W ciągu roku, tunelem pod Świną przejechało ponad 4,5 mln. pojazdów!

Tunel pod Świną został oficjalnie otwarty 30 czerwca 2023 roku, zapewniając bezpośrednie połączenie między wyspami Uznam i Wolin. Dzięki temu mieszkańcy i turyści mogą teraz przeprawiać się między wyspami bez konieczności korzystania z promów. W ciągu roku od otwarcia tunelem pod Świną przejechało 4.643.554 pojazdów, co daje średnio 15-16 tysięcy aut dziennie.

Tunel, wraz z drogami dojazdowymi, ma łączną długość niemal 3,2 kilometra. Jest jednorurowy, z dwukierunkowym ruchem na jednym pasie w każdym kierunku, o szerokości 3,5 metra. Dodatkowo, tunel wyposażony jest w ciąg ewakuacyjny i pobocze o szerokości 1,75 metra.

W październiku 2020 roku do Świnoujścia przypłynęła z Chin w częściach ogromna maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrążyła tunel o długości około 1484 metrów, łącząc dwie najliczniej zamieszkane wyspy. Maszyna pracowała na głębokości 11 metrów pod ziemią, startując z wyspy Uznam. Najgłębszy punkt tunelu pod dnem cieśniny Świny osiąga około 38 metrów p.p.m. TBM składała się z tarczy, pomostu i trzech suwnic, mając łączną długość 105 metrów i średnicę ponad 13,4 metra. Całość ważyła około 2800 ton.

Maszyna, nazwana przez mieszkańców „Wyspiarka”, działała w cyklu wiercenia, osiągając maksymalną prędkość drążenia 6 centymetrów na minutę. W cyklu montażu obudowy układała betonowe segmenty pierścienia. Po zakończeniu prac wiosną 2022 roku, Wyspiarka została zdemontowana i wróciła do Chin.

Koszt budowy tunelu wyniósł ponad 900 milionów złotych, z czego około 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskiej, co stanowiło 85 procent całkowitej kwoty. Pozostałe środki pochodziły z budżetu Gminy Miasto Świnoujście.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl