Świnoujscy radni dyskutują o likwidacji promów w Świnoujściu …

08:50
o likwidacji promów w Świnoujściu

W ostatnich dniach mieszkańcy Świnoujścia zostali zaskoczeni informacją o planowanej likwidacji przepraw promowych, co wywołało liczne dyskusje i obawy dotyczące przyszłości komunikacji w mieście. Decyzja ta jest związana z powstaniem tunelu pod Świną, który ma docelowo zastąpić dotychczasowe połączenia promowe. Nie bez znaczenia jest też stan techniczny promów oraz nabrzeży.

Prezydent Świnoujścia, Joanna Agatowska, na swoim oficjalnym profilu na Facebooku, odniosła się do tych doniesień, podkreślając, że priorytetem władz miasta jest zapewnienie mieszkańcom i turystom sprawnej i bezpiecznej komunikacji. Zaznaczyła również, że decyzje dotyczące przyszłości przepraw promowych będą podejmowane z uwzględnieniem opinii społeczności lokalnej oraz analiz ekspertów.

Warto przypomnieć, że budowa tunelu pod Świną jest jednym z kluczowych projektów infrastrukturalnych w regionie, mającym na celu usprawnienie ruchu oraz uniezależnienie komunikacji od warunków atmosferycznych. Jednak dla wielu mieszkańców promy stanowią nie tylko środek transportu, ale również element tożsamości miasta.

Wszyscy w Świnoujściu kochają nasze promy – pisze na swoim profilu na FB prezydent Świnoujścia, Joanna Agatowska. – I nikt nie wyobraża sobie, żeby ich nie było. Jednak czekają nas trudne decyzje – zapowiada i dodaje: Na 8 promów (4 Bieliki i 4 Karsibory) sprawne są 2 (plus 1 na „słowo honoru”). Pracownicy ŻŚ starają się bardzo, żeby utrzymać w sprawności to co mamy, ale jest ciężko

Stan techniczny infrastruktury Żeglugi Świnoujskiej 

Podczas sesji Rady Miasta radni omówili stan techniczny infrastruktury Żeglugi Świnoujskiej. Z przeprowadzonych analiz wynika, że modernizacji wymagają zarówno promy, jak i pomosty oraz nabrzeża. Prezydent Joanna Agatowska zwróciła uwagę, że w ostatnich latach nie przeprowadzano istotnych prac modernizacyjnych w tym zakresie.

Najpilniejszych nakładów finansowych wymagają pomosty, na których remont szacuje się około 25 mln zł. Równocześnie modernizacji wymagają promy – przede wszystkim ich napędy. Wstępnie zdecydowano, że zostaną one zastąpione napędami hybrydowymi (elektrycznymi). Miasto planuje pozyskanie środków zewnętrznych na realizację tego projektu.
Zgodnie z rekomendacją Dyrektora Żeglugi Świnoujskiej Krzysztofa Górkiewicza oraz pracowników spółki, w celu zapewnienia bezpieczeństwa transportu przez Świnę – zwłaszcza w sytuacji awarii lub przestoju tunelu – konieczne jest utrzymanie pięciu promów (trzech typu Bielik i dwóch typu Karsibór).
Decyzja o utrzymaniu przepraw wynika także z faktu, że tunel nie został przystosowany do przewozu ładunków niebezpiecznych. Już na etapie projektowania w 2017 roku podjęto decyzję o ograniczeniu kosztów związanych z zabezpieczeniami przeciwpożarowymi, co skutkuje koniecznością dalszego funkcjonowania promów. Promy Karsibór są wykorzystywane do transportu paliw, sprzętu wojskowego do bazy NATO oraz innych ładunków o statusie niebezpiecznych.

Bezpieczeństwo transportu i plany dotyczące floty

Obecny stan techniczny promów budzi obawy dotyczące ich dalszej eksploatacji i zdolności do zapewnienia ciągłości transportu. W przypadku wystąpienia wypadku lub co najgorsze wystąpieniu np. kilkudniowego serwisowego przestoju w tunelu istnieje ogromne ryzyko, że obecne promy NIE OBSŁUŻĄ potrzeb miasta.

W związku z tym planowane jest nie tylko przeprowadzenie niezbędnych remontów, ale także ograniczenie kosztów operacyjnych Żeglugi Świnoujskiej poprzez sprzedaż dwóch promów typu Karsibór oraz – w dalszej perspektywie – jednego promu Bielik. Jeśli nie uda się znaleźć nabywców, jednostki zostaną zezłomowane.

Radni poparli rekomendację Dyrektora Żeglugi oraz administracji miasta dotyczącą sprzedaży dwóch promów Karsibór lub ich utylizacji w przypadku braku możliwości sprzedaży. Decyzje dotyczące dalszej modernizacji infrastruktury oraz pozyskania funduszy na nowe napędy będą podejmowane w najbliższym czasie.

Obecnie nie podjęto ostatecznych decyzji w sprawie likwidacji promów. Władze miasta zapewniają, że będą informować mieszkańców o kolejnych krokach i zachęcają do udziału w konsultacjach społecznych, które pozwolą wypracować rozwiązania satysfakcjonujące dla wszystkich stron.

Nocna linia autobusowa zwana promową

Po analizie ruchu pasażerskiego miasto zadecydowało o wprowadzeniu nocnej linii autobusowej N, zastępującej promy kursujące w nocy. Dane wykazały, że promy są wykorzystywane przez zaledwie kilkanaście osób na noc, a niektóre kursy są całkowicie puste. Utrzymywanie ich generuje wysokie koszty, dlatego od 15 lutego w nocy kursować będą autobusy.

Autobus będzie dostępny dla wszystkich bez opłat. Czas przejazdu to 14 minut od przystani do przystani. Rozkład będzie zgodny z dotychczasowym nocnym rozkładem promów. Trasa – połączy przystanie promowe, obejmując dodatkowe przystanki. Oczywiście transport rowerów będzie możliwy. Podczas przerw w tunelu, promy będą kursować.

 

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl