GymkhanaGP sezon 2019

08:30

Kiedy

11.05 - 11.05.2019
godz.: 08:30

Gdzie

WORD Szczecin
ul. Golisza
Szczecin

Kategorie


Stowarzyszenie MotoGymkhana Szczecin informuję oraz serdecznie zaprasza na pierwszą rundę zawodów GymkhanaGP sezonu 2019 w gymkhanie motocyklowej które odbędą się w sobotę 11 maja na terenie szczecińskiego WORD. Na zawodach tych spodziewani są oprócz lokalnych uczestników i kibiców, zawodnicy i goście z całego kraju (m.in.regionu łódzkiego, Śląska, Wielkopolski, Małopolski czy Mazowsza) oraz zagranicy (Czech, Rosji). Swoim charakterem ogólnodostępności zawody gromadzą rokrocznie sporo widzów, stając się też okazją do spotkań środowiska lokalnych motocyklistów.

Zawody składają się z dwóch konkursów: GP8 – pięć ósemek na czas, oraz konkursu głównego – przejechanie trasy wyznaczonej pachołkami w jak najkrótszym czasie. Trasę konkursu ogłasza się w przed zawodami, i wtedy jest możliwość jej obejścia. Zawodnicy są podzieleni na trzy klasy (amator, pretendent i pro) ze względu na umiejętności i doświadczenie, w każdej będzie podium i nagrody. Trasę pokonuje się dwa razy do klasyfikacji brany jest lepszy czas. Przed zawodami będzie trening, na którym będzie można poznać podstawowe zasady gry

Startować może każdy: wystarczy mieć sprawny, zarejestrowany i ubezpieczony motocykl oraz uprawnienia do prowadzenia pojazdu. Wstęp dla kibiców bezpłatny, startowe kilkadziesiąt złotych. Każdy, nawet debiutant, może powalczyć o cenne nagrody rzeczowe. W każdym roku zdarza się że debiutant staje na podium, czasem na jego najwyższym stopniu!

Zawodników zapraszamy do rejestracji od godz. 8:30, natomiast kibiców szczególnie na przejazdy finałowe koło między godzinami 14 a 16.

Zawody wspierają: WORD Szczecin, Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego – Pomorze Zachodnie, Intermotors Szczecin, Harley-Davidson Szczecin, Aries, Penrite.pl, SpeedDay

Czym jest gymkhana motocyklowa?

Gymkhana (czyt. „dżymkana”) motocyklowa jest dyscypliną sportów motocyklowych polegającą na precyzyjnym pokonaniu toru sprawnościowego oznaczonego pachołkami, złożonego ze slalomów, rotacji i innych figur, w jak najkrótszym czasie i z jak najmniejszą liczbą błędów. Jest to dyscyplina techniczna, kładąca nacisk na technikę jazdy, a założenia jej zasad mają pomagać ćwiczącym w zwiększaniu bezpieczeństwa poruszania się motocyklem w normalnym ruchu drogowym. Z tego też powodu Gymkhana jest elementem szkoleń policjantów m.in. w Japonii i USA, oraz cieszy się coraz większym wsparciem instytucji i organizacji związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Czego najlepszym przykładem wspieranie polskich zawodów przez WORDy w Krakowie, Katowicach i Szczecinie.

Gymkhana motocyklowa jako dyscyplina powstała w latach 70. w Japonii i w tym kraju ten sport jest najbardziej rozwinięty. Od kilku lat zdobywa popularność w USA, Wielkiej Brytanii, Holandii, Czechach, Rosji i w Polsce oraz innych krajach Europy. Od 2015 r. rozgrywane są Mistrzostwa Europy.

Atrakcyjność Gymkhany polega m.in. na tym że trenowanie jest możliwe bez specjalistycznego przygotowania zarówno motocykla jak i miejsca, zatem jest to sport dostępny dla amatorów. Wystarczy w zasadzie kawałek wolnego placu asfaltowego lub z kostki brukowej i parę pachołków. Trening wpływa znacząco na podniesienie umiejętności motocyklisty, a przez to – jego bezpieczeństwo na drodze. Jako, że prędkości rozwijane na torze nie przekraczają 25-30km/h, jest to sport wyjątkowo bezpieczny.

Gymkhana w Polsce

Pierwsze ogólnopolskie zawody zorganizowane zostały przez Honda Poland w maju 2011 roku. Była to pierwsza z pięciu edycji tej imprezy w tamtym sezonie 2011. Pod egidą Hondy rozegrano również sezon 2012.
Począwszy zaś od sezonu 2013 zawody ogólnopolskie pod nazwą Gymkhana GP organizowane i/lub koordynowane są przez środowisko szczecińskich motocyklistów. Najpierw przez fundację motoFUNdacja a od sezonu 2017 przez nasze stowarzyszenie.
W organizacji poszczególnych rund działają zaś lokalne organizacje z miast i rejonów takich jak Łódź, Wrocław, Kraków, Górny Śląsk. W polskich zawodach regularnie startują też zawodnicy z zagranicy, z Czech, Rosji, Niemiec, Holandii i Ukrainy. Zawodnicy z naszego kraju i regionu uczestniczą też w ME, zdobywając w kategorii kobiet – mistrzostwo (2015) i III miejsce (2018), w kategorii mężczyzn wicemistrzostwo (2015) i drużynowo III miejsce w 2018.
Z zawodów gymkhany wywodzą się, lub wciąż biorą w nich udział, zawodnicy serii wyścigowych WMMP, Pucharu Polski i Pucharu Polski Classic, a także innych dyscyplin motocyklowych. W zawodach startują też, i propagują dyscyplinę wśród swoich kursantów, instruktorzy jazdy z całego kraju. A szkoły jazdy i WORDy często wspomagają organizację zawodów.

Sezon 2018

W ostatnim sezonie odbyły się zawody w Krakowie (ze względów pogodowych tylko konkurs GP8), Wrocławiu, Łodzi, Katowicach i Szczecinie gromadząc na listach startowych blisko 100 zawodników (wielu brało udział w więcej niż jednych zawodach). Mistrzostwo zdobył, broniąc tytułu, szczecinianin Krzysztof „Dziki” Dzikowski (startujący także z powodzeniem w wyścigowym motocyklowym Pucharze Polski Classic i Moto3), Czech Ondrej „Kroupič” Kroupa oraz reprezentujący Kraków Aleksiej „Alived” Pawłow. W pierwszej piątce mieliśmy jeszcze dwóch szczecinian Łukasza Malarza i Adriana „Blondiego” Wojtasika. Na 14. miejscu w klasyfikacji generalnej została sklasyfikowana najlepsza z kobiet, również szczecinianka, Marta Maczan-Malarz (wicemistrzyni Europy 2018).

Sezon 2019

W sezonie 2019 zaplanowane jest pięć rund – Szczecin, Poznań, Bielsko-Biała, Łódź i finał we Wrocławiu. Mamy nadzieję, że dostarczy jeszcze więcej pozytywnych emocji uczestnikom niż sezony poprzednie, a ilość startujących wciąż będzie rosła.

Źródło: Materiały promocyjne organizatora