Jeszcze przed przyszłorocznymi wakacjami ma zakończyć się realizacja kolejnych rowerowych inwestycji na nadmorskim szlaku Velo Baltica. Nowe kilometry tras oraz oznakowanie pojawią się na terenie gmin Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal i Trzebiatów.
Wykonawcą IV etapu budowy szlaku rowerowego Velo Baltica będzie firma ZUBWiT Resko, z którą wczoraj umowę podpisał Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie. Warta ponad 6 mln zł inwestycja ma zostać zrealizowana do 15 czerwca 2021 r.
Zakres prac w ramach zadania obejmuje m.in. karczowanie i ścinanie drzew, roboty rozbiórkowe, wykonanie robót ziemnych (wykopy i nasypy), budowę nowego oświetlenia, wykonanie konstrukcji ścieżki rowerowej, a także roboty wykończeniowe – humusowanie, sadzenie drzew i montaż elementów małej architektury.
– Niezwykle malownicze, z widokiem na Bałtyk, w pobliżu wydm i prowadzące przez piękne sosnowe lasy. Takie będą kolejne odcinki szlaku Velo Baltica. Pomimo pandemii nie rezygnujemy z naszych inwestycji, bo wiemy, że są kołem zamachowym dla gospodarki i przedsiębiorców. Cieszę się, że tę trasę rowerową zbuduje lokalna firma z Reska. Trzymam kciuki za wykonanie zadania w terminie. Zarówno w imieniu Samorządu Województwa, ale i naszych mieszkańców i turystów, bo naprawdę wielu miłośników rowerów czeka na możliwość komfortowego podróżowania w pasie nadmorskim – mówił marszałek województwa Olgierd Geblewicz.
Inwestycje w czterech nadmorskich gminach
Prace w ramach IV etapu budowy trasy rowerowej Velo Baltica będą realizowane na terenach czterech nadbałtyckich gmin.
Gmina Międzyzdroje
W samym pasie nadmorskim powstanie odcinek Velo Baltica o długości blisko 2,5 km z nawierzchnią z kruszywa naturalnego. Szlak poprowadzi od zachodniej strony miasta na wysokości ulicy Gryfa Pomorskiego w kierunku Międzyzdrojów.
Gmina Dziwnów
Inwestycje zostaną zrealizowane od Łukęcina w kierunku Pobierowa. Na granicy gmin Dziwnów i Rewal wyremontowana zostanie prawie półtorakilometrowa droga leśna, a ubytki zostaną uzupełnione kruszywem.
Gmina Rewal
Pomiędzy miejscowościami Pobierowo i Pustkowo powstanie prawie kilometrowy odcinek o nawierzchni bitumicznej, a kolejny blisko 2-kilometrowy fragment przewidziano między Rewalem a Niechorzem. Tu zamontowane zostanie również nowe oświetlenie. Remont przejdzie też blisko 50-metrowa droga leśna wykonana z płyt betonowych w okolicach Pogorzelicy. W całej gminie Rewal zostanie wprowadzona stała organizacja ruchu, a w samym Rewalu na skrzyżowaniu ul. Klifowej i Łokietka zostanie obniżony krawężnik.
Gmina Trzebiatów
Zaplanowano stworzenie odcinka ścieżki przy drodze leśnej – od punktu widokowego na plaży, w kierunku Mrzeżyna. Ten fragment szlaku Velo Baltica będzie miał ok. 720 m długości i nawierzchnię z kruszywa związanego lepiszczem ekologicznym.
Velo Baltica, czyli nadmorska perełka
Szlak rowerowy Velo Baltica jest częścią europejskiej trasy wokół Morza Bałtyckiego – Eurovelo 10. Na Pomorzu Zachodnim ma ok. 240 km długości. Najprościej opisać go dzieląc na pięć etapów. Pierwszy prowadzi ze Świnoujścia do Łukęcina – obecnie znaczna jego część jest projektowana lub czeka na wykonawcę. Drugi (z Łukęcina do Ustronia Morskiego) w większości jest gotowy i poza niewielkimi fragmentami wymaga oznakowania. Kolejny umożliwia dotarcie z Ustronia Morskiego do Darłowa, a także dalej do granicy województwa w pobliżu Jarosławca. Ten fragment szlaku powinien zostać w całości ukończony jeszcze w tym roku. Trwa bowiem budowa półkilometrowego odcinka w Bukowie Morskim oraz brakującej trasy w Darłowie – wzdłuż ulic Mickiewicza i Sowińskiego (0,8 km) oraz ul. Morskiej (0,25 km). Dwa nowe odcinki Velo Baltica zostaną oddane do użytku w najbliższych tygodniach w gminie Postomino. Zostały one poprowadzone po nieczynnej linii kolejowej na wysokości miejscowości Marszewo i Złakowo.
Mapy przebiegu trasy Velo Baltica można pobrać TUTAJ, a informacje o trasie EuroVelo 10 w języku angielskim są dostępne TUTAJ.
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl