Powiatowy Urząd Pracy w Policach, jako administrator danych osobowych, informuje, że w związku z przeprowadzonym cyberatakiem na system informatyczny tutejszego Urzędu, doszło do naruszenia poufności danych osobowych. Urząd rekomenduje byłym i obecnym klientom PUP Police zastrzeżenie numeru PESEL
Informacje, które posiadamy potwierdzają, że zabezpieczenia rejestrów osób bezrobotnych i poszukujących pracy, pracodawców i cudzoziemców nie zostały naruszone i przetwarzane w nich dane osobowe pozostały bezpieczne.
Niemniej, w związku z podaniem w dniu 22.08.2024 r. do wiadomości publicznej danych skopiowanych w trakcie ataku z wewnętrznej sieci Urzędu, w tym danych osobowych takich jak: imię, nazwisko, numer PESEL, data urodzenia, seria i numer paszportu, adres, numer telefonu i innych (w odniesieniu do konkretnych osób, zakres ujawnionych danych może być różny) informujemy, że może dojść do prób ich nieuprawnionego wykorzystania przez osoby trzecie skutkujących m. in.:
- kradzieżą tożsamości;
- zaciągnięciem zobowiązań finansowych;
- zawarciem umów cywilno-prawnych;
- utrudnieniem korzystania z przysługujących praw;
- wyłudzeniem innych poufnych informacji.
W celu przeciwdziałania możliwym negatywnym skutkom cyberataku, tutejszy Urząd rekomenduje byłym i obecnym klientom Urzędu, pracodawcom, osobom, których dane zostały udostępnione w celu realizacji zadań publicznych (np. w związku z legalizacją zatrudnienia cudzoziemców) oraz pracownikom Urzędu zastrzeżenie numeru PESEL za pośrednictwem:
- aplikacji mObywatel,
- na stronie gov.pl za pomocą profilu zaufanego lub
- osobiście podczas wizyty w dowolnym urzędzie gminy.
Czynność ta jest w pełni odwracalna, stanowi jednak skuteczne zabezpieczenie przed nieuprawnionymi działaniami osób trzecich.
Ponadto prosimy zachować czujność i uważać na fałszywe maile (phishing), wiadomości SMS (smishing) oraz próby podszycia się pod firmy lub instytucje państwowe, np. bank czy Policję (spoofing). O wszelkich podejrzanych działaniach należy każdorazowo poinformować Policję oraz CERT Polska pod adresem incydent.cert.pl. Wszystkie podejrzane wiadomości SMS z linkami można także przekazać bezpośrednio na numer 8080.
W razie pytań możecie się Państwo kontaktować z wyznaczonym inspektorem ochrony danych p. Katarzyną Tołkacz, dostępną pod numerem telefonu: +48 735 062 349 codziennie w dni robocze w godzinach pracy Urzędu.
Jednocześnie informujemy że w dalszym ciągu trwają intensywne prace mające na celu przywrócenie funkcjonalności systemu informatycznego i normalnego toku pracy Urzędu.
/Źródło: PUP Police/