Szczecin / Carl Loewe

19:00

Kiedy

06.10 - 06.10.2017
godz.: 19:00

Gdzie

Filharmonia im. M. Karłowicza
Małopolska 48
Szczecin

Kategorie


Artyści:
  • Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie
  • Mari Kodama – fortepian
  • David Robert Coleman – dyrygent
Utwory:
  • David Robert Coleman – Utwór premierowy
  • Carl Loewe – Koncert fortepianowy nr 2 A-dur
  • Edward Elgar – Wariacje Enigma op. 36

Konteksty piątkowego koncertu przedstawiają się doprawdy globalistycznie. Po pierwsze, w programie znalazła się spora dawka muzyki brytyjskiej – tej klasycznej (Elgar) oraz zupełnie nowej, w postaci kompozycji zamówionej autorstwa Davida Colemana, cenionego kompozytora oraz dyrygenta, który poprowadzi całość. Akcentem szczecińskim będzie wykonanie koncertu fortepianowego kompozytora Carla Löwego, który chociaż nazywany jest „Schubertem północnych Niemiec”, to jednak na zawsze pozostanie związany w historią Szczecina, albowiem pracował tu jako organista i kantor w kościele św. Jakuba. Przy fortepianie zasiądzie japońska pianistka Mari Kodama.

Nieczęsto wykonywany repertuar angielski zawdzięczamy zapewne osobie Davida Colemana. Jako dyrygent pojawił się niemal we wszystkich głównych orkiestrach brytyjskich. Aktywnie promuje współczesną muzykę angielską, w której sam ma pewien istotny wkład, ponieważ jako kompozytor zyskał uznanie np. w Paryżu i Bordeaux, gdzie wysoko oceniono jego utwór Evocation of Summer (kompozycję transmitowało Radio Classic France, 2006). Ów sukces spowodował następne zamówienia i sukcesy kompozytorskie – w efekcie powstały m.in. nowe wersja baletów: „Śpiąca królewna” i „Giselle”. Premierowa kompozycja Colemana to niemal muzyczny rarytas, ponieważ trzeba przyznać, że współczesna muzyka angielska nieczęsto pojawia się na polskich estradach i scenach. Pod batutą kompozytora usłyszymy także brytyjski klasyk, tzn. wariacje „Enigma” Edwarda Elgara, kompozytora, który „wydźwignął angielską symfonikę z zapomnienia i depresji, w jaką popadła jeszcze w… XVII wieku”. (T. Chylińska, B. Schaeffer, S. Haraschin, Przewodnik koncertowy, s. 290).

Źródło: Filharmonia