54. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim

19:00

Kiedy

22.06 - 22.06.2018
godz.: 19:00

Bilety

Bilet: normalny - 20 zł, ulgowy - 13 zł

Gdzie

Katedra św. Jana Chrzciciela
Plac Katedralny 8
Kamień Pomorski

54. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim

Wykonawcy:

Adam Kowalski – organy
Lucyna Boguszewska – sopran
Aldona Bartnik – sopran
Paweł Wolski – tenor
Jarosław Kitala – bas
Chór Uniwersytetu Szczecińskiego
Capella Thoruniensis
Tadeusz Buczkowski – przygotowanie chóru
Paul Esswood/Wielka Brytania – dyrygent

Program koncertu

Adam Kowalski studiował w klasie organów prof. J. Serafina na Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2008 otrzymał I nagrodę na międzynarodowym konkursie organowym w Moskwie. Główną dziedziną, w której doskonali swoje umiejętności jest improwizacja – zdobywał doświadczenie pod okiem M. Sawy, M. Dąbrowskiego, T.A. Nowaka, J. Wróblewskiego i K. Urbaniaka. Obecnie prowadzi zajęcia z improwizacji organowej na macierzystej uczelni w Warszawie. Jest organistą bazyliki Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Świętej Lipce.

Chór Uniwersytetu Szczecińskiego powstał w wyniku przekształcenia Chóru Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, powstałego w 2006. Repertuar chóru obejmuje muzykę od renesansu do współczesności. W l. 2009 – 2015 chór koncertował dla publiczności w Belgii, Niemczech, Francji, Szwajcarii i Bułgarii. Najważniejszymi występami w trakcie tras koncertowych były koncerty w obu siedzibach Parlamentu Europejskiego, w Brukseli i Strasburgu W swym dorobku artystycznym zespół posiada trzy albumy CD i pięć płyt DVD oraz kilka niepublikowanych nagrań archiwalnych. W 2017 chór zorganizował pierwszy cykl letnich koncertów uniwersyteckich.

Capella Thoruniensis powstała w 2009 z inicjatywy jej obecnego dyrektora artystycznego F. Wroniszewskiego. Trzon zespołu stanowią muzycy na stałe związani ze środowiskiem artystycznym województwa kujawsko-pomorskiego. Głównym obszarem działalności orkiestry jest wykonawstwo i propagowanie muzyki dawnej. Repertuar orkiestry obejmuje głównie dzieła epok baroku i klasycyzmu, a także okazjonalnie wykonywane utwory kameralne z kręgu muzyki współczesnej. Zespół występuje regularnie od 2010, Do chwili obecnej muzycy zagrali przeszło 120 koncertów. W 2015 pod patronatem Narodowego Instytutu Dziedzictwa ukazała się pierwsza płyta orkiestry.

Lucyna Boguszewska jest absolwentką Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Związana ze szczecińską Operą na Zamku od 2003 jako solistka. Ma na koncie występy w operach polskich (Halka i Straszny dwór St. Moniuszki), jak i dziełach z repertuaru światowego (Wesele Figara W.A. Mozarta, Traviata G. Verdiego, Carmen G. Bizeta, Mądra C. Orffa). W dorobku artystycznym posiada role w spektaklach operetkowych i musicalowych (Frau Luna P. Linckego, Skrzypek na dachu J. Bocka). Wykonuje też partie w utworach o charakterze oratoryjno-kantatowym od baroku do współczesności (dzieła G.B. Pergolesiego, F. Mendelssohna, G. Mahlera, K. Szymanowskiego, W. Kilara).

Aldona Bartnik ukończyła w 2016 studia w Konserwatorium Królewskim w Hadze. Odbyła m.in. tournée koncertowe po Stanach Zjednoczonych. Wielokrotnie promowała podczas swoich występów za granicą (zwł. na terenie Holandii) muzykę polskich kompozytorów. Od 2015 regularnie koncertuje z Collegium Vocale Gent oraz Capella Cracoviensis. Występowała z K. Junghanelem, Ph. Herreweghem, A. Parrottem, P. McCreeshem i T. Koopmanem. Nagrała pięć płyt z muzyką dawną, z których większość była nominowana do nagrody Fryderyka.

Paweł Wolski od wczesnych lat związany był ze szczecińską chóralistyką (Chór Chłopięcy „Słowiki” oraz Chór Chłopięcy Telewizji Polskiej). Po studiach na Akademii Muzycznej w Poznaniu swoje umiejętności doskonalił na wokalnych kursach mistrzowskich prowadzonych przez H. Łazarską, R. Karczykowskiego, P. Kusiewicza, J. Rappe. Od lat pracuje jako solista Opery na Zamku, posiadając w dorobku artystycznym ponad 30 partii operowych i operetkowych. Repertuar w zakresie muzyki oratoryjno-kantatowej obejmuje utwory od baroku do współczesności (włącznie z prawykonaniami niektórych dzieł, np. J. Stalmierskiego). Jest pedagogiem-wykładowcą na Akademii Sztuki w Szczecinie.

Jarosław Kitala jest absolwentem klasy śpiewu solowego Akademii Muzycznej w Katowicach oraz Studium Operowego w Strasburgu. Był laureatem i finalistą prestiżowych konkursów wokalnych, m.in. im. Ady Sari w Nowym Sączu oraz im. Adama Didura w Bytomiu. Występował z Les Talens Lyriques, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia, Orkiestrą Kameralną Aukso, wieloma orkiestrami filharmonicznymi w Polsce, a także z zespołami belgijskimi, francuskimi oraz irlandzkimi. Jest także współorganizatorem i dyrektorem artystyczno-programowym Międzynarodowego Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Uczestniczył w kilku projektach fonograficznych, dokonując nagrań płytowych z muzyką polską.

Tadeusz Buczkowski jako chórzysta, a potem dyrygent, dorastał pod opieką J. Szyrockiego w Chórze Politechniki Szczecińskiej. Przez ponad 20 lat prowadził Szczeciński Chór Chłopięcy Słowiki. Od 1987 jest kierownikiem artystycznym i dyrygentem szczecińskiego Chóru Senioralnego Rapsodia (dwukrotnie zdobył Grand Prix na Ogólnopolskim Przeglądzie Artystycznego Ruchu Seniorów w Bydgoszczy). Od 2006 jest współtwórcą, kierownikiem artystycznym i dyrygentem Chóru Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, przekształconego obecnie w Chór Uniwersytetu Szczecińskiego. Za swą działalność był wielokrotnie nagradzany, m.in. Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Paul Esswood, angielski kontratenor i dyrygent światowej sławy, debiutował w operze w 1968. Brał udział w nagraniu dla wytwórni Teldec wszystkich kantat J.S. Bacha pod dyrekcją N. Harnoncourta i G. Leonhardta. Był pierwszym kontratenorem, który zaśpiewał w mediolańskiej La Scali. K. Penderecki skomponował dlań partię Śmierci w Raju utraconym, a Ph. Glass tytułową rolę w operze Echnaton. Od 1985 uczy wokalnej interpretacji muzyki barokowej jako profesor w Królewskiej Akademii Muzyki (od 1990 jest jej członkiem honorowym). Prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie (m.in. w Izraelu i Niemczech). Jako śpiewak realizował partie altowe, a jako dyrygent prowadzi wykonania muzyki od baroku do romantyzmu (utwory C. Monteverdiego, G. Cavallego, H. Purcella, G.F. Händla, J.S. Bacha, J. Haydna, W.A. Mozarta, F. Schuberta, F. Mendelssohna, R. Schumanna). Łącznie dokonał ponad 150 nagrań, w tym wykonania muzyki barokowej i ludowej.

Kolejne koncerty 54. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim:

29 czerwca
Rubin Abdullin – organy/Rosja
Szczecin Brass Quintet

6 lipca
Albrecht Koch – organy /Niemcy
Zespół kameralny – Barock Tune

7 lipca – koncert dodatkowy
Finałowy koncert warsztatów dziecięcych zespołów muzyki dawnej

13 lipca
Koncert upamiętniający 100. rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę
Józef Serafin – organy
Międzynarodowa Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna
Jan Miłosz Zarzycki – dyrygent

20 lipca
Krzysztof Musiał – organy
Chór Kameralny OKTOICH z Wrocławia

27 lipca
Gerhard Gnann – organy/Niemcy
Bielski Kwartet Puzonowy

3 sierpnia
Filip Presseisen – organy
Krzysztof Meisinger – gitara
Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce

10 sierpnia
Krzysztof Urbaniak – organy
Kwartet smyczkowy Wilanów

17 sierpnia
Ireneusz Wyrwa – organy
Chór mieszany Philharmonic Choir Taipei /Taiwan

24 sierpnia
Andrzej Chorosiński – organy
Krakowski Kwintet Dęty

31 sierpnia – koncert finałowy
Maciej Zakrzewski – organy
Orkiestra Kameralna z Prenzlau
Bartlomiej Nizioł – skrzypce
Eugeniusz Kus – dyrygent

Źródło: Organizator

Wydarzenie pod patronatem portalu Infoludek.pl