoła w pracy zespołowej, jest sprawdzenie się w zorganizowaniu wycieczki. Problemy w dogadaniu się, ustaleniu wspólnego planu czy wręcz konfliktowość, to dla nas sygnały, że nie potrafimy pracować w zespole. Jeżeli umiemy słuchać, być elastyczni, a przy tym pewnie zmierzać do realizacji celu, to sprawdzimy się także w zawodowych zadaniach wymagających komunikatywności i gry do jednej bramki.

Autor: PP szczecin@infoludek.pl

Zobacz również: Targi Pracy Infoludek.pl – przyjdź i znajdź swoją wymarzoną pracę!