Dbaj o serce! Tydzień dla serca

W okresie od 18 do 24 kwietnia obchodzony jest Tydzień dla serca. Akcja ma na celu wzrost świadomości na temat zdrowia serca oraz profilaktyki. Nie bez znaczenia jest także wypracowanie zdrowych nawyków. 

fot. Główny Inspektorat Sanitarny

Propagatorem Tygodnia dla serca jest Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Szczecinie, która z tej okazji promuje zdrowy styl życia. Jakie zalecenia mają wspierać zdrowie serca?

Zrównoważona dieta

Serce najbardziej doceni dietę roślinną świeżą, bogatą w błonnik. Nie jest konieczne eliminowanie z diety mięsa, ale warto ograniczyć w niej mięso czerwone. Zadbajmy aby nasze posiłki zawierały więcej ryb i chudego, białego mięsa. Ograniczmy sól i zamiast niej dodawajmy zioła. Pamiętajmy o nawadnianiu, aby zachować odpowiednią gęstość krwi.

Zdrowe tłuszcze, wielo- i jednonienasycone także korzystnie wpływają na kondycje naszego serca. Znajdują się one w rybach, orzechach, oliwie z oliwek. Ograniczajmy za to spożycie tłuszczów trans zawartych w wysoko przetworzonej żywności. Pamiętajmy za to, żeby w nasza dieta obfitowała w produkty bogate w antyoksydanty, które naturalnie wspierają mechanizmy obronne i regeneracyjne komórek.

Higiena to sprzymierzeniec serca

Pamiętajmy o higienie jamy ustnej – pomaga to zapobiec rozwojowi próchnicy. Jest to szczególnie ważne ponieważ bakterie odpowiedzialne za rozwój próchnicy mogą przenikać do krwi i prowadzić do rozwoju chorób serca i udaru mózgu.

Sport to zdrowie

Dbajmy o ruch i aktywność fizyczną. Zbyt długie przebywanie w jednej pozycji, np. siedzącej jest szkodliwe dla układu krążenia. Ponadto długie siedzenie zwielokrotnia ryzyko rozwoju zakrzepicy. Aby cieszyć się zdrowiem naszego układu krążenia róbmy sobie przerwy w czasie pracy i wykonujmy w tym czasie nawet nawet najprostsze ćwiczenia aktywizujące nasz organizm.

Odpoczynek na wagę zdrowia

Na równi z dietą, aktywnością i higieną trzeba postawić także odpoczynek. Osoba dorosła powinna spać minimum 8 godzin, nieprzerwanego snu. Sen to podstawowa potrzeba fizjologiczna człowieka, w czasie której dochodzi do regeneracji układu nerwowego i mobilizacji organizmu na kolejny dzień. Jeśli borykamy się z kłopotami ze snem warto skonsultować się ze specjalistą, poszukać przyczyny i rozwiązania.

Nie pal, nie wdychaj

Jeśli palisz – jak najszybciej rzuć ten nałóg. Jeśli zdarza Ci się przebywać w towarzystwie palaczy ogranicz swoją ekspozycję na dym tytoniowy – bierne palenie także negatywnie wpływa na nasze zdrowie.

Zaproszenie na badania:

Pracownicy Oddziału Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Szczecinie serdecznie zapraszają w dniu 21 kwietnia do Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, Wały Chrobrego 4 w godzinach 10.00 – 12.00 na pomiary:

  • ciśnienia krwi,
  • saturacji krwi,
  • spirometryczny,
  • stężenia tlenku węgla w wydychanym powietrzy,
  • analizę składu masy ciała.

 

fot. Główny Inspektorat Sanitarny

 

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl