Ścieżka pieszo-rowerowa zamiast mostu kolejowego nową atrakcją

Po wielu latach marzeń i starań, dawny most kolejowy Siekierki – Neurüdnitz w końcu stanie się ścieżką pieszo-rowerową. Będzie to jedna z największych atrakcji zachodniopomorskich tras rowerowych.

Umowa na realizację projektu została podpisana przez jego partnerów: Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego oraz   Urząd Barnim-Oderbruch.

Ten most autentycznie łączy i to nie tylko Polskę i Niemcy, Pomorze Zachodnie i Brandenburgię, ale i naszą ideę. Chcemy by nasi mieszkańcy mogli się odwiedzać i poznawać podróżując rowerem. Bardzo się cieszę, że w końcu udało się podpisać tą umowę. Było to możliwe dzięki wsparciu wszystkich tutaj obecnych. Most jest wciąż własnością PKP PLK, ale wojewoda wspiera nas w tym by został skomunalizowany. W przyszłości obiekt będzie utrzymywany przez burmistrza Cedyni, ale my w tym pomożemy.  – podkreślał Olgierd Geblewicz, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego.

Liczący 660 metrów most Siekierki – Neurüdnitz stanie się nie tylko ścieżką pieszo – rowerową, ale zostanie także wzbogacony o platformę widokową. To nie tylko wrota do tras rowerowych Pomorza Zachodniego ale i punkt obserwacji rzadkich gatunków ptaków.

Całkowita wartość projektu to 15,36 mln zł, z czego wartość inwestycji po stronie polskich wyniesie 7,38 mln zł. Inwestycja otrzymała 3,6 mln euro dofinansowanie z programu INTERREG Va.

– Inwestycję wykonujemy z poszanowaniem środowiska. Zbudowaliśmy platformy, którym Bubo Bubo się teraz przygląda, a na których na czas prac budowlanych będzie mógł zamieszkać. We wrześniu, z wymogów środowiskowych będziemy mogli rozpocząć prace budowlane. Wierzę, że do tego czasu uda nam się wyłonić wykonawcę i rozpocząć inwestycję, która będzie w przyszłości dobrze służyć naszym mieszkańcom i wypoczywającym u nas turystom.  – wyjaśniał Jarosław Rzepa, Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego.

Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego i Urząd Gminy Barnim-Oderbruch wspólnie zmodernizują dwa, liczące 330m odcinki mostu. Strona niemiecka zrealizuje swoją część w technologii, która umożliwi w przyszłości podniesienie przęsła dla celów transportu wodnego na Odrze ( pod warunkiem zawarcia odpowiednich porozumień w przyszłości na poziomie rządowym)

Partnerzy aktualnie przygotowują przetarg na realizację inwestycji. Jak podaje Urząd Marszałkowski, rozpoczęcie prac modernizacyjnych powinno nastąpić pod koniec bieżącego roku, a zakończenie planowane jest na 2021 r.

Co założono w projekcie?

W trakcie prowadzenia prac zaplanowano działania ochrony czynnej dla sowy-puchacza poprzez zainstalowanie w promieniu 10 km od mostu sztucznych platform lęgowych. To wszystko na wypadek opuszczenia przez Bubo-Bubo obiektu na czas remontu.

Nad tym projektem pracowaliśmy od 5 lat. Mamy piękne krajobrazy, wspaniałą naturę i dwie metropolie: Szczecin i Berlin. Nasi mieszkańcy uwielbiają aktywny wypoczynek. Ten most świetnie wpisze się w nasze trasy rowerowe, ale i umożliwi poznanie regionówKarsten Birkholz z Urzędu Gminy Barnim – Oderbruch.

Projekt zakłada również przeprowadzenie specjalnych warsztatów dla lokalnej społeczności w celu jak najlepszego wykorzystania potencjału turystycznego tej atrakcji. Powstanie także film reklamowy oraz zaplanowane zostaną spoty w mediach celem promocji mostu jako produktu turystycznego w regionie.

Warto przypomnieć, ze w ubiegłym roku Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego w ramach Szlaku Pojezierzy Zachodnich zrealizował m.in. 36 km odcinek trasy rowerowej z  Siekierek do Trzcińska Zdrój, a w jej otwarciu wzięło udział blisko pół tysiąca rowerzystów. Okoliczne samorządy liczą na to, że jest to inwestycja, która ożywi lokalny potencjał turystyczny.


Rys historyczny:

Zbudowany w 1892 r. most jest najdłuższym tego typu obiektem na Odrze. Ostatnie regularne pociągi przejechały po nim w 1945 r. Znajduje się w odległości 77 km od Szczecina oraz 66 km od Bramy Brandenburskiej w Berlinie.

W 1945 został wysadzone przez wycofujące się wojska niemieckie. Po wojnie na skutek ofensywnych planów strategicznych wojsk radzieckich został odbudowany jednak do zamknięcia i likwidacji linii kolejowej w 1999 r. nie przejechał po nim żaden pociąg poza przejazdami służącymi dynamicznym testom obciążeniowym.

Od roku 2004 r. po obu stronach Odry czynione były starania, aby obiekt przywrócić do życia.

 

Autor: Infoludek.pl  szczecin@infoludek.pl