Od soboty dwie jezdnie obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa dostępne dla kierowców.

Dwie jezdnie obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa w ciągu S10 dostępne dla kierowców. Trwa usuwanie  ostatnich elementów wcześniejszej organizacji ruchu na jezdni północnej i ostatnie przygotowania do zmiany organizacji ruchu na docelową.


Na obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa został wprowadzony ruch dwujezdniowy. Tym samym między Stargardem i Szczecinem mamy już drogę ekspresową S10. Jest to finał rozpoczętej wiosną ubiegłego roku dobudowy drugiej jezdni na tej obwodnicy o długości około 6,4 km.

Materiały prasowe
Materiały prasowe

Poprawa bezpieczeństwa i płynności ruchu

Obwodnica Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa powstała w latach 2005-2007 jako droga jednojezdniowa z rezerwą pod drugą jezdnię. Od końca 2014 roku w związku z wieloma wypadkami kierunki ruchu na obwodnicy rozdzielała bariera linowa. Było to rozwiązanie tymczasowe , które zapobiegało dalszym wypadkom śmiertelnym. Docelowo konieczna była budowa drugiej jezdni. Przekrój dwujezdniowy zapewnia również znacznie większą płynność ruchu i komfort przejazdu.

Koniec z „wąskim gardłem” na trasie Szczecin-Stargard

W ramach inwestycji, oprócz dobudowy drugiej jezdni, na obwodnicy Kobylanki została również zrealizowana droga wspomagająca Niedźwiedź – Zdunowo o długości 3,2 km położona na północ od DK10. Droga ta została udostępniona kierowcom pod koniec sierpnia tego roku. Powstała również nowa łącznica na węźle Kobylanka, która zastąpiła wcześniejszy zjazd na stary przebieg DK10, gdzie dochodziło do przypadków wjechania pojazdów „pod prąd”. Prace budowlane objęły też kompleksowy remont pierwszej jezdni obwodnicy, której nawierzchnia miała już kilkanaście lat.

Fot. Materiały prasowe

Mamy drogę ekspresową od granicy Szczecina do obwodnicy Stargardu

Wspomniana powyżej budowa drogi wspomagającej umożliwiła likwidację skrzyżowania prowadzącego do miejscowości Niedźwiedź na dwujezdniowym fragmencie DK10 od Szczecina do węzła Kobylanka. Zapewniona została alternatywa dla pojazdów wolnobieżnych, które nie mogą poruszać się drogą ekspresową. Działania inwestycyjne prowadzone w ramach budowy drugiej jezdni obwodnicy Kobylanki umożliwiły również wprowadzenie oznakowania drogi ekspresowej na odcinku DK10 od granicy miasta Szczecin do węzła Kobylanka o długości 6,6 km. Łącznie z obwodnicą Kobylanki daje to 13 km DK10, która zyskała dzisiaj standard drogi ekspresowej.

O inwestycji

Projekt był realizowany w formule „Projektuj i buduj” przez konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe i Strabag. Umowa została podpisana we wrześniu 2017 roku, a roboty zakończyły się zgodnie z terminami kontraktowymi.

Inwestycja o łącznej wartości 89 milionów złotych była dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl