Most Siekierki – Neurüdnitz już pomalowany. Są też inne zmiany [wideo]

Modernizowany od grudnia 2019 r. dawny most kolejowy Siekierki-Neurüdnitz ma być jedną z największych atrakcji tras rowerowych Pomorza Zachodniego. Mimo pandemii koronawirusa prace przy inwestycji są realizowane zgodnie z planem. Obiekt został już pomalowany, położono też pierwsze 90 metrów ścieżki rowerowej.

Co zostało zrobione do tej pory?

Jak informuje Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, wszystkie dziewięć przęseł mostu w Siekierkach zostało już pokryte ciemnoszarą farbą. W ostatnich tygodniach wykonawca inwestycji zabezpieczył też obiekt pod względem antykorozyjnym oraz ułożył pierwsze 90 metrów ścieżki rowerowej z płyt kompozytowych (każda ma 6 m długości, 2,3 m szerokości i waży 950 kg). Na ostatnim przęśle mostu szykowane jest specjalne rusztowanie do montażu blisko 30-tonowego tarasu widokowego. Konstrukcja powstaje na terenie byłej Stoczni Szczecińskiej i wkrótce ma zostać przetransportowana na plac budowy.

Z kolei na terenie tzw. wyspy mineralnej przygotowane zostało 50% ścieżki rowerowej bez wierzchniej warstwy asfaltu. Odnowiono już także zabytkowe przyczółki starego mostu. W kolejnym etapie prac zaplanowano układanie kolejnych płyt kompozytowych oraz montaż tarasu widokowego.

W sierpniu ruszą prace po niemieckiej stronie?

Po remoncie most w Siekierkach będzie nie tylko bramą do rowerowego pogranicza, ale umożliwi także wypoczynek na łonie unikalnej przyrody Pomorza Zachodniego i Brandenburgii. Poza ścieżką pieszo-rowerową, na liczącym 660 metrów obiekcie powstaną również miejsca odpoczynku dla turystów i specjalna platforma widokowa.

Dolina Dolnej Odry to prawdziwy raj dla miłośników przyrody. Występuje tu ponad 170 gatunków ptaków, m.in. tak unikalne jak bieliki czy puchacz Bubo-Bubo. Według przyrodników to ostatni tak cenny obszar w Europie.

Modernizacja mostu Siekierki–Neurüdnitz jest częścią wartego blisko 22 mln zł projektu Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego i Urzędu Gminy Barnim-Oderbruch (zadanie zostało w 85% dofinansowane z programu INTERREG Va). Strona niemiecka zapowiada, że prace przy inwestycji mogą rozpocząć się już w sierpniu br. W Polsce wykonawcą prac jest konsorcjum firm Intop Skarbimierzyce oraz Intop Warszawa. Wyremontowany most ma być gotowy w przyszłym roku.

Prace jeszcze trwają, ale już teraz obserwowany jest znaczny wzrost zainteresowania mostem wśród turystów rowerowych. Zainstalowane w pobliżu obiektu liczniki wskazały, że w maju br. przejechało tędy dwukrotnie więcej osób niż w analogicznym okresie w roku ubiegłym. Ruch na poziomie 3 tys. przejazdów miesięcznie utrzymywał się również w czerwcu br.

Brama do Trasy Pojezierzy Zachodnich

Wyremontowany most Siekierki-Neurüdnitz jako transgraniczna ścieżka pieszo-rowerowa połączy Trasę Pojezierzy Zachodnich z systemem niemieckich i międzynarodowych tras rowerowych. W naszym województwie trasa będzie miała ponad 420 km długości i poprowadzi przez malownicze obszary pojezierzy Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego. Szlak ma dwie odnogi. Pierwsza rozpoczyna się w pobliżu Siekierek i prowadzi aż do Białego Boru. Już teraz można dojechać od mostu w Siekierkach do Trzcińska Zdroju nową trasą rowerową o długości 36 km. Następnie trasa wiedzie drogami gminnymi i leśnymi przez Dobropole, Góralice i Tchórzno do Myśliborza. Część z tych odcinków jest już gotowa, część wymaga oznakowania, a część jest dopiero na etapie projektowania. Jeszcze w tym roku mają zostać ogłoszone przetargi na budowę brakujących odcinków pomiędzy Trzcińskiem-Zdrój a Barlinkiem. To oznacza, że najprawdopodobniej już w przyszłym roku w bardzo komfortowych warunkach będzie można dojechać na rowerze aż do Choszczna. Na finiszu jest już bowiem realizacja odcinków Sulimierz – Mostkowo (2,9 km), Pełczyce – Płotno (5 km), przejścia przez Barlinek oraz fragmentu szlaku z Pełczyc do Choszczna. Trasa Pojezierzy Zachodnich biegnie do Ińska, gdzie łączy się z odnogą „szczecińską”. Dalej szlak prowadzi przez Drawsko Pomorskie, Złocieniec, Czaplinek, Szczecinek i w gminie Biały Bór dochodzi do granicy z województwem pomorskim.

Aktualny stan prac można śledzić na stronie www.trasyrowerowe.wzp.pl.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl