W przyszłym roku zostanie ogłoszony przetarg na realizację drugiego etapu budowy obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi wojewódzkiej nr 172. Inwestycja, która uzyskała już Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRiD), ma ruszyć na przełomie I i II kwartału przyszłego roku, a jej zakończenie planowane jest na 2026 rok.
Nowa trasa odciąży miasto
Zmiana przebiegu DW172 w Szczecinku jest planowana od kilku lat. Nowy odcinek połączy istniejące rondo zrealizowane w ramach pierwszego etapu obwodnicy z węzłem Szczecinek Północ, znajdującym się na budowanej drodze ekspresowej S11. Dzięki temu wyłączone z ruchu tranzytowego zostaną ulice Kołobrzeska i Koszalińska, co znacząco poprawi komfort i bezpieczeństwo mieszkańców.
– Przetarg planujemy ogłosić na przełomie pierwszego i drugiego kwartału przyszłego roku. Dzięki temu realne jest zakończenie prac w 2026 roku – zaznaczył marszałek Olgierd Geblewicz. Dodał także, że priorytetem jest skoordynowanie zakończenia budowy obwodnicy z oddaniem do użytku odcinka drogi S11 między Szczecinkiem a Bobolicami, co ułatwi komunikację także ze Szczecinem i Koszalinem.
Kosztowna, ale potrzebna inwestycja
Choć drugi etap obwodnicy ma zaledwie 1600 metrów długości, jego realizacja pochłonie znaczące środki – ok. 68 mln zł według kosztorysu. – To prawdopodobnie najdroższa inwestycja przeliczając na kilometr w skali całego województwa – podkreślił marszałek.
– Koszt tego zadania to ok. 68 mln zł, a samych robót budowlanych – 48,5 mln zł. Oczywiście droga zostanie dostosowana do standardów dróg wojewódzkich – będzie oświetlenie, odwodnienie, chodnik z trasą rowerową, powstanie też – i to jest chyba największy koszt: nowy wiadukt nad linią kolejową nr 404. -dodał wicemarszałek Jakub Kowalik.
Dodatkowe szczegóły techniczne
Drugi etap obwodnicy Szczecinka to droga klasy G (główna) z jezdnią o szerokości 7 metrów. Projekt obejmuje:
- budowę ciągu pieszo-rowerowego w kontynuacji istniejącej infrastruktury,
- pas zieleni o szerokości 3,5 m wzdłuż jezdni,
- nowe oświetlenie i odwodnienie,
- obiekty inżynierskie oraz likwidację kolizji infrastrukturalnych,
- przepusty ekologiczne dla płazów i gadów na terenach podmokłych.
Znaczenie dla mieszkańców
Posłanka Renata Rak, pochodząca ze Szczecinka, podkreśliła, że mieszkańcy regionu z dużym entuzjazmem przyjmują realizację długo oczekiwanych inwestycji drogowych. Nowa trasa będzie stanowić ważny łącznik dla zachodniej części miasta i znacząco usprawni ruch lokalny oraz tranzytowy.
Budowa drugiego etapu obwodnicy Szczecinka wpisuje się w program „Pomorze Zachodnie na dobrej drodze”, którego celem jest modernizacja 500 km dróg wojewódzkich do 2028 roku przy nakładzie przekraczającym miliard złotych.
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl