„Polska cieszy się rosnącym zainteresowaniem turystów, a Pomorze Zachodnie wyrasta na lidera w branży. Turystów przyciągają czyste plaże, atrakcyjne ceny i przede wszystkim bezpieczeństwo” – podkreśla Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
Turystyka krajowa i zagraniczna – różne perspektywy
Wśród gości nad Bałtykiem przeważali Polacy, którzy stanowili 81,7% wszystkich turystów (1,6 mln osób). Zagraniczni turyści to 18,3% odwiedzających (0,4 mln osób), co również stanowi znaczący wzrost.
Turystów z zagranicy przyciąga polska infrastruktura, nowoczesna baza hotelowa i umiarkowany klimat.
– Nigdy jeszcze turystyka nad polskim morzem nie była tak silna jak w tym sezonie. Sprzyjała nam pogoda, a turyści z zagranicy doceniają naszą infrastrukturę i nowoczesną bazę hotelową. Turysta z zagranicy znacząco inaczej ocenia polskie kurorty. To, co dla polskiego turysty jest słabością, dla Niemców, Skandynawów czy Hiszpanów staje się zaletą. Turyści z zagranicy nie narzekają na ceny. Dla Niemców polskie hotele są bardzo atrakcyjne cenowo. Podobnie jest z pogodą. W dobie rekordowych temperatur w Hiszpanii czy Chorwacji tendencja „cool summer”, czyli lata, gdy poza słońcem jest jeden dzień z deszczem czy z chmurami jest dla niektórych turystów odmianą – mówi Hanna Mojsiuk. – Turyści zaznaczają także, że czują się w Polsce bezpiecznie. To jest wielka wartość o którą musimy dbać .
Niemcy pozostają najliczniejszą grupą odwiedzających z zagranicy (50,3% turystów zagranicznych), jednak coraz większą popularnością Polska cieszy się także wśród Czechów, Norwegów i Szwedów. Czesi stanowią już 8% wszystkich turystów zagranicznych, co jest wynikiem intensywnych działań promocyjnych na tym rynku.
Z obserwacji Północnej Izby Gospodarczej wynika, że polscy turyści preferują krótszy wypoczynek w Polsce, a turyści z zagranicy zostają nad Bałtykiem nawet na kilkanaście dni.
Silny sezon, ale wyzwania pozostają
Pomimo sukcesów, liczba udzielonych noclegów wciąż jest o 3% niższa niż w rekordowym sezonie 2019, co świadczy o potencjale dalszego rozwoju. Wzrost nadmorskiej bazy noclegowej o 5% pokazuje jednak, że infrastruktura dostosowuje się do potrzeb.
Małgorzata Jaszkiewicz, członkini prezydium Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie, zwraca uwagę na konieczność strategicznego wsparcia turystyki:
„Turystyka generuje ogromne korzyści dla gospodarki – każda złotówka w tej branży tworzy dodatkowe 4,3 zł wartości dodanej. To powinno skłonić decydentów do większych inwestycji w promocję Polski za granicą i rozwój ruchu krajowego.”
Kołobrzeg na pierwszym miejscu wśród letnich kurortów w Polsce
W lipcu i sierpniu w Kołobrzegu zarejestrowano 967,8 tys. noclegów, co stanowi ponad 10% wszystkich noclegów w tym regionie. Z oferty skorzystało 183,6 tys. turystów, co oznacza, że w trakcie wakacji na każde 100 mieszkańców miasta przypadało 423 turystów oraz 2.229 noclegów.
Na drugim miejscu znalazł się Gdańsk. W lipcu i sierpniu 351,3 tys. turystów skorzystało z 920,8 tys. noclegów. Na 100 mieszkańców Gdańska przypadało 72 turystów oraz 189 noclegów.
W czterech nadmorskich gminach liczba udzielonych noclegów wahała się od 500 do 600 tys. Były to: Rewal – 594 tys. noclegów, Władysławowo – 573 tys., Mielno – 533,9 tys. oraz Świnoujście – 503,1 tys.
Ponadto, w gminach takich jak Ustronie Morskie (398,1 tys. noclegów), Kołobrzeg – gmina wiejska (390,5 tys.), Międzyzdroje (369,4 tys.) oraz Łeba (344,6 tys.) również odnotowano ponad 300 tys. udzielonych noclegów.
Autor: Infoludek.pl Źródła: PIG Szczecin i UM Kołobrzeg szczecin@infoludek.pl