Maszyna TBM Wsypiarka, która wydrążyła tunel pomiędzy wyspami Uznam i Wolin wraca do chińskiej firmy, która ją wyprodukowała. W świnoujskim porcie właśnie trwa jej załadunek na statek. Są też najnowsze zdjęcia z placu budowy.
TBM przypłynęła z Chin do Świnoujścia w październiku 2020 roku. Przez kolejne tygodnie trwało jej składanie w komorze startowej na wyspie Uznam, skąd w marcu 2021 roku rozpoczęła drążenia tunelu pod Świną. Świnoujścianie nazwali maszynę TBM Wyspiarka.
Przy jej obsłudze całą dobę pracowało około 100 osób. W drugiej połowie września 2021 roku Wyspiarka dotarła do mety i „zameldowała się” w komorze odbiorczej na wyspy Wolin.
Tego typu maszyny nie nadają się do powtórnego wykorzystania przy drążeniu innego tunelu. Każda jest produkowana pod konkretną inwestycje, warunki geologiczne itd. Zamawiającym TBM był wykonawca tunelu konsorcjum PORR/Gülermak. W umowie znalazł się zapis, że po zakończeniu pracy producent odkupi maszynę za określony ułamek jej wartości (kwota objęta jest tajemnicą handlową).
Załadunek TBM na statek ma potrwać do najbliższego piątku 25 marca. Statek zacumowany jest przy Nabrzeżu Górników i dobrze widać go z Nabrzeża Władysława IV oraz portu jachtowego.
Doświadczenia z budowy posłużą innym
Na początku kwietnia inżynierowie budownictwa z całej Polski spotkają się w Świnoujściu na sympozjum poświęconym budowie tunelu pomiędzy wyspani Uznam i Wolin.
Przedstawiciele wykonawcy konsorcjum firm PORR/Gülermak opowiedzą ze szczegółami o parametrach eksploatacyjnych i konstrukcyjnych oraz technologii wykonania tunelu, a także m.in. produkcji prefabrykatów wykorzystanych do budowy tunelu, projektowaniu i realizacji dróg dojazdowych, doborze maszyny drążącej TBM, warunkach geologiczno – inżynierskich, z jakimi musieli zmierzyć przy tej inwestycji i wyzwaniami związanymi z wykonaniem wyjść ewakuacyjnych.
Świnoujski podwodny tunel będzie najdłuższym w Polsce zrealizowanym w technologii TBM. Wraz z drogami dojazdowymi będzie miał 3,2 km, a część drążona w technologii TBM – 1760 metrów.
Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem Zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą – konsorcjum PORR/Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz. Koszt inwestycji to ponad 900 mln złotych, z czego aż 85 procent pochodzi z Unii Europejskiej.
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl