W okolicach Karlina i Białogardu powstaną dwa nowe odcinki urokliwej trasy rowerowej, a nowe oznakowanie zyska dodatkowe 30 kilometrów w pasie nadmorskim. Wykonawca przejął w ostatnich dniach plac budowy, a na realizację zadania ma 10 miesięcy.
Stary Kolejowy Szlak
Rowerowy Stary Kolejowy Szlak biegnie z północy na południe wschodnią częścią województwa. Łączy Wybrzeże Środkowe z zachodniopomorskimi pojezierzami. Ma dwie odnogi, które zaczynają się w Mielnie i Kołobrzegu. Pierwsza z nich prowadzi przez Koszalin, a druga wzdłuż rzeki Parsęty i śladem dawnej linii kolejowe przez Gościno i Karlino. Następnie drogi łączą się w Białogardzie, a później SKS prowadzi przez Połczyn-Zdrój i Drawski Park Krajobrazowy.
– To szlak stworzony dla tych, którzy w wyprawach rowerowych szukają przede wszystkim wytchnienia, ciszy, zachwycającej przyrody. Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego jest coraz dłuższa, zyskuje nowe atrakcje. Wiem, że odcinki, które powstaną na północ od Białogardu, są bardzo oczekiwane przez rowerzystów. Przed następnymi wakacjami będą gotowe – zapowiada marszałek Olgierd Geblewicz
III etap rozbudowy
Inwestycja będzie realizowana w ramach III etapu budowy Starego Kolejowego Szlaku. Nowe, rozbudowywane i oznakowane odcinki znajdą się w gminach Białogard, Karlino, Będzino, Świeszyno i Mielno. Pierwszy z nich ma ok. 800 metrów i powstanie wzdłuż drogi gminnej na odcinku od Karlina do dawnej drogi krajowej nr 6, a dziś drogi wojewódzkiej nr 112. Przebudowany zostanie również krótki odcinek bitumicznego chodnika.
Drugi, niemal 2,5-kilometrowy, zostanie zbudowany między drogami powiatowymi, przebiegającymi przez Żeleźno i Wronie Gniazdo. Na drodze zostanie dopuszczony będzie ruch pojazdów rolniczych, które dojeżdżają na pobliskie pola oraz samochodów Lasów Państwowych. Dziś w tym miejscu znajduje się jezdnia o nawierzchni gruntowo-żużlowej.
Stary Kolejowy Szlak – zakres robót
Roboty obejmą m.in. przygotowanie i oczyszczanie terenu, roboty rozbiórkowe, roboty ziemne – wykopy i nasypy, wykonanie projektowanej konstrukcji drogi rowerowej, ustawienie urządzeń zabezpieczających ruch, wykonanie oznakowania pionowego, poziomego oraz nasadzenia.
– Trudna sytuacja gospodarcza wpłynęła w tym roku na wiele procesów inwestycyjnych, również tych w obszarze dróg i infrastruktury rowerowej. Wzrost cen materiałów spowodował znaczący wzrost kosztów naszych zadań drogowych i rowerowych. Dzięki specjalnym funduszom unijnym, które zostały uruchomione dla województwa zachodniopomorskiego, możemy kontynuować nasze projekty, które już teraz mają wyraźny wpływ na rozwój turystyczny regionu – podkreśla wicemarszałek województwa Tomasz Sobieraj.
III etap budowy SKS obejmuje również oznakowanie trasy na odcinkach o łącznej długości ok. 30 kilometrów: Mielno – Mścice, Mścice – Koszalin, Konikowo – Niedalino, Strzekęcino – Wronie Gniazdo i Pomianowo – Klępino.
Wykonawcą robót jest firma DOMAR Kazimierz Domaracki. Przedsiębiorstwo ma 300 dni na realizację zadania. Wartość prac to niemal 6,6 mln złotych.
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl