Jest ostateczna decyzja środowiskowa dla terminala kontenerowego w Świnoujściu!

Świnoujście uzyskało ostateczną decyzję środowiskową dla budowy nowoczesnego terminala kontenerowego. To kluczowa inwestycja, która wzmocni pozycję województwa zachodniopomorskiego na logistycznej mapie Europy. Przedstawiciele sektora transportu, spedycji i logistyki (TSL) podkreślają jednak, że rozwój portu nie może odbywać się kosztem potencjału turystycznego miasta.

Wiele wskazuje na to, że Świnoujście grać będzie w europejskiej ekstraklasie jako miasto, które będzie jednym z najsilniejszych portów i jedną z najważniejszych turystycznych destynacji w Europie.  – komentuje Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Historyczna inwestycja dla polskiej gospodarki

Budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu to jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Nowy port umożliwi obsługę największych jednostek kontenerowych – statków o długości do 400 metrów. W tym celu planowane jest pogłębienie kanału żeglugowego do 17 metrów, co pozwoli na przeładunek od 1,5 do 2 mln TEU rocznie.

Zdajemy sobie sprawę z tego, że inwestycja może budzić dyskusję i nie należy w tym temacie ignorować głosu mieszkańców i samorządu. Patrząc jednak na interes polskiej gospodarki w ujęciu nie tylko krajowym, ale i światowym, to tworzymy właśnie jeden z elementów sprawiających, że województwo zachodniopomorskie rośnie. Jeżeli chcemy rozwijać porty, otwierać się na transport intermodalny, na przeładunek kontenerów to terminal jest szansą na rozwój, której nie można ignorować – mówi Hanna Mojsiuk.

Zakończenie budowy terminala planowane jest na 2029 rok.

Nowe możliwości przeładunkowe i rozwój transportu intermodalnego

Terminal kontenerowy w Świnoujściu, realizowany przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., powstanie na wschód od gazoportu i będzie wyposażony w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodny z najwyższymi standardami ekologicznymi.

Eksperci sektora TSL podkreślają, że inwestycja otwiera przed regionem nowe perspektywy gospodarcze.

Świnoujście stanie się jednym z najważniejszych punktów gospodarczych na mapie Polski. Jako Grupa CSL z dużą nadzieją patrzymy na rozwój terminala, ale i na rozwój transportu intermodalnego, który moim zdaniem jest przyszłością Europy, a wciąż pozostaje w cieniu transportu drogowego – podkreśla Laura Hołowacz, prezes zarządu Grupy CSL. i Dodaje: Powinniśmy już teraz myśleć o zwiększaniu potencjału kadrowego w naszym regionie, by przejmować jak największą ilość grup towarowych, których dotychczas nie obsługiwaliśmy lub obsługiwaliśmy mniej intensywnie niż w ostatnich latach 

Dynamiczny rozwój portu oznacza również konieczność zwiększenia zaplecza logistycznego – eksperci wskazują na rosnące zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe oraz suchy terminal przeładunkowy.

Zobacz także:

W Świnoujściu powstanie głębokowodny terminal kontenerowy

Powstanie terminala kontenerowego w Świnoujściu – obawy mieszkańców i władz miasta

Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję lokalizacyjną dla terminalu kontenerowego w Świnoujściu

Jest decyzja środowiskowa dla terminalu kontenerowego w Świnoujściu

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl