Obecnie w mieście znajduje się ponad 5,4 tysiąca różnych miejsc postojowych (parkingi, zatoczki, wzdłuż ulic). Realizowane są kolejne, w tym tak oczekiwane parkingi wielopoziomowe. Ten przy ulicy Bema jest prawie skończony. To będzie pierwszy wielopoziomowy parking w Świnoujściu na 250 miejsc. Buduje go świnoujska spółka PARK SYSTEM.
Parkingi, także wielopoziomowe – gdzie i na ile miejsc?
Dwa następne wielopoziomowe parkingi będą przy ulicach Piastowskiej, Kołłątaja. Zgodnie z przyjętym przed Radę Miasta Świnoujście Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, na tym pierwszym ma być 100-180 miejsc postojowych, na drugim około 320. Wybuduje je szczecińska spółka DAREST. Zgodnie ze słowami dzierżawcy, oba mają być gotowe w 2024 roku.
Czwarty wielopoziomowy parking powstanie przy ulicy Uzdrowiskowej u zbiegu z ulicą Zdrojową. Inwestorem jest świnoujska spółka PARK SYSTEM. Zgodnie z planem zagospodarowania miasta może tam być od 250 do 500 miejsc postojowych.
Ukończony jest kolejny parking na 150 miejsc u zbiegu ulic Wojska Polskiego i Bałtyckiej. Zaraz po wyjeździe z tunelu pod stronie wyspy Uznam, gotowy jest parking na 170 miejsc postojowych. Tuż obok jest przystanek komunikacji miejskiej. Będzie to więc dobre miejsce, aby kierowcy z zewnątrz zostawili na nim swój samochód i przesiedli się do miejskiego autobusu.
Po stronie wyspy Wolin w ramach przebudowy węzła przesiadkowego został wybudowany parking na 125 miejsc przy ulicy Barlickiego (wjazd od ulicy Okólnej). Ma umożliwić pozostawienie samochodu w rejonie węzła przesiadkowego kolejowo-promowo-autobusowego i skorzystanie z innych środków transportu: miejskiego autobusu, promu, roweru. Zakończyła się także przebudowa ulicy Dworcowej na wysokości dworca kolejowo – autobusowego.
Nowoczesne sterowanie ruchem w mieście
W mieście uruchomiony zostanie ITS, czyli inteligentny system transportowy, który wykorzystując nowoczesne technologie stosuje się, aby uzyskiwać określone korzyści – m.in. poprawę bezpieczeństwa podroży, skrócenie czasu przejazdu i bardziej efektywne wykorzystanie sieci transportowej.
Jego rola będzie polegała na sterowaniu ruchem pojazdów. Na najbardziej newralgicznych skrzyżowaniach system obsługujący sygnalizację świetlną będzie na bieżąco analizował ruch pojazdów, z którego kierunku w danej chwili jest najwięcej aut i dostosowywał tę sygnalizację (długość trwania zielonego światła) tak, aby jak najwięcej aut z tego właśnie kierunku przejechało. Na obu wjazdach od strony Niemiec będą kamery, które na bieżąco będą monitorowały ruch pojazdów, ich ilość itp.
Będą także zamontowane tablice świetlne, które w razie konieczności będą informowały kierowców o zamknięciu tunelu i gdzie w związku z tym powinni się kierować, aby przeprawić się z wyspy na wyspę.
Opcjonalnie będzie również możliwość rozszerzenia ITS o tablice świetlne informujące kierowców, gdzie aktualnie i ile jest wolnych miejsc postojowych oraz o tablice na przystankach autobusowych, na których będzie wyświetlana godzina przyjazdu najbliższego autobusu wraz z nazwami ulic, który będzie jechał.
Nad działaniem systemu będzie czuwało Centrum Zarządzania Ruchem, którego pracownicy w razie konieczności będą reagować na wszelkie nieprawidłowości.
Złożone oferty
W przetargu na budowę systemu zarządzania ruchem ITS swoje ofert złożyły trzy firmy: Sprint S.A. z Olsztyna na kwotę 18,4 mln złotych oraz dwie z miejscowości Modlniczka pod Krakowem: Swarco Poland sp. z o.o. na 17,2 mln złotych i Maxto Technology sp. z o.o. na kwotę prawie 22 mln złotych. W tej chwili oferty są na etapie oceny przez komisję przetargową. I etap ITS ma być zrealizowany jeszcze w 2023 roku.
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl