Między 19 a 24 sierpnia Świnoujście wypełnione będzie wydarzeniami kulturalnymi z wielu dziedzin sztuki. Nie zabraknie koncertów, spektakli teatralnych, spotkań literackich, pokazów filmowych i wernisaży. „Festiwal FAMA to sześć intensywnych dni, prawdziwe święto młodej sztuki, zróżnicowana oferta programowa wymykająca się szufladkom i przewidywalnym konwencjom” zapewnia dyrektor programowy, Sławomir Przybył. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest darmowy.
W ramach pokazów konkursowych przygotowano 14 autorskich wydarzeń w sekcji muzycznej. Zadziwiać może różnorodność tworzonej muzyki oraz wielość prezentowanych form oraz gatunków – od szaleńczych rockowych wyskoków, przez pulsujące elektroniczne dźwięki po delikatnie otulające brzmienia soulowe. Wszystkich łączy świeże i młode brzmienie, starannie wyselekcjonowane spośród nadesłanych zgłoszeń.
Sztuki sceniczne w tym roku to aż siedem prezentacji teatralnych i patrząc na wysoki poziom nadesłanych prac to liczba faktycznie szczęśliwa! Młodzi Twórcy i Twórczynie, w często zaskakujący sposób, niejednokrotnie poruszający, jednak zawsze oryginalny, prezentują swoje wizje sztuki i świata. Nie zabraknie również czegoś dla fanów dużego ekranu! W ramach sekcji sztuk audiowizualnych będziemy mogli obejrzeć nadesłane przez twórców filmy krótkometrażowe.
Wydarzenia towarzyszące oraz specjalne
Chociaż pokazy konkursowe to fundament festiwalu, to przygotowano jeszcze więcej atrakcji z innych dziedzin sztuki. W ramach projektu Miejsca Literatury Krzysztof Lichtblau zaprosi do rozmowy Autorów i Autorki książek wydanych w ciągu ostatnich dwóch, które zróżnicowane są zarówno formą, gatunkiem jak i tematem. Nie zabraknie angażującej i wartościowej literacko prozy, reportażu, a z czytelnikami spotkają się Maciej Marcisz, Beata Chomątowska, Radek Rak, Marcin Grzelak i Olga Górska.
Bogato zapowiada się program tegorocznych koncertów specjalnych, do których określenie “wyjątkowe” pasują idealnie! Jak inaczej nazwać jubileusz 25-lecia Chóru Miejskiego “Logos” czy energetyczne taneczne szaleństwo podczas występu “Sing it back!” Roisin Murphy Tribute Band & Novika? Pola Chobot i Adam Baran otwierający festiwal to murowany kandydat do wrycia się w pamięć publiczności, która będzie mogła ich usłyszeć raz jeszcze na festiwalu, kiedy wraz z wracającą po roku na FAMĘ Kathią (laureatka Trytona – Nagrody dla Największej Osobowości Festiwalu) wystąpią z uczestnikami warsztatów wokalnych. Niesamowity zespół Błoto (z odpowiedzialnymi za wrażenia wizualne studentami z Media LAB UAP Poznań) wykona przedpremierowo (!) album “Grzybnia”. Skoro FAMA to festiwal interdyscyplinarny to nie może zabraknąć właśnie takich wydarzeń. Projekt intermedialny Izabelli Gustowskiej „Hybrydy / Dark Swing” czy połączenia muzyki z prezentacją mappingu w finałowym projekcie “Who meets Clutchy Hopkins”, gdzie gościnnie usłyszymy mistrza słowa, Bisza! Gdy zakończy się ten wyjątkowy, wieńczący tegoroczny festiwal koncert, na scenie pojawią się członkowie Jury by ogłosić swój werdykt oraz wręczyć nagrody.
Nie zabraknie również wystaw prac artystów sztuk wizualnych. Już pierwszego dnia festiwalu organizatorzy zapraszają na zapoznanie się z twórczością pracowników II Katedry Malarstwa i Rysunku UAP. Zaprezentowane zostanie praca “Przejścia Graniczne” autorstwa Adama Nowaczyka oraz Wojciecha Gorączniaka. Gdyby komuś było mało wrażeń estetycznych, to będzię mógł się zaznajomić z twórczością osób studiujących na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu podczas wernisażu wystawy ich prac.
Jak to wszystko zobaczyć?
Kilkadziesiąt wydarzeń kulturalnych w 6 dni to naprawdę bardzo dużo. Organizatorzy zrobili jednak wszystko, aby wydarzenia nie kolidowały ze sobą i aby można było zobaczyć każdy fragment Festiwalu FAMA. Wszystkie koncerty odbędą się w Hali Basenu Północnego, spektakle teatralne oraz projekcje filmów krótkometrażowych obejrzycie w sali widowiskowej MDK w Świnoujściu, a spotkania w ramach projektu Miejsca Literatury w Galerii Miejsce sztuki44.
Zgodnie z tradycją festiwalu wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny!
PONIEDZIAŁEK 19.08.2024.
12:00 Konferencja Prasowa
W spotkaniu z dziennikarzami wezmą udział organizatorzy wydarzenia, przedstawiciele władz Świnoujścia, a także członkowie Jury, którzy przez sześć festiwalowych dni będą przyglądać się twórczości młodych artystów z całej Polski.
16:00 Miejsca Literatury MACIEJ MARCISZ
Tegoroczną edycję projektu Miejsca Literatury zainauguruje spotkanie z Maciejem Marciszem. Gospodarz cyklu, Krzysztof Lichtblau porozmawia z autorem o jego najnowszej książce “Znaki zodiaku”, ale także poprzednich wydawnictwach – “Książka o przyjaźni” i “Taśmy rodzinne”.
Maciej Marcisz – pisarz, zawodowo związany z branżą wydawniczą, autor “Taśm rodzinnych” (W.A.B., 2019), jednego z najczęściej komentowanych debiutów ostatnich lat, “Książki o przyjaźni” (W.A.B., 2021) i najnowszych “Znaków zodiaku”. Jego opowiadania ukazywały się na łamach „Wakatu”, „Pisma”, „Vogue Polska” i „Gazety Wyborczej”. Wraz z przyjaciółką prowadzi Nowy Klub Czytelniczy. Pochodzi ze Śląska, mieszka w Warszawie.
17:30 “Do Mołocznej” – dyplom reżyserski Pauliny Strzody AKADEMIA SZTUK TEATRALNYCH WE WROCŁAWIU
Pierwszym wydarzeniem konkursowym na scenie teatralnej Miejskiego Domu Kultury w Świnoujściu, otwierającym przegląd sekcji sztuk scenicznych będzie spektakl dyplomowy Pauliny Strzody.
Spektakl powstał w ramach dyplomu reżyserskiego na studiach Podyplomowych Reżyseria teatru dzieci i młodzieży na Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, Filia we Wrocławiu.
Reżyserka spektaklu zaprosiła do współpracy aktorki: Alicję Hudeczek i Karolinę Jędrzejko (absolwentki Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, AST w Krakowie), Patrycję Marszałek (studentkę Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, AST w Krakowie) i Monikę Szydłowiecką (reżysera, pedagoga, z ponad 10-letnim doświadczeniem scenicznym, wicedyrektora Młodzieżowego Domu Kultury nr 1 w Tychach). W Świnoujściu w zastępstwie za Patrycję Marszałek zagra Michalina Machalska (studentka III roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, AST w Krakowie). Twórcą muzyki do spektaklu jest Damian Przygodzki, artysta tworzący muzykę pod pseudonimem NO NIE.
Reżyserią świateł zajęła się Agata Toporek (reżyseria Teatr Odruchu “Po drugiej stronie Wisły”, “Karma”, reżyseria “Musicalowa Rewia Absurdu Miłość Ci wszystko wypaczy”, realizacja “Wstydź się” Scena Relax).
Autorem zdjęć i video jest Piotr Werewka, współpracujący na stałe ze Sceną Supernova w Krakowie. Realizatorki i realizatorzy spektaklu są lub były/byli związane/związani z Teatrem Odruchu.
19:00 “Łączność na Kanale VHF” WYDZIAŁ MALARSTWA I RYSUNKU UAP
Wydarzenia artystyczne w Hali Basenu Północnego zainicjuje wernisaż wystawy Wydziału Malarstwa i Rysunku Uniwersytetu im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.
ŁĄCZNOŚĆ NA KANALE 16 VHF
Definicja: VHF (Very High Frequency) Radio (w terminologii polskiej: radio UKF, od „ultra krótkie fale”) jest uniwersalnym urządzeniem służącym do komunikacji na morzu. VHF CH 16 jest przeznaczony wyłącznie dla wywołań radiotelefonicznych RT w niebezpieczeństwie i w sytuacjach priorytetowych.
„Kanał 16” bezpośrednio związany jest z komunikacją morską w razie priorytetowych sytuacji. W dalszym spojrzeniu liczba 16 nawiązuje do ilości artystów biorących udział w planowanej wystawie podczas Festiwalu Fama. W trakcie zbiorowej wystawy mianowicie dochodzi do mniej lub bardziej zaangażowanej komunikacji między obrazami a ich twórcami. Relacja zachodzi również z surowym, postindustrialnym wnętrzem hali, która na czas festiwalu przeobraża się w scenerię wydarzeń artystycznych. Wydarzenia te odbywają się szczególnie w obszarze muzyki, stąd tytułowe fale nabierają szerszego, intertekstualnego znaczenia. Obrazy na wystawie są kanałem do łączności ze światem zewnętrznym, sygnalizując najistotniejsze problemy nurtujące autorów – ich niepokoje, obawy, a także fascynacje. Komunikacja na płaszczyźnie artystycznej oraz intelektualnej zachodzi również w ramach interdyscyplinarnej formuły Festiwalu Fama. Jako najstarszy interdyscyplinarny festiwal w Polsce stwarza on możliwość dialogu między różnymi formami sztuki takimi jak: muzyka, teatr, literatura, czy sztuki wizualne.
19:30 BOYSYREWICZ
Koncerty odbywające się w Hali Basenu Północnego w ramach przeglądu konkursowego sekcji muzycznej zainicjuje wrocławski alternatywny duet Boysyrewicz.
Jesteśmy Boysyrewicz i gramy Emo Disco. Łączymy alternatywę, synth pop i disco z post punkowymi gitarami i zachrypniętym wokalem. Jesteśmy związani z Wrocławiem i czujemy sentyment do przełomu lat 80/90, czyli czasów naszego beztroskiego dzieciństwa. Zapraszamy do zabawy w rytmie Emo Disco – tańcz i płacz!
20:30 KWIT
Zaraz po zespole Boysyrewicz na scenie Hali Basenu Północnego wystąpi międzynarodowy duet elektroniczny Kwit – czerpiący silne inspiracje z muzyki teatralnej.
Kwit to wrocławski zespół elektroniczny, który tworzą Marina Mashtaler, ukraińska wokalistka, i Johannes Niehaus, niemiecki kompozytor. Ich muzyka łączy eteryczne dźwięki syntezatorów, rytmy maszyn perkusyjnych oraz opowieści o naturze, miłości i śmierci. W 2023 roku zdobyli Grand-Prix na 43. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej za piosenkę „Mgła” oraz interpretację „Die Moritat von Mackie Messer” z „Opery za Trzy Grosze”. Zespół czerpie inspiracje z polskiego teatru, tworząc muzykę do spektakli takich jak „Wiosna, Lato, Jesień, Zima i znowu Wiosna”, “Gody” i “Kwiatki, bratki i drzewa” oraz „Mrówki”.
21:30 POLA CHOBOT & ADAM BARAN
Po kilku latach przerwy na scenę Hali Basenu Północnego w Świnoujściu powraca duet Pola Chobot i Adam Baran, który wraz z towarzyszącym zespołem promować będzie najnowszy album.
Duet Pola Chobot & Adam Baran to jeden z najciekawszych głosów polskiej muzyki alternatywnej. Oniryczny i poetycki, a jednocześnie wyrazisty. Tworzą muzykę z pogranicza alternatywy i dark popu. Ich twórczość charakteryzują poetyckie, mocne teksty oraz emocjonalnym wokal i niekonwencjonalne gitary. Pola i Adam po mistrzowsku manipulują aurą dwuznaczności, niepokoju i melancholii, tworząc gęsty, niemal kinowy obraz i atmosferę.
22:30 Koncert z okazji jubileuszu 25-lecia CHÓR MIEJSKI LOGOS
Miejskiego chóru “Logos” publiczności świnoujskiej przedstawiać nie trzeba! Z okazji jubileuszu 25-lecia działalności pierwszy dzień festiwalowy zakończy występ wokalistek i wokalistów.
Chór Miejski Logos powstał w 1998 r. przy I Społecznym Liceum Fundacji Logos w Świnoujściu z inicjatywy Elżbiety i Krzysztofa Naklickich oraz ówczesnej dyrektorki liceum, Małgorzaty Gołębiowskiej. Małżeństwo muzyków – pedagogów, dyrygentów i instrumentalistów, prowadziło i rozwijało chór nieprzerwanie do 2019 r., jednocząc młodzież ze Świnoujścia i okolic we wspólnej pasji do muzyki i śpiewu. Chór na przestrzeni lat występował w składzie żeńskim oraz mieszanym, a od 2004 r. zyskał status chóru miejskiego. Został laureatem wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, koncertował w Polsce, ale także w Grecji, Hiszpanii, Bułgarii, Macedonii Północnej, Niemczech oraz Czarnogórze.
Po tragicznym wypadku dyrygentów w 2019 r. opiekę nad zespołem przejęła ich córka –Dorota Naklicka, absolwentka Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, dyrygentka i instruktorka wokalna. Odbudowa chóru po stracie Elżbiety Naklickiej trwała kilka lat, jednak dzięki wspólnemu zaangażowaniu członków zespół stanął na nogi i wykorzystuje każdą okazję, aby błyszczeć jaśniej, niż kiedykolwiek. W sezonie artystycznym 2023/2024 Miejski Chór Żeński Logos obchodził swoje 25-lecie, a z inicjatywy młodzieży podczas obchodów jubileuszu została ponownie zawiązana sekcja głosów męskich.
W Miejskim Chórze Logos śpiewają przede wszystkim uczennice i uczniowie Świnoujskich szkół – są to osoby, które często stawiają w chórze swoje pierwsze muzyczne kroki. Osoby młode i przepełnione pasją do śpiewu, pełne zaangażowania, ogromnych marzeń i odwagi, bez zawahania realizujące nawet najbardziej szalone wizje młodej dyrygentki. Dyrygentem asystentem jest Przemysław Krawczyński – absolwent tej samej uczelni, dyrygent z zamiłowaniem do mocniejszego brzmienia, basista lokalnego zespołu Odskocznia.
Chór porusza się po różnych płaszczyznach muzycznych – wykonuje klasyczny i współczesny repertuar z literatury chóralnej, ale chętnie sięga również po utwory rozrywkowe, a specjalnością chórzystek od kilku lat są pieśni tradycyjne z różnych stron świata.
Miejskiemu Chórowi Logos towarzyszyć będzie sekcja instrumentalna powołana do życia przez pianistę Alexa Marka, która na tę wyjątkową okazję przygotowujemy wyjątkowe dzieło brytyjskiego kompozytora Boba Chilcotta – “A Little Jazz Mass”. Utwór stanowi niecodzienne, wybuchowe połączenie jazzu z tradycyjną formą Missa Brevis. Muzyczna nonszalancja i swoboda warstwy instrumentalnej spotyka się klasyczną emisją bel canto, a nieoczywista rytmika i dysonansowe współbrzmienia łączą się z łacińskim tekstem liturgicznym.
Alex Marek – pochodzący ze Szczecina pianista, kompozytor i aranżer. Swobodnie poruszając się w każdym gatunku muzycznym ujmuje publiczność swoją finezją, zabawą i pasją. Na swoim koncie ma liczne współprace z artystami z Polski jak i zza granicy. Na co dzień współpracuje z różnymi muzykami.
Grzegorz Majtas – Przygodę z muzyką rozpoczął w wieku 9 lat, gdy na pierwszą komunię dostał w prezencie instrument klawiszowy. Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia w klasie klarnetu oraz fortepianu. Grał również na fagocie oraz śpiewał w chórze. Mając 14 lat zaczął grać na perkusji i to ten instrument stał się TYM JEDYNYM. Na bębnach udziela się w bardzo wielu projektach i zespołach. Koncertując zjeździł całą Polskę, dzieląc scenę z wieloma polskimi oraz zagranicznymi artystami.
Janusz Kanapa Jędrzejewski – kontrabasista, współpracował z zespołem Prometheus i Eleni pod kierownictwem Kostasa Dzokasa, z którymi nagrał płytę pod tytułem Po Słonecznej Stronie Życia. Występował z wieloma uznanymi artystami, takimi jak Izabela Trojanowska, Piotr Kałużny, Zbigniew „LEVANDEK” Lewandowski, Francesco Napoli, czy Ryszardem Poznakowskim. Akompaniował w programach Show na pasażerskich statkach amerykańskich. W swoim mieście współpracował z zespołem Dixie Lovers, Swing Lowers, Teatrem Polskim oraz wieloma cenionymi szczecińskimi muzykami.
WTOREK 20.08.2024.
16:00 Miejsca Literatury BEATA CHOMĄTOWSKA
Drugiego dnia festiwalu czytelnicy spotkają się z Beatą Chomątowską, a przyczynkiem do rozmowy będzie wydana wiosną książką “Miasto dzieci świata”.
Beata Chomątowska – pisarka, dziennikarka. Autorka książek: “Stacja Muranów”, “Pałac. Biografia intymna”, “Lachert i Szanajca. Architekci awangardy”, “Prawdziwych przyjaciół poznaje się w Bredzie”, “Andreowia”, “Betonia. Dom dla każdego” oraz “Miasto Dzieci Świata”. Za “Stację Muranów” otrzymała nagrodę Warszawskiej Premiery Literackiej oraz była nominowana do Nagrody Gwarancji Kultury i Nagrody im. Jerzego Turowicza, za “Betonię” otrzymała nominację do Nagrody Literackiej Gdynia w kategorii esej.
17:30 “Drżące portrety” IZABELLA GUSTOWSKA
Wczesna działalność artystyczna Izabelli Gustowskiej sięga lat 70-tych oraz grupy “Od Nowa”, z którą to aktywnie uczestniczyła w pierwszych edycjach Festiwalu Fama.
4 Videoinstalacje Izabelli Gustowskiej – poznańskiej artystyki urodzonej w Poznaniu. Profesory Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu na Wydziale Komunikacji Multimedialnej. Izabella Gustowska prowadzi Pracownię Działań Filmowych i Performatywnych w Katedrze Intermediów, a w Collegium Da Vinci Pracownię Rysunku na kierunku Grafika. Realizuje prace w obszarze różnych mediów; / obiekty malarskie, grafika, fotografia, instalacje , video , video performance, film/
18:15 “To nie jest Twoje miejsce” AKADEMIA SZTUK TEATRALNYCH W KRAKOWIE (WTT BYTOM)
Problem wykluczenia społecznego jest uniwersalnym a także aktualnym tematem podejmowanym przez młodych twórców teatralnych chcących zaprezentować swoją twórczość na Famie.
„To nie jest twoje miejsce – Przypadek Rywki Profitkier” Piotra Rowickiego. Rywka nie jest bohaterką fikcyjną, ale studentką chemii Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie. W lutym 1937 roku przeciwstawiła się systemowi segregacji rasowej, zwanej gettem ławkowym. Ostatecznie Rywka została uznana za jedyną winną „zaburzania porządku”, na rok pozbawiono ją praw członka społeczności akademickiej. Właśnie w 1937 roku Minister Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego zezwolił rektorom uczelni na wydawanie zarządzeń porządkowych, a jednym z nich było właśnie oficjalne wprowadzenie getta ławkowego, czyli segregacji studentów podczas zajęć. Na znak protestu większość studentów żydowskich wysłuchiwała wykładów na stojąco. Rywka Profitkier z premedytacją przeciwstawiła się klasyfikacji, która stopniowo stawała się normą społeczną i prawną.
Studenci IV roku AST WTT pod opieką dr Agnieszki Przepiórskiej na sem.VI przedstawili spektakl pt. „To nie jest twoje miejsce”, na podstawie tekstu Piotra Rowickiego. Podczas prób w semestrze letnim zrzeszyła nas historia Rywki Profitkier, która jest aktualna po dziś dzień. Jako grupa chcemy mówić o wykluczeniu, odmienności i historii, która zatacza krąg. Nie chcieliśmy, żeby nasz egzamin skończył się na jednym pokazie, więc staramy się pogłębiać i dać się poznać szerszej widowni. Dążymy do tego, żeby ta historia przetrwała dopóki jesteśmy razem. Spektakl będąc sukcesem uczelnianym stał się naszym „manifestem”, który mówi, że sztuka może mieć ważne przesłanie.
Agnieszka Przepiórska – opiekun pedagogiczny, reżyseria
Michał Wawrzyniak – reżyseria i realizacja światła
Marika Kornacka – Rywka Profitkier
Aleksandra Heral – matka/ Jadwiga
Antoni Kudelko – ojciec/ Aleksander Samolis
Michał Konopka – dziennikarz/ student
Joanna Dębska – Stanisława Drzewińska
Justyna Taborska – Antonina Mickiewiczówna
Gabriela Chojecka – Marianna Prokop
Szymon Szymański – sędzia/ student
20:00 ANIA SZLAGOWSKA
Ania Szlagowska to debiutująca wokalistka z Nowego Sącza, która ma na swoim koncie współprace z uznanymi instrumentalistami oraz producentami z całej Polski.
Ania Szlagowska to artystka z nowosądecką charyzmą. Od czternastego roku życia jej ulubionym zajęciem jest pisanie utworów. Porusza się między alt popem a R&B z wpływami folkloru. Pochodzi z gór, ale uwielbia morze. Prawie tak samo jak koncertować, kocha jeździć pociągami.
Ważna jest dla niej jakość muzyki na żywo, dlatego swój zespół złożyła z uznanych muzyków, których twórczość ją inspiruje – gra z Miłoszem Olenieckim (P.Unity, Miętha), Pawłem Stachowiakiem (Wuja HZG, EABS, Błoto) i Oskarem Augustynem (AWGS, Miętha). Razem występowali na takich scenach jak Męskie Granie, Letnia Scena by Kayax czy NEXT FEST. Tego lata będzie można usłyszeć ich m.in. na Letnich Brzmieniach w Warszawie oraz na Great September w Łodzi.
Obecnie Ania kończy pracę nad swoim wymarzonym, debiutanckim albumem ze śmietanką polskich producentów: Mariuszem Obijalskim (sanah, Margaret), Kubą Więckiem (Paulina Przybysz, Ten Typ Mes) i Dawidem Płonką (Dominika Płonka). Wybrała niezależną ścieżkę wydawniczą. Jak mówi: „zamiast wytwórni, mam grupę przyjaciół, którzy we mnie wierzą i pomagają mi realizować moje pomysły”. Premiera „Pierwszej Płyty” jest zaplanowana na jesień tego roku.
21:00 GALECKI
Pod nazwą Galecki kryje się solowy projekt Mateusza Galeckiego – wokalisty, gitarzysty, kompozytora i autora tekstów, lidera wrocławskiej grupy Strain.
Jak mówi Galecki – jego piosenki to odpowiedź na pytanie co wychodzi z człowieka, który po wielu latach fascynacji muzyką lat 70. odkrywa, że współczesny pop też jest cool. Ze Strain, w ciągu 10 lat działalności zespołu, Mateusz Galecki zagrał ponad 400 koncertów oraz wydał trzy długogrające albumy, z gościnnym udziałem m.in. Natalii Grosiak i Krzysztofa Zalewskiego. Artysta ma na koncie także współpracę koncertową z Markiem Piekarczykiem i Wiktorem Dydułą oraz jest członkiem wrocławskiej grupy Nago.
Nowy projekt Galeckiego to efekt uwolnienia się z poprzednich ram gatunkowych i zrozumienia, że po polsku udaje mu się wyrazić więcej. Czasem idąc w mocno popową stylistykę, czasem zupełnie odwrotnie.
Mateusz Galecki – gitara, wokal
Maciej Burek – gitara, wokal
Michał Nowakowski – perkusja, wokal
Radek Baranowski – gitara basowa
Marcin Włodarczyk – instrumenty klawiszowe
22:00 HANIA DEREJ QUINTET
Tegoroczny program Festiwalu Fama to także powrót młodej, polskiej sceny jazzowej począwszy od improwizowanych, otwartych form, skończywszy na tradycyjnych odmianach gatunku.
Projekt, który powstał w 2022 roku prezentując się podczas Międzynarodowych warsztatów jazzowych w Chodzieży CHOJAZZ2022. Od tamtej pory liderka Hania Derej – pianistka, zaczęła komponować i powiększać materiał koncertowy. Utwory, które były tworzone w biegu, w podróży, między lekcjami, czy w pociągu są odzwierciedleniem stanu ducha, emocji, przemyśleń, sytuacji w jakich znajdowała się artystka będąc w ostatniej klasie liceum.
W czerwcu 2023 quintet zaprezentował się podczas 25. Bielskiej Zadymki Jazzowej Orlen Jazz Festival w Bielsku Białej. Odbiór publiczności był nad wyraz pozytywny co skłoniło artystkę do nagrania albumu. Materiał został nagrany w październiku 2023 w studio Polskiego Radia Katowice. Hania otrzymała propozycję współpracy z holenderską wytwórnią ZenneZ Records, która ma swoją siedzibę niedaleko Amsterdamu i to właśnie pod jej szyldem ukazała się płyta “Evacuation”.
Zarówno pierwszy jak i drugi singiel („Busy Day” oraz “FUNky Time”) dostały się na prestiżowe playlisty w Polsce i zagranicą, np. „New Music Friday Polska”, “EQUAL Spotify” „Fresh Finds Polska” i „Fresh Finds Jazz” (USA). Skład zespołu tworzą muzycy związani ze śląskim środowiskiem jazzowym.
23:00 Prapremiera albumu “Grzybnia” BŁOTO
Kwartet Błoto – Wuja HZG, OlafSaxx, Cancer G i Latarnik, odwiedzą Świnoujście, by przedpremierowo zagrać materiał z płyty “Grzybnia”, której premiera już jesienią.
Dwa lata przerwy to zdecydowanie za długo. W tym czasie rzeczywistość nie odpuszczała ani na moment, dostarczając nowych inspiracji. Szlam to osad tworzący się na dnie i nieraz brzegach zbiorników wodnych. Etymologia tego słowa wywodzi się z języka niemieckiego (Schlamm) – co oznacza bagno – albo właśnie błoto. Szlam to zatem lepki i niewygodny wyrzut sumienia, który spoczywa gdzieś na dnie ludzkiej świadomości.
W utworach “Szlam” i “Ścieki” nie usłyszycie tylko nawiązań do “Erozji” ale również do płyty “Kwasy i zasady”. Ponieważ to także metafora wszystkiego, co wylewa się z mediów i smartfonów, a potem wpływa do ludzkiej głowy. Nieustanne kłótnie, konflikty i brudna gra w kampaniach politycznych, kolejne afery na które jesteśmy już znieczuleni. Oprócz tego mowa nienawiści, niskiej jakości ogłupiający content influencerów, powodujący stale obniżający się kapitał kulturowy społeczeństwa wychowujący konformistów, nastawionych indywidualistycznie egoistów i bezmyślnych konsumentów. Ten stan rzeczy rodzi społeczeństwo egoistów, bez zdolności do myślenia, zadawania pytań i buntowania się na zastaną rzeczywistość.
Jak zwykle brzmienie i gatunki w jakich porusza się zespół są trudne do zaszufladkowania. W tych dwóch muzycznych miniaturkach usłyszycie zatem dużo nerwowych i neurotycznych dźwięków oraz syntezatorowych glitchy przynoszących skojarzenia z takimi emocjami jak lęk, gniew, smutek czy poczucie winy. Kwartetowi udało się wydestylować ten stan psychiczny zamykając go w ramy odcieni breakbeatu (“Szlam”) i szeroko pojmowanej muzyki house (“Ścieki”).
“Bakteria” to kolejna siódemka, która domknie tę krótką singlową serię i odkryje kolejne karty z nadchodzącego LP. Brodząc w szlamie ścieków można natknąć się na obozowiska bakterii. Wszystkim znane są od tej ciemnej strony – wywołują poważne choroby. Niemniej towarzyszą nam cały czas. Występują u ludzi i we wszystkich innych organizmach żywych – grzybach, roślinach i zwierzętach. Można je spotkać w glebie i w wodzie. Znajdują się także na terenach radioaktywnych, co udowadnia, że naprawdę ciężko się ich pozbyć. Właśnie taki jest utwór Błota. Jest jak postapokaliptyczna bakteria, mogąca przetrwać w najcięższych warunkach.
Wydarzeniem towarzyszącym prapremierze albumu “Grzybnia” kwartetu Błoto będą specjalnie przygotowane wizualizacje autorstwa Patryka Bosco – artysty wizualnego, studenta III roku Malarstwa na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.
ŚRODA 21.08.2024.
Miejsca Literatury RADEK RAK
Radek Rak – pisarz i lekarz weterynarii. Na co dzień zajmuje się byciem mężem i tatą. Za powieść “Baśń o wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli” (Powergraph 2019) otrzymał Nagrodę Nike, Nagrodę im. Janusza A. Zajdla, Nagrodę Jerzego Żuławskiego, Nagrodę Nowej Fantastyki oraz European Science Fiction Society Award w kategorii Best Written Work of Fiction.
W 2022 roku ukazał się pierwszy tom jego trylogii “Agla” pt. “Alef”, który otrzymał Nagrodę Krakowa Miasta Literatury UNESCO, Nagrodę im. Janusza A. Zajdla, Nagrodę Nowej Fantastyki i Nagrodę im. Jerzego Żuławskiego.
Drugi tom pt. „Aurora” ukazał się w październiku 2023r, w tym roku nominowany jest do Nagrody im. Janusza A. Zajdla i Nagrody im. Jerzego Żuławskiego. Autor libretta do opery „Baśń o sercu”, nominowanej w tym roku do Nagrody Fryderyk.
Lubi razem z żoną przeobrażać gąsienice w motyle.
17:30 “ś.p. nic” EWA KOWALCZYK i ZUZANNA MEYER
Środowa prezentacja sekcji sztuk scenicznych na Festiwalu Fama to spektakl “śp. nic” duetu Ewy Kowalczyk oraz Zuzanny Meyer reprezentujące Wydział Teatru Tańca w Bytomiu.
Ewa Kowalczyk i Zuzanna Meyer to dwie studentki Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, które po raz pierwszy zderzyły się twórczo podczas wielkiego kryzysu na III roku. Obie złapały go w tym samym momencie życia, a z tego momentu pustki powstało “śp. nic”, dzięki któremu pogrzebały swoją piwnicę/dno.
Zuzanna Meyer – performerka, tancerka, aktorka zafascynowana teatrem łączącym wszystkie sztuki. Na koncie role w spektaklach: “Rosemary” w reż. Wojciecha Farugi w Teatrze Śląskim w Katowicach i “Burzy. Regulaminie wyspy” w reż. Katarzyny Minkowskiej w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu. Stworzyła monodram taneczny pt.: „Beatrycze” w ramach projektu proces równoważny pod kierunkiem Anny Piotrowskiej. W monodramie wykorzystuje instalację, performance, kompetencje aktorsko-taneczne, śpiew, tekst i ruch. Kocha brać udział w projektach koleżanek i kolegów z uczelni, bo w taki teatr wierzy.
Ewa Kowalczyk – przed AST była członkinią zespołu Moniki Małychy „Poruszenie” w Siemianowicach Śląskich. Wzięła udział w spektaklach: “Nie może być azylem dla Was” pod opieką Sylwii Hefczynskiej-Lewandowskiej, “Supernowa” w choreografii Natalii Myczewskiej i Kacpra Muchy, “Efekt motyla” w choreografii Moniki Małychy. Interesuje ją taniec współczesny, taniec fizyczny, floorwork i kontakt improwizacja.
18:45 “Masara” JULITA KOPER
Środa na Famie obfituje w dwa wydarzenia konkursowe w ramach przeglądu sekcji sztuk scenicznych. Na deskach teatralnych Miejskiego Domu Kultury w Świnoujściu wystąpi BYteatr oraz Julita Koper.
Julita Koper – studentka IV roku Wydziału Aktorskiego w Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, Filii we Wrocławiu. Urodzona w Krakowie, w dzielnicy Nowa Huta, gdzie rozpoczęła swoją przygodę z aktorstwem. W 2024 r. zagrała w spektaklu dyplomowym “Bowie w Warszawie” w reżyserii Jarosława Tumidajskiego.
Masara. W gwarze śląskiej – gruba, tłusta mucha.
“Masara” Szczepana Twardocha to opowiadanie, którego bohaterką jest nastoletnia Paulina, zmagająca się z własną cielesnością i niechęcią rówieśników.
Monodram Julity Koper, studentki Wydziału Aktorskiego wrocławskiej Filii Akademii Sztuk Teatralnych, jest sceniczną wiwisekcją kształtującej się dojrzałości i buntu. Otrzymał główną nagrodę – Srebrny Talent – na 22. Festiwalu ewidentnych Talentów Aktorskich we Wrocławiu w 2023 roku oraz zakwalifikował się do nurtu konkursowego XIV Tyskiego Festiwalu Monodramu MOTYF 2024.
Data premiery: 29.04.2023
występuje: Julita Koper
reżyseria, scenografia, światło: Kuba Mielewczyk
muzyka: Wiktor Klimaszewski 997
głosy: Ewelina Paszke-Lowitzsch, Kamila Bartkowiak, Jakub Mróz, Kuba Mielewczyk
projekcje: Bartosz Radzikowski, Jan Kowalewski
realizacja nagrań w studio: Krzysztof Grębski
20:00 SAD SMILES
W trzeci dzień Festiwalu Fama na scenie Hali Basenu Północnego wystąpi jeden z najlepiej zapowiadających się indie-rockowych zespołów młodego pokolenia – Sad Smiles.
Sad Smiles – jesteśmy grupą nastolatków, którzy kochają muzykę, to nasza pasja i sposób na przetrwanie trudnych chwil, piszemy ją sami. Nie mamy do końca przypisanego gatunku muzycznego – gramy to, co czujemy i chcemy, aby ludzie czuli się zrozumiani przez nasze piosenki (zarówno od strony instrumentalnej, jak i tekstów). Mamy na koncie wygraną w kilku przeglądach (z Jarocinem na czele), zagraliśmy 100 koncertów (nie tylko w Polsce), między innymi na OFF Festiwalu czy Great September.
W Świnoujściu chcielibyśmy zaprezentować autorskie utwory – wydane single jak i niewydane dotąd utwory które w latach 2020-2024 powstawały w sali prób, jak i w naszych domach. Singiel pt. “Rutyna” z 2023 roku miał okazję być na TurboTopie w Antyradiu i był grany w wielu stacjach radiowych, a single „Miasto Marzeń” i „Świat doskonały” emitowane były w kilkunastu stacjach radiowych z Czwórką, Radiem 357 (Piosenka Dnia) i Radiem Nowy Świat na czele. Z kolei numer “Czuj” wydany na początku tego roku był emitowany m.in. w Eska Rock, Radio Trójka, Radio RDC.
ŚLINA
Tegoroczny program Festiwalu Fama to także powrót młodej, polskiej sceny jazzowej począwszy od improwizowanych, otwartych form, skończywszy na tradycyjnych odmianach gatunku.
Ślina – Kwartet poruszający się w rejonach muzyki improwizowanej, oparty na brzmieniach saksofonu, bębnów, gitary elektrycznej oraz kontrabasu, dodatkowo korzystający też z urządzeń elektronicznych. Ich fascynacje muzyczne krążą głównie wokół free jazzu, ambientu, krautrocka, a same utwory to długie, starannie budowane transowe kompozycje, które potrafią zahipnotyzować słuchaczy.
22:00 “Sing it back!” ROISIN TRIBUTE BAND & NOVIKA
W festiwalową środę ruszamy do tańca przy dźwiękach Roisin Tribute Band i NOVIKI. Wszyscy miłośnicy hitów MOLOKO i Roisin Murphy – obecność obowiązkowa!
Pomysł na ten projekt zrodził się w głowach gdańskiego duetu Jazxing.
A skoro nie od dziś wiadomo, że NOVIKA jest fanką Moloko, a wokalnie nie raz określano ją jako “polską Roisin”, artystki nie trzeba było długo namawiać!
Od początku koncepcja zakładała wykonanie najważniejszych utworów z repertuaru Moloko i Roisin Murphy całkowicie na żywo. Do składu dołączyło jeszcze trzech świetnych trójmiejskich muzyków i obecnie skład prezentuje się następująco:
Wokal – NOVIKA
Bass – Mateusz Filipiuk
Perkusjonalia – Jakub Sautycz
Gitara – Michał Rajca
Instrumenty klawiszowe – Szymon Burnos
Perkusja – Tomasz Koper.
Po pierwszych udanych koncertach w Gdańsku i Warszawie, czas na Świnoujście, gdzie publiczność będzie miała okazję wytańczyć się przy tym repertuarze. Sam zespół tętni energią, a NOVIKA odnajduje się w piosenkach irlandzkiej ikony jak ryba w wodzie!
Zarówno Jazxing jak i NOVIKA pracują obecnie nad nowymi albumami, a ten radosny tribute band to dla nich świetna odskocznia, ale też wyzwanie.
23:00 After party DJ WALEC GRA Z WINYLI
Tuż po środowych koncertach, w ramach after party zapraszamy na wyjątkowy Dj Set w wykonaniu poznańskiego konesera czarnych płyt – DJ-a Walca. Mocna dawka muzyki na maxi singlach!
DJ Walec / Piotr Walczuk – Absolwent Kulturoznawstwa na UAM Poznań. W przeszłości związany z Teatrem Strefa Ciszy, Agencją Koncertową „Eskulap”, Stowarzyszeniem Inicjatyw Społecznych „Kulturalny Poznań”, klubami „Apteka” czy „W Starym Kinie”. Po dwóch latach pracy w Agencji Go Ahead, założył własną firmę koncertową – PW Events, a od 4 lat prowadzi na poznańskich Jeżycach – Vinylshop Longplay. Koneser i entuzjasta klubowej sceny robotniczej Anglii postałej na przełomie lat 80/90.
CZWARTEK 22.08.2024.
13:00 Pokaz filmów krótkometrażowych
W czwartek, już po raz trzeci sekcja sztuk wizualnych, tym razem studentki Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, zaprezentują swoje krótkometrażowe produkcje.
Blanka Kęstowicz – filmowczyni, performerka. Studentka Filmu Eksperymentalnego (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu). Członkini profesjonalnego i niezależnego Teatru Porywacze Ciał założonego w 1992 przez Katarzynę Pawłowską i Macieja Adamczyka. Blanka Kęstowicz dotyka w swojej sztuce egzystencji, sentymentu, skrajnych emocji, szaleństwa i kontemplacji. Buduje swoje własne, poetyckie światy.
Chudziuta
Film w swojej wizualnej formie i silnych egzystencjalnych napięciach jest intymną opowieścią o relacyjności, próbie wejścia w dialog. Historia rozgrywa się pomiędzy dwoma kobietami, gdzie niewypowiedziane słowa znajdują ujście w spojrzeniu, ciszy czy codziennych czynnościach. Ta silna więź zaczyna odsłaniać nowe wymiary bohaterek.
Hanna Klewiado od 2022 r. studiuje Film Eksperymentalny na Wydziale Intermediów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Eksploruje materię filmu oraz animacji. Interesuje się także technikami analogowymi. Inspirację oraz motywy do swoich realizacji czerpie z relacji międzyludzkich, zarówno własnych, tj. rodzinne czy przyjacielskie, ale również obcych przysłuchując się chociażby rozmowom na ulicy. Formalny wydźwięk swoich prac pozostawia często roli zbiegów okoliczności.
Szklane Mary, 2’33” 2024
Kiedy język wymija język, by stać się językiem, przypomina skrytą konfesję, bądź szemrane zaklęcie. Do niczego się nie przyznaję. To nie są moje słowa. Znalazłam je w mieście i przyjęłam za własne.
Tension in my shower hose, 5’42’’ 2023
Droga do samopoznania, próba odnalezienia tkwiących w nas cierni mroku, zgłębiona w osobliwościach dziecięcych zabaw. U podstaw leży relacja matki z córką, gdzie niechęć rodzi fakt, że córka stworzona jest z innej materii niż jej siostry-lalki.
Malwina Postaremczak – Urodzona w 2000 roku, studentka Filmu Eksperymentalnego oraz Edukacji Artystycznej w zakresie sztuk plastycznych (Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu). W swojej twórczości porusza problematykę jednostki i jej dualności. Zajmuje się relacyjnością i tym co jest pomiędzy A i B. Głównie zajmuje się filmem autorskim, animacją eksperymentalną oraz rysunkiem.
BIELMO, 15’42’’, 2024
Stan przejściowy, w którym utknęłam. Ciągle te same czynności wobec przedmiotów pozbawionych swojej funkcji. Rytuał w którym cały czas jestem i przechodzę.
Jabłko od jabłoni, 07’07’’, 2023
Moment w którym gest opieki przemienia się w cichą agresję. Siostrzana miłość, którą pod ukryciem rządzi subtelna przemoc. Konieczne połączenie, które ciągnie w dół.
W żuchwie serce, 03′, 2024
Chorobowe rozważania głowno urzędowe.
16:00 Miejsca Literatury MARCIN GRZELAK
Marcin Grzelak – urodził się w 1978 roku. Pochodzi ze Złocieńca, ukończył Akademię Morską w Szczecinie, gdzie mieszka i pracuje. Zagorzały fan koszykówki i wędkarstwa. Pasjonat muzyki i literatury. Uwielbia podróżować, najchętniej z bagażem podręcznym. Zadebiutował w 2022 roku entuzjastycznie przyjętą powieścią „Pułapka na anioły”. Rok później ukazała się jego druga książka zatytułowana „Cukier na duszy”. W tym roku ukazała się jego najnowsza powieść „Beksa”, która promowana była pytaniem „dlaczego mężczyźni płaczą w ukryciu?”. Tworzy literaturę piękną z elementami obyczajowo kryminalnymi, bo jak sam mawia: kocha zabawę słowem oraz igranie z trudnymi emocjami.
17:30 “Zawód aktorki” KRZYSZTOFA GOMÓŁKA-PAWLICKA
Czwartkowy „Zawód aktorki” Krzysztofy Gomółki-Pawlickiej stanowi bardzo osobistą opowieść na temat coraz częściej podnoszonych kwestii realiów i kultury pracy artystycznej.
Krzysztofa Gomółka-Pawlicka – aktorka, pedagożka, instruktorka teatralna, koordynatorka wydarzeń kulturalnych i artystycznych. Absolwentka Policealnego Studium Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka w Olsztynie oraz UWM na kierunku filozofia oraz pedagogika opiekuńcza z socjoterapią. Współpracowała z Gdańskim Archipelagiem Kultury i Miejskim Ośrodkiem Kultury w Olsztynie realizując projekty teatralne integrujące osoby głuche i słyszące oraz z Teatrem Komedii Valldal. Współpracuje z Festiwalem Polskich Filmów Fabularnych oraz Teatrem Gdynia Główna.
Scenariusz i konsultacje reżyserskie: Marek Brand – założyciel i kierownik artystyczny Teatru Zielony Wiatrak, absolwent Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie Wydział Wiedzy o Teatrze. Dramaturg, reżyser, aktor i prozaik. Twórca autorskiego Teatru “Zielony Wiatrak” działającego w trójmieście od 1994 roku. Wielokrotny laureat stypendiów artystycznych przyznawanych przez Marszałka Województwa oraz nagród artystycznych przyznawanych przez Miasto Gdańsk.
Spektakl “Zawód aktorki” jest rezultatem rozmów z przedstawicielami środowiska scenicznego i podjętych z nimi refleksji nad wyzwaniami, z jakimi spotykają się artyści marzący o pracy na deskach teatralnych. “Zawód aktorki” jest podjęciem tego tematu z perspektywy młodej kobiety, która konfrontuje swoje marzenia o zawodzie aktorki z realiami.
Spektakl zawiera interakcję z publicznością oraz ma charakter komediodramatu na podstawie autentycznych relacji ludzi teatru. Przedsięwzięcie sfinansowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego. Został zgłoszony do Nagrody Teatralnej Miasta Gdańsk przez Gdański Archipelag Kultury. Spektakl został zaprezentowany podczas Tyskiego Festiwalu Monodramu MOTYF.
Celem autorki koncepcji spektaklu jest pobudzenie refleksji i dyskusji nad współczesnymi wyzwaniami i kondycją zawodu aktora w kontekście obecnych realiów społecznych i dynamiki zarządzania polskimi teatrami.
19:00 RAJKA
Podczas koncertu Rajka zagra piosenki z drugiej, powstającej teraz płyty oraz utwory z pierwszego albumu w nowych aranżacjach. Przygotujcie się na występ w estetyce dream-popowej z elementami prog rocka, a nawet na numery z punkowym pazurem.
Rajka, czyli określenie na solową twórczość Małgorzaty Szypury, ale i również na działający z nią zespół. Pierwszy album “Śniło mi się, że” powstał w warunkach solowych i domowych, a single z niego pochodzące – “Jowisz”, “Łabędzie”, zapewniły wygraną w konkursie Megafon organizowanym przez Radio Kraków.
Występując (wówczas w kwartecie) z materiałem z pierwszej płyty, zespół zdobył drugie miejsce podczas Festiwalu Młodych Talentów w Szczecinie oraz miał zaszczyt dwukrotnie supportować zespół Ścianka. W kolejnym roku powstał utwór “Kometa” i trafił na finałową składankę konkursu “Czekamy, czekamy!” im. Roberta Brylewskiego.
Przez następne lata skład Rajki pozostawał płynny, aż wreszcie w 2023 skrystalizował się jako trio i wspólnie nagrywa drugi album. Podczas gdy pierwsza płyta cechuje się delikatnością i gatunkowo nawiązuje do dream-popu, baroque-popu i subtelnej psychodelii, to druga zapowiada się mocniej, ostrzej i głośniej, nie wyrzekając się przy tym pokrewieństwa z poprzedniczką.
Małgorzata Szypura – wokal, gitara, syntezator
Andrzej Czarnecki – gitara basowa, wokal
Mikołaj Rodzaj – perkusja
20:00 DEL-M LIVE BAND
Sceniczna charyzma połączona z grooviącym, hip-hopowym bandem to cechy charakteryzujące występy rapera – Del-M, który będzie elektryzował świnoujską publiczność w czwarty dzień festiwalu.
Del-M to raper, producent i tekściarz z Warszawy. W tym roku zadebiutował albumem “Dzieci we Mgle”, w którym opowiada o wejściu w dorosłość. Płytę wyprodukował Szogun, który ma na koncie współpracę z artystami takimi jak Ten Typ Mes, Pezet, czy Kortez.
Na żywo Del-M gra z bandem, złożony z jego ziomków, w większości poznanych na jamach w Łodzi. W skład zespołu wchodzą:
Jan Załęski – gitara
Grzegorz Tomkowski – klawisze
Tomasz Maniak – perkusja
Dominik Róg – bas
Szymon Bońkowski – saksofon
Zespół zadebiutował na koncercie w Czwórce. Na FAMIE zagrają cały album “Dzieci we Mgle” w aranżacjach inspirowanych jazzem, soulem, elektroniką, a nawet rockiem.
21:00 MAHJONG
Twórczość Mai Kozłowskiej znana jest świnoujskiej publiczności bardzo dobrze. Czym zaskoczy artystka na tegorocznej edycji Festiwalu Fama? Dowiecie się w czwartkową noc odwiedzając Halę Basenu Północnego.
Mahjong to solowy projekt Mai Kozłowskiej (singer-songwriterki, pianistki, artystki sztuk wizualnych). Maja ukończyła ASP we Wrocławiu na wydziale malarstwa. Eksploruje szerokie spektrum muzyczne, wciąż poszukuje nie zamykając się w obrębie jednego gatunku. Projekt Mahjong można sklasyfikować jako alternatywny pop, indie z elementami jazzu, muzykę niezależną.
Wydawnictwa: 06/21, Blue EP, Geertruida, Holland 10/23, Blackbird LP, (nakład własny), Polska Obie płyty stanowią osobistą opowieść w odniesieniu do bliskiego związku z naturą rodzimej wyspy.
Maja współpracowała z takimi artystami jak Marek Pędziwiatr, Kuba Kutera, Kacper Krupa, Robert Szydło, Michał Wdowikowski, Beniamin Łasiewicki czy Julian Berann. Jest również współtwórczynią projektów eksperymentalno-elektronicznych – Wicker Duck oraz Diplodok. Występowała m.in. na takich festiwalach jak Soundrive Festival, Yass Festival czy Pelhrimovy (CZ).
W 2022 nagrodzona stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
22:00 JACKO BRANGO
W czwartkowy późny wieczór zapraszamy na występ Jacko Brango – zespołu, który na poznańskim Next Feście otrzymał Dziką Kartę na Famę od naszej rady programowej. Mamy nadzieję, że będziecie się równie dobrze bawić przy ich numerach, jak my w kwietniu w stolicy Wielkopolski.
Jacko Brango to autorski projekt Szymona Paduszyńskiego – wrocławskiego muzyka znanego m.in. z zespołu Krzysztofa Zalewskiego czy Darii Zawiałow. Mieszanka pasji do muzyki i emocji, które musiały wyjść poza ciało. Znakomite single „Ugryzę” oraz „Rozumy” sprawiły, że miesięcznik Teraz Rock uznał go za jedną z Nadziei Roku 2023 roku. Gdyby sam miał się podsumować trzema słowami byłyby to „gitary, piosenki, oldschool”.
23:00 STEVE MARTINS
Prawdziwe surowe, gitarowe brzmienie inspirowane grungowymi latami 90-tymi rodem z Seattle. To plan na czwartkową noc w Hali Basenu Północnego. Czy Steve Martins rozsadzi famową publiczność?
Steve Martins to pozycja obowiązkowa dla fanów gitarowej alternatywy przełomu tysiącleci. Twórczość zespołu przekona wszystkich, którzy cenią surowość sceny Seattle, kontrastowość Pixies, motorykę Queens of The Stone Age i zabawy dysonansami typowe dla post-hardcorowych weteranów.
Pierwszy album grupy pod tytułem „19:11” został nagrany w Perlazza Studio i wydany przez Antenę Krzyku w 2023 roku. Choć, jak pisze Tomasz Janas (kultura.poznan.pl): Nie brzmi on jak debiut. Słyszymy bowiem świetne granie, nie tylko asymilujące to, co najlepsze w kręgu szeroko pojętej niezależnej muzyki rockowej, ale mamy tu też grupę potrafiącą przemówić własnym językiem. Motoryczne, pełne pasji i zaangażowania, dynamiczne granie kwartetu jest w pełni wiarygodne, a również anglojęzyczne teksty brzmią bardzo naturalnie.
Od premiery płyty, pochodzący z Opola i z Poznania zespół intensywnie koncertuje, jednocześnie pracując nad nowym materiałem. Po jednym z koncertów Jacek Nizinkiewicz (RNŚ, Teraz Rock) napisał: Zasługują na większą uwagę i udowadniają, że rock w Polsce ma się dobrze i nie musi być obciachowy. Przeciwnie. Ciekawe, nośne piosenki, dobra energia, melodie zapadające w pamięć to nie jest w Polsce codzienność, tym bardziej wśród młodych kapel. Każda z ich kompozycji broni się na płycie, a na koncercie jest jeszcze lepiej.
Stanisław Steve Bitka – gitara, chórki
Marcin Funia Mochocki – gitara, wokal
Seweryn Daczkowski – bass, chórki
Marcin Pośpiech – perkusja
24:00 After party DJ WALEC GRA Z WINYLI
Tuż po czwartkowych koncertach, w ramach after party zapraszamy na wyjątkowy Dj Set w wykonaniu poznańskiego konesera czarnych płyt – DJ-a Walca. Mocna dawka muzyki na maxi singlach!
DJ Walec / Piotr Walczuk – Absolwent Kulturoznawstwa na UAM Poznań. W przeszłości związany z Teatrem Strefa Ciszy, Agencją Koncertową „Eskulap”, Stowarzyszeniem Inicjatyw Społecznych „Kulturalny Poznań”, klubami „Apteka” czy „W Starym Kinie”. Po dwóch latach pracy w Agencji Go Ahead, założył własną firmę koncertową – PW Events, a od 4 lat prowadzi na poznańskich Jeżycach – Vinylshop Longplay. Koneser i entuzjasta klubowej sceny robotniczej Anglii postałej na przełomie lat 80/90.
PIĄTEK 23.08.2024.
16:00 Miejsca Literatury OLGA GÓRSKA
Tegoroczne Miejsca Literatury zakończymy rozmową z Olgą Górską o jej debiutanckiej, głośnej i docenionej przez krytyków, powieści “Nie wszyscy pójdziemy do raju”.
Olga Górska – Radomianka. Z wykształcenia humanistka, z pochodzenia proletariuszka. W dzieciństwie lubiła grać w piłkę, oglądać Króla Lwa i chodzić do kościoła. W dorosłym życiu lubi spać, oglądać stare filmy i słuchać Patsy Cline. Autorka powieści “Nie wszyscy pójdziemy do raju” wydanej przez Drzazgi w 2022 r. Laureatka III edycji Nagrody Krakowa Miasta Literatury UNESCO i Nagrody Literackiej Miasta Radomia. Felietonistka magazynu “Replika” i portalu NGO.pl.
17:30 “FAUST 2023” – III rok reżyserii i dramaturgii AKADEMIA SZTUK TEATRALNYCH W KRAKOWIE
Klaudia Gębska – z wykształcenia jest zarządczynią kultury i mediów, z zawodu tatuatorką i baristką. Reżyserie studiuje z potrzeby ducha. Napisała dramat “Cel/a” wydany przez Stary Teatr w ramach konkursu Młod(sz)a Polska. Asystentowała Mateuszowi Pakule przy produkcji “Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję”. Jest organizatorką Wieczoru Poezji Beznadziejnej, i runnerką festiwalu Unsound, była wolontariuszka działu dostępności w Teatrze Słowackiego. Lubi pieski i piec lazanie.
Krzysiek Zygucki – z zawodu prawnik. Z pasji do pieniędzy i do jedzenia kelner. Na życie filozof i rowerzysta. Dużo biega. Czasem pływa. W wolnym czasie pije espresso. Studiuje reżyserie bo lubi. Jego spektakl „HA HA HA” został wyróżniony podczas 13. Forum Młodej Reżyserii m.in. nagrodą Debiut TR. Zadebiutował jako autor tekstu w spektaklu dyplomowym “PÓŁ ŻARCIEM PÓŁ SERIO” w Teatrze AST oraz jako dramaturg w “POZA ZERO CZYLI JAK POKOCHAŁEM BOMBĘ” w Teatrze Barakah.
FAUST 2023 to nasza praca studencka, nad którą pracowaliśmy w 2023 roku. Był to egzamin przygotowany pod opieką Grzegorza Jarzyny i pokazywaliśmy go na razie tylko raz w szkole – w kwietniu 2023. W naszym wydaniu Faust to Felicja Fajda – młoda i świetnie się zapowiadającą twórczyni filmowa, z jak najlepszymi widokami na przyszłość. Kariera Felicji świetnie się rozwija, jej ostatnia produkcja DAS FAUST odniosła sukces, ale ona jest sfrustrowana. Czuje, że wciąż nie wykorzystała pełni swojego potencjału i nie jest zadowolona ze swojej pozycji zawodowej. Wciąż nie jest na szczycie o którym marzy. W rozwiązaniu tego problemu nie jest w stanie pomóc jej partner Gośka, który jest przyczyną wyłącznie rosnącej frustracji. Natomiast wierny towarzysz Felicji, Mefisto, próbuje zrobić wszystko, żeby zapewnić jej upragniony sukces. Wspólnie starają się wymyślić film, który powali konkurencje na kolana i sprawi, że publiczność pokocha Felicję Fajdę.
Reinterpretując historię Fausta, chcieliśmy opowiedzieć o twórcy opętanym ambicją. O pędzie po ciągle więcej i lepiej, i o tym jak ten pęd przekuwa się na relację z innymi i z samym sobą. Za sprawą współczesnego Fausta zastanawiamy się czego trzeba, żeby dostać się na szczy, jaki on jest wysoki i jak to się na tym szczycie siedzi. Najpewniej samemu.
reżyseria – Kluadia Gębska i Krzysiek Zygucki
występują: Kluadia Gębska, Krzysiek Zygucki i Bartek Cwaliński
muzyka – Jan Pasławski
18:45 SPEKTAKL IMPRO Pokaz uczestników Mistrzowskich warsztatów improwizacji
Po pięciu dniach kilkugodzinnych Mistrzowskich warsztatów improwizacji wszyscy będziemy mogli się przekonać jakie ta praca przyniosła efekty. Współpraca z Mateuszem Płochą, który przeprowadził uczestników przez cały proces twórczy, zwieńczona zostanie spektaklem improwizowanym. Każdy będzie mógł się przekonać co to znaczy dokonywać mocnych i oryginalnych wyborów scenicznych.
Mateusz Płocha – aktor, standuper, improwizator, scenarzysta, reżyser – gra w Klubie Komediowym. Absolwent wrocławskiej AST. Wykładowca Warszawskiej Akademii Teatralnej. Autor wielu skeczy w polskiej wersji Saturday Night Live (SNL Polska) dla kanału Showmax, słuchowiska „Dwa Jeden Zero” stworzonego dla Audioteki, spektaklu „Testament Milenialsa” granego w Klubie Komediowym oraz “Testamentu Dziadersa” granego w Teatrze Rampa. Współpisał LOL: Kto się śmieje ostatni, 3 i 4 sezon” The Office PL”, “Camera Cafe” i “Algorytm Miłości”.
19:00 “Obiekty Graniczne” WOJCIECH GORĄCZNIAK
Obiekty Graniczne – działanie oraz obiekty z nim związane odnoszą się do pojęcia granicy, a może bardziej do obecności granic funkcjonujących w otaczającej nas rzeczywistości. Granic, które tworzymy sami i które zostają nam narzucone, granic które ograniczają lub wyznaczają obszar naszego bezpieczeństwa, granic których przekroczenia się boimy i granic których przekroczenie jest koniecznością lub marzeniem, granic niewinnych i przerażających, urojonych i jak najbardziej realnych, wewnętrznych i zewnętrznych. Rzeczywistość społeczno-polityczna wytworzyła zespół symboli określających strefy graniczne związane z wytyczaniem terytoriów oraz regulowaniem zachowań – zarówno w „trosce” o bezpieczeństwo oraz z potrzeby kontroli. Ostatnie wydarzenia na wschodzie Polski zmuszają do postawienia pytania czym jest granica i jaką rolę ma spełniać. Czy ma nas chronić w sposób absolutny kosztem zdrowia i życia innych ludzi?
Działanie inspirowane ideą obiektu granicznego 1 jako reprezentacja symboliczna przedmiotu/pojęcia ma również stanowić przestrzeń pytań o aktualny status idei dobra/zła, wolności i bezpieczeństwa. Jest refleksją nad zachodzącymi pomiędzy nimi napięciami, przekształceniami, manipulacjami tworzonymi za pomocą i wobec faktów oraz doświadczeń kształtujących etyczne postawy.
Działanie nie odnosi się tylko i wyłącznie do polityczności problemu granic, chociaż być może najbardziej, wydawałoby się, neutralny gest również ma znaczenie polityczne.
Adam Nowaczyk – urodzony w 1976 r. w Koninie. W latach 1997 – 2002 studia na wydziale Malarstwa Grafiki i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny im. M. Abakanowicz w Poznaniu UAP). Dyplom z malarstwa w pracowni prof. Jacka Waltosia. Od 2003 roku asystent, a od 2013 roku kierownik XIII Pracowni Rysunku na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Zajmuje się rysunkiem, malarstwem, działaniami dźwiękowymi i dźwiękowo – rysunkowymi oraz sporadycznie performansem. Współorganizator ogólnopolskiego projektu Teraz Rysunek (UAP). Współtworzy inicjatywę Laboratorium bez adresu (w ramach działalności LBA współorganizował oraz kuratorował wystawy i projekty artystyczne, współpracuje (artwork) z wydawnictwami muzycznymi Multikulti Project oraz Antenna Non Grata, Galerią Arterier i Fundacją ArtDywizjon w Bełchatowie.
Zajmuje się również wykonawstwem muzyki chóralnej (Chór kameralny Musica Viva). Współtworzył Grupę Twórcza My, od roku 2015 wraz z Marcinem Olejniczakiem kontynuuje działania dźwiękowe i dźwiękowo – rysunkowe. Brał udział w ponad 60 wystawach zbiorowych i indywidualnych.
Wojciech Gorączniak – urodzony w 1976 r. w Poznaniu. Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz). Dyplom na kierunku malarstwo uzyskał w 2001 r. Od 2008 r. pracuje w macierzystej uczelni, na stanowisku profesora UAP. W latach 2016-18 był kierownikiem studiów doktoranckich na Wydziale Malarstwa i Rysunku. Od 2016 r. prowadzi VIII Pracownię Malarstwa. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, obiektem artystycznym. Jest autorem wystaw indywidualnych oraz uczestnikiem wielu wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Jako kurator wystaw współpracował z Galerią Biblioteki Uniwersyteckiej UAM, oraz Galerią Piekary w Poznaniu. Swoje prace pokazywał m.in. w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu, Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wlkp., Galerii Naprzeciw w Poznaniu, Haus am Lützowplatz w Berlinie, Contemporary Art Museum Ise w Japonii.
20:00 “Dark Swing” HYBRYDY
Projekt Hybrydy Izabelli Gustowskiej to intermedialny koncert przygotowany we współpracy z Patrykiem Lichotą – kompozytorem, artystą multimedialnym, producentem.
“Dark Swing” – Dark Swing w naszym wydaniu – to może być wszystko – co daje nam wolność. Video sound performance , różnorodne dźwięki ,ruchome obrazy i śpiew, taki mix i słowa, bo to one mają znaczenie. To uniwersum. Jest i poważnie i absurdalnie i śmiesznie. Wirus , który czai się pod cyprysem do nowego skoku ; raz ,dwa , trzy teraz będziesz ty. I świderek , który może być mostem albo zwykłym gadżetem ogrodowym jeśli tylko tego chcesz, segregacja śmieci i nostalgia , bo to jednak dark swing nas otacza. Czy mamy przysłowiowe życie jak w Madrycie. Czy ja wiem, czy ty wiesz?
Dzisiaj świat wydaje się być hybrydą,
w nieskończonych możliwościach transformacji
w nieustannym biegu białego królika.
Wszechobecna wydaje się być trucizna,
która wsącza się w nasze ciała i dusze
w szczeliny domów, miast i państw.
Czy zdążymy uciec?
Czy nauczymy się żyć w jej cieniu?
I pozostaje tylko złudne przekonanie,
że może sztuka ocali ten rozpadający się świat.
Kolektyw Hybrydy wystąpi w składzie:
Izabella Gustowska – teksty/spoken word
Patryk Lichota – kompozycja, gitara, saksofon.
Iza Polit – śpiew, klawisze
Martyna Boratyńska – kontrabas, elektronika
Mateusz Siejkowski – perkusja, trąbka
21:00 NOISE RIVER
Gramy muzykę z pogranicza rock`n`rolla, stoner rocka, doomu i psychodelii. Nasze brzmienie to zarówno duża dawka brudnego przesteru, bujających riffów, jak i kojących melodii oraz spokojnych, transowych rytmów. Na scenie zostawiamy serce i zdrowie, dbając o to by swoją energią zarazić słuchaczy.
Na koncercie będziemy przede wszystkim promować płytę “Songs of Joy & Black Magic”, którą wydaliśmy we wrześniu 2023. Rok wcześniej wypuściliśmy debiutancką EP-kę „Noise River EP”, na koncie mamy też kilka singli.
22:00 KATHIA z gościnnym udziałem Poli Chobot & Adama Barana oraz uczestników sekcji wokalnej
Kathia to producentka, kompozytorka, autorka tekstów, multiinstrumentalistka i wokalistka. Ubiegłoroczna debiutantka świetnie poradziła sobie na festiwalach Next Fest Festival i Great September, gdzie wypełniła sale po brzegi i została świetnie przyjęta przez publiczność. Świadczy o tym również odbiór singla “lekka jak powietrze” na Spotify, który przekroczył 1 milion odsłuchań. Ponadto Kasia była listopadową ambasadorką akcji EQUAL w Spotify, a jej twarz pojawiła się się na nowojorskim Time Square. Kathia pojawiła się również w grudniowym magazynie Glamour oraz styczniowo-lutowy numerze Vogue, gdzie w ciepłych słowach podkreślany jest jej debiut i dokonania muzyczne.
W listopadzie ubiegłego roku ukazał się debiutancki album Kathii “Przestrzeń”. Krążek Kathii, tym razem całkowicie po polsku, charakteryzuje głęboka emocjonalność i dojrzałość, zarówno muzyczna jak i tekstowa. Artystka z niewiarygodną lekkością łączy zmysłowość i subtelność z duszną i ciężką atmosferą. A wszystko to okraszone jest jej niezwykle głębokim głosem. Kathia bezbłędnie łączy ciepłe emocjonalne brzmienie pianina z elementami elektroniki.
Artystka zagrała około 200 koncertów, w tym na takich festiwalach jak Jarocin Festiwal, Soundrive Festiwal. Jej występy zostały świetnie odebrane przez widzów Next Fest Festival, Męskiego Grania, czy Great September, a na Festiwalu Fama artystka otrzymała Nagrodę Tryton dla Największej Osobowości Artystycznej.
Rok 2024 Kathia rozpoczęła od otrzymania nagrody Odkrycia 2023 w kategorii muzyka na tegorocznej gali Bestsellerów Empiku oraz nominacji do tegorocznych Fryderyków za Fonograficzny Debiut Roku.
23:00 NEONS
Neo-soul w najlepszym, autorskim wydaniu. Tak zapowiada się koncert poznańskiego duetu Neons, który rozgrzeje świnoujską publiczność w piątek na scenie Hali Basenu Północnego.
NEONS to indie-soulowy duet, charakteryzujący się ciepłym, vintagowym brzmieniem gitary i wokalu. Duet współtworzą Natalia Hoffmann-Pawlak, energetyczna wokalistka i autorka tekstów, oraz utalentowany producent i multiinstrumentalista Maurycy Olszlegier. Ich dwie skrajnie różne osobowości i temperamenty wzajemnie się inspirują, tworząc muzykę, która porusza zarówno biodra, jak i serca. NEONS wydali debiutancką płytę NEONS, a obecnie pracują nad drugą, polskojęzyczną płytą. Dotychczas ukazały się dwa single: “Kałuże” i “Domek z sauną”, a już 2 sierpnia odbędzie się premiera trzeciego, wakacyjnego singla “Albatrosy”, który zapowiada nadchodzący album. Duet NEONS gra na koncertach z zespołem, w skład którego wchodzą: perkusja – Piotr Reszelski, bas – Marcin Talarczyk, trąbka – Kajetan Sobieraj.
24:00 After party DJ WALEC GRA Z WINYLI
Tuż po piątkowych koncertach, w ramach after party zapraszamy na wyjątkowy Dj Set w wykonaniu poznańskiego konesera czarnych płyt – DJ-a Walca. Mocna dawka muzyki na maxi singlach!
DJ Walec / Piotr Walczuk – Absolwent Kulturoznawstwa na UAM Poznań. W przeszłości związany z Teatrem Strefa Ciszy, Agencją Koncertową „Eskulap”, Stowarzyszeniem Inicjatyw Społecznych „Kulturalny Poznań”, klubami „Apteka” czy „W Starym Kinie”. Po dwóch latach pracy w Agencji Go Ahead, założył własną firmę koncertową – PW Events, a od 4 lat prowadzi na poznańskich Jeżycach – Vinylshop Longplay. Koneser i entuzjasta klubowej sceny robotniczej Anglii postałej na przełomie lat 80/90.
SOBOTA 24.08.2024.
12:00 “Jak płakać w miejscach publicznych” STUDIO STA W POZNANIU
Wernisaż wystawy plenerowej osób studiujących zorganizowanej przy współpracy z Uniwersytetem Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.
“Alter Ego” – Zagadnienie alter ego, będącego przewodnim motywem pleneru, jak i tematem koncertu finałowego odsyła mnie zwłaszcza do filmu Woody’ego Allena o człowieku-kameleonie „Zelig”. Tytuł Zelig pochodzić ma od niemieckiego słowa selig, oznaczającego coś zarówno głupiego jak i błogosławionego. Film utrzymany jest w konwencji paradokumentu i ukazuje człowieka wyzbytego osobowości do tego stopnia, iż dostosowuje się do otaczających go ludzi przybierając nawet w przerysowany sposób cechy ich wyglądu. Angielski zamiennik „other-self” („inna-moja osoba”) dość dosłownie nazywa zjawisko od strony życia wewnętrznego, odbiegając od innego słownikowego tłumaczenia, gdzie alter ego staje się metaforą dla literackiego pokrewieństwa dusz. Amerykański socjolog Erving Goffman odwołuje się wręcz do niezliczonej ilości masek, jakie człowiek w zależności od roli i otoczenia przybiera. Pragnąc obrać zarys myśli przewodniej w uporządkowaną całość chciałbym przytoczyć różne sposoby rozumienia „równoległej osobowości” – jako adaptacji do środowiska, podjętego wyboru, czy braku innej możliwości, albo rzeczy nabytej lub dziedzictwa. Przy ostatnim aspekcie przychodzą mi na myśl emigranci, zmuszeni do porzucenia swoich ojczyzn w wyniku historycznych wydarzeń, zaszłych jak i aktualnych. Literatura, muzyka i sztuka znają ogromne rzesze twórców zmuszonych do emigracji, którzy wnieśli na nowe ziemie wrażliwość i bagaż kulturowy inne od tych zastanych i realizowali się artystycznie w oparciu o przywiezione wartości.
W opozycji do tego zjawiska przychodzi mi na myśl przede wszystkim Paul Gaugin, który rozkwit twórczości przeżywał pod haitańskim słońcem ,wybierając emigrację i odżegnując się od życia we Francji. W kontekście nowych tożsamości pobrzmiewa również kontrowersyjna postać Gunthera Grassa, a wraz nią wielonarodowościowa historia miasta Gdańska. Wszak Oskar, bohater „Blaszanego bębenka” posiada dwóch „domniemanych ojców” Polaka i Niemca. Alter ego oczywiście potrafi być również samo w sobie kreacją artystyczną, jak choćby postać Banksy’ego, The Krasnals, Roba Zombie, Daft Punk, czy wszystkich wcieleń scenicznych Davida Bowie. Wielorakie sposoby podejścia do pojęcia odmiennej osobowości znajdują szerokie odwzorowanie w sztukach pięknych i jak pozostałe wartości odmienne i tajemnicze potrafią niezmiennie fascynować, przyciągać i pobudzać wyobraźnię
16:00 „Jak płakać w miejscach publicznych”
Konrad Marek Cichoń – absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Przed otrzymaniem indeksu w ówczesnej Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej, ukończył Policealną Szkołę Aktorską Doroty Pomykały i Danuty Owczarek w Katowicach. Od września 2016 roku w zespole Teatru Polskiego w Poznaniu.
W trakcie ośmiu lat pracy zrealizował kilkanaście premier z czołowymi nazwiskami polskiej sceny teatralnej m.in. z Jakubem Skrzywankiem (Paszport Polityki 2023), Eweliną Marciniak (Paszport Polityki 2015), Martą Górnicką (Paszport Polityki 2019) i wieloma innymi. Twórca działający na polach sztuki i aktywizmu. Organizator wydarzeń artystycznych, reżyser.
W 2021 roku wyreżyserował spektakl muzyczny „Raut” w Teatrze Polskim w Poznaniu. W 2024 roku wyreżyserował swój pełnoprawny, autorski debiut reżyserski pt: ”Delivery Heroes. Bohaterowie na wynos”. Przez kilka lat prowadził zajęcia w Studio Aktorskie STA w Poznaniu, gdzie wraz z słuchaczami realizował projekty w postaci przedstawień dyplomowych: „Schiza” (2022), „Historie dotyku” (2023), „Jak płakać w miejscach publicznych?” (2024).
Spektakl “Jak płakać w miejscach publicznych” to inspirowana książką Emilii Dłużewskiej, poruszająca i osobista opowieść o współczesnym doświadczeniu, pełnym paradoksów i sprzeczności. Bohaterowie, zmagają się z codziennymi wyzwaniami, próbując odnaleźć swoje miejsce w nieczułości miasta. Przedstawienie w czuły sposób próbuje oswoić proces rozpoczęcia farmakoterapii psychiatrycznej, jak i tematy związane z terapią psychoterapeutyczna, uzależnieniami i akceptacją własnych emocji, balansując między humorem a głęboką refleksją. Widzowie są świadkami intymnych chwil, w których bohaterowie odkrywają swoje najgłębsze lęki i marzenia, konfrontując się z własnymi ograniczeniami i społecznie narzuconymi normami.
“Jak płakać w miejscach publicznych” to zarówno refleksja nad indywidualnym doświadczaniem emocji, jak i komentarz na temat zbiorowej potrzeby akceptacji i zrozumienia. To wydarzenie teatralne, które skłania do refleksji nad własnymi emocjami i zachęca do odwagi w ich wyrażaniu.
Premiera: 09.12.2023, Scena STA
Dyplom 3 roku głównego kursu aktorskiego
Obsada: Wiktoria Bialik, Mikołaj Chilimończyk, Jagoda Kamińska, Katarzyna Kędziora, Karol Kubacki, Maria Nowicka, Julia Przyjemska
reżyseria: Konrad Marek Cichoń realizacja
video i zdjęcia: Maciej Zakrzewski
ruch sceniczny: Scheherezade Kondratowicz
konsultacje wokalne: Zuza Łuczak Wiśniewska
obsługa techniczna: Natalia Zawrot
montaż video: Mikołaj Chilimończyk
20:00 WHO MEETS CLUTCHY HOPKINS Koncert finałowy z gościnnym udziałem Bisza
Projekt inspirowany postacią kultowego multiinstrumentalisty oraz producenta pochodzącego z Kalifornii – Clutche’go Hopkinsa, który najprawdopodobniej…nigdy nie istniał?
Who meets Clutchy Hopkins – to enigmatyczny projekt poznańskich instrumentalistów z gościnnym udziałem bydgoskiego rapera Bisza. Pomysł na koncert zainicjowany został przez Dyrektora Programowego Festiwalu Fama – Sławomira Przybyła, który od lat zafascynowany muzyką z pogranicza jazzu oraz hip hopu około roku 2009 natrafił na tajemniczy album “Walking Backwards”, z intrygującym zdjęciem brodatego mężczyzny na okładce. Rzekomy multiinstrumentalista z okładki, to niejaki Clutchy Hopkins – multiinstrumentalista oraz producent, rzekomo mieszkający w kalifornii, który najprawdopodobniej nigdy nie istniał.
Ostatecznie istnienie Clutchego Hopkinsa nie zostało nigdy w pełni zweryfikowane, choć powszechnie uważa się, że jest to pseudonim jednego z kilku popularnych amerykańskich DJ-ów. Prawdziwa tożsamość osoby (lub osób) stojących za muzyką stworzoną przez Clutch’ego nie jest publicznie znana.
Podążenia w głąb twórczości Clutchego Hopkinsa to swego rodzaju artystyczne śledztwo oraz osobliwe muzyczne wyzwanie, a przede wszystkim pretekst do improwizacji, przetwarzania mało znanej, lecz pociągającej w swoim jazzującym minimaliźmie muzyki.
Gościem specjalnym koncertu będzie raper, muzyk, kulturoznawca, autor tekstów oraz słuchowisk, pedagog famowej odsłony projektu “Sklejam Słowa” – Bisz.
Jarosław ‘BISZ’ Jaruszewski – raper, kulturoznawca, autor tekstów oraz słuchowisk. Od początku swojej twórczości doceniany za dobór tematów, zabawy słowem oraz łączenie różnych muzycznych gatunków. Zdobywca złotej płyty za album „Wilk chodnikowy”, nominowany do Fryderyka za płytę “Wilczy humor”. Laureat nagrody Album Dekady za płytę „Wilk chodnikowy” na gali Popkillery 2020. W 2023 roku dostał nagrodę Lirycznego Rapera Roku (Popkiller). Prowadził audycję literacko-muzyczną „Notatki z podziemia” w Radiu Kultura. Prowadzi zajęcia tekściarskie m.in. w bydgoskiej Akademii Muzycznej oraz podczas ogólnopolskich warsztatów Sklejam Słowa.
22:00 “Groove Garden” AFTER PARTY DJ SET
A na koniec już tylko bal! Czyli w przypadku FAMY impreza “Groove Garden”, podczas której 6 DJ-ów zadba o wyśmienitą zabawę, serwując różnorodne sety, przy których nie usiedzicie w miejscu.
Rizzo zaprasza na wycieczkę przez świat w rytmach Afro, Arabic i Etno. Przełomowe, wielogatunkowe dzieło zaprojektowane aby jednoczyć najbardziej oddalone zakątki globu.
Zero ram. DJ Dady biegnie swobodnie, odmawiając dostosowania się i zaszufladkowania. Tech, trance, techno, progressive? Pionierskie sety Dady’ego fundują potężne doznania!
PanTech’r swoim brzmieniem przeprowadzi Was przez horyzont zdarzeń zrzucając w wielowymiarowe odmęty głębokiego i mrocznego techno.
RESORT S.A. – performens tego producenta jest odzwierciedleniem obecnych fiksacji muzycznych i pokazem szerokiego spektrum gatunków wokół których się obraca. Nawet najwierniejsi fani nie wiedzą czego się spodziewać, a artysta za konsoletą niejednokrotnie zaskoczył samego siebie.
eM7oy (En7oy i M44) jako ambasadorzy Drum & Bass, przetransportują Cię do serca kultury DnB. Napędzani niezaspokojonym głodem surowej energii, osobiście wybrali się do Wielkiej Brytanii, mekki bassu, w celu uchwycenia esencji gatunku. Przesiąknięci istotą fonicznej dżungli, wyciskają niefiltrowany koncentrat prosto z Waszych głośników.
Więcej wydarzeń znajdziesz na events.infoludek.pl
Repertuar kin dostępny w serwisie: kina.infoludek.pl
Organizujesz imprezę / wydarzenie i nie ma jej w naszym kalendarzu?
Wiesz, że możesz ją dodać samodzielnie?
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl